ویدئویی از تست سرعت اینترنت فیبرنوری خانگی ترکیه: دانلود 9100 مگابیت، آپلود 3100 مگابیت، پینگ صفر

به گزارش وبلاگ روشینا، دیشب خواننده عزیزی یک ویدئو از تست سرعت اینترنت خانگی ترکیه در کانال سایت شبکه چی قرار داد که جالب و پر از نکات مهم و لازم به ذکر است.

ویدئویی از تست سرعت اینترنت فیبرنوری خانگی ترکیه: دانلود 9100 مگابیت، آپلود 3100 مگابیت، پینگ صفر

در این ویدئو، یکی از یوتیوبرهای معروف کشور ترکیه می خواهد اینترنت فیبرنوری خانگی را با روتر محک بزند یا به قول خودش رکورد سرعت اینترنت ترکیه را بشکند.

پس از اینکه مقداری درباره این تست و روتر وای فای 6 ایسوس RT-AX89X شرح می دهد؛ با گوشی موبایل و وای فای سرعت دانلود حدود 800 مگابیت است ولی هنگامی که آغاز به تست سرعت روی کامپیوتر پی سی می نماید؛ نتایج تست باورکردنی نیست!

در چندین تستی که این ویدئو نشان می دهد؛ پینگ صفر است و سرعت دانلود از 6 گیگابیت بر ثانیه آغاز شده و در بعضی از تست ها تا 8 و 9 گیگابیت بر ثانیه می رود. سرعت آپلود هم بالای 3 گیگابیت بر ثانیه است.

خوب، چطور چنین چیزی ممکن است؟ مگر اینترنت خانگی 10 گیگابیت بر ثانیه داریم؟ بهترین اینترنت فیبرنوری در جهان که توسط گوگل عرضه می گردد؛ حداکثر 2 گیگابیت بر ثانیه است.

نکته بعدی این است که چرا پینگ اینترنت صفر است؟ چرا روی گوشی موبایل سرعت اینترنت خیلی پایین تر از سرعت کامپیوتر است؟

برای همه این پرسش ها، شرحات منطقی وجود دارد که در ادامه اشاره می کنیم.

روتر وای فای 6 ایسوس RT-AX89X

شاید جواب تمام پرسش های بالا در روتری است که در این تست استفاده شده است. یکی از قدرتمندترین روترهای وای فای 6 ایسوس است که چند ویژگی ممتاز دارد.

ضمن اینکه از استاندارد 802.11ax پشتیبانی می نماید؛ روی فرکانس 2.4 گیگاهرتز حداکثر سرعت 1148 مگابیت و روی فرکانس 5 گیگاهرتز سرعت 4804 مگابیت را می دهد.

این روتر به پردازنده 4 هسته ای با سرعت کلاک 2.2 گیگاهرتز مجهز است و از 1 گیگابایت حافظه رم و 256 مگابایت حافظه فلش برخوردار است. یعنی یک روتر با سخت افزار بسیار قدرتمند است.

اما قدرت ویژه این روتر در درگاه های ارتباطی آن است. روتر RT-AX89X از یک درگاه فیبرنوری +SFP ده گیگابیتی، یک درگاه RJ45 ده گیگابیتی LAN/WAN و 8 درگاه شبکه اترنت یک گیگابیتی به همراه یک درگاه WAN یک گیگابیتی برخوردار است.

یعنی هم از اینترنت فبیرنوری تا 10 گیگابیت بر ثانیه پشتیبانی می نماید و هم می توان یک مودم GPON به آن وصل کرد و از سوی دیگر روتر RT-AX89X را به یک کارت شبکه ده گیگابیتی وصل کرد.

با دانستن این اطلاعات تقریبا راز این رکورد سرعت اینترنت کشف می گردد.

اینترنت فیبرنوری 10 گیگابیت؟

این کاربر یوتیوبر ترکیه ای، ابتدا یک مودم فیبرنوری با سرعت 10 گیگابیت را به وسیله درگاه +SFP به روتر ایسوس RT-AX89X وصل نموده است. این موضوع کاملا در فیلم تعیین است.

بعد روتر ایسوس را به وسیله یک کابل شبکه و درگاه RJ45 ده گیگابیتی به کیس کامپیوتر وصل می نماید. این کامپیوتر دارای بورد یا کارت شبکه 10 گیگابیت است تا بتواند از سرعت اینترنت 10 گیگابیت پشتیبانی کند.

چون سرعت وای فای مودم در باند 2.4 گیگاهرتز نزدیک 1 گیگابیت بر ثانیه است؛ بنابراین در تست های موبایل سرعت اینترنت 800 مگابیت می گردد.

اما در تست های اینترنت روی کامپیوتر خانگی، همه چیز متفاوت است. چون تقریبا هیچ فاصله ای بین مودم و روتر و کامپیوتر نیست؛ پینگ صفر به دست می آید. باید این نکته را در نظر گرفت که مودم هم احتمالا به یک دستگاه دیگری در همین نزدیکی متصل شده است.

یک سناریو هم این است که اصلا مودمی در کار نیست و این کاربر با زیرکی یک کابل +SFP از یک سرور و اینترنت پرسرعت در ISP به روتر وصل نموده است؛ چون بسیار بعید است در ترکیه سرویس اینترنت خانگی 10 گیگابیت عرضه گردد. پینگ صفر هم نشان می دهد سرور ارائه دهنده اینترنت در همان محل است.

اگر سرور ارائه دهنده سرویس اینترنت در نقطه ای دور از محل تست باشد؛ در بهترین حالت باز هم باید پینگی 2 الی 3 میلی ثانیه ای داشته باشیم. پینگ صفر نشان می دهد همه چیز محلی و لوکال است. می تواند این تست ها در یک شرکت عظیم باشد که به طور اختصاصی یک خط اینترنت فیبرنوری 10Gbps گرفته است.

در واقع، روترهای جدید به درد همین مواقع می خورند و چنین قابلیت هایی دارند. بسیاری از کاربران می پرسند هر ساله شرکت هایی مانند ایسوس و نت گیر و لینک سیس و غیره روترهای بسیار خفن با انواع درگاه ها معرفی می نمایند؛ به چه درد کاربر خانگی می خورند؟

اینجا در این ویدئو می بینیم چگونه از قابلیت های یک روتر وای فای 6 پر قدرت و پرچم دار برای دسترسی به اینترنت 10 گیگابیت استفاده می گردد.

بدون این روتر ایسوس، هرگز امکان نداشت بتواند به رکورد سرعت اینترنت نزدیک به 10 گیگابیت بر ثانیه رسید. روترهای معمولی حداکثر سرعت 1 گیگابیت بر ثانیه را پشتیبانی می نمایند.

اگر علاقه مند هستید این ویدئو را ببینید؛ در زیر آن را برای شما قرار دادیم:

https://shabakehchi.com/wp-content/uploads/2021/04/ftth-turky2.mp4

منبع: شبکه چی

به "ویدئویی از تست سرعت اینترنت فیبرنوری خانگی ترکیه: دانلود 9100 مگابیت، آپلود 3100 مگابیت، پینگ صفر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ویدئویی از تست سرعت اینترنت فیبرنوری خانگی ترکیه: دانلود 9100 مگابیت، آپلود 3100 مگابیت، پینگ صفر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید