آبریزش بینی نوزاد؛ آیا به دلیل رشد دندان جدید است؟

به گزارش وبلاگ روشینا، آبریزش بینی نوزاد به عنوان یک جریان مخاطی از بینی نوزاد شناخته می گردد. به دلیل اینکه سیستم ایمنی نوزاد هنوز به طور کامل شکل نگرفته است، نسبت به انواع ویروس ها و بیماری ها، آسیب پذیری بیشتری خواهد داشت. در برخی نوزادان نیز آبریزش بینی می تواند به صورت مداوم باشد. اما این امر کاملا طبیعی است و ممکن است تنها ناشی از انواع ویروس های سرماخوردگی موجود در محیط، به خصوص در فصل زمستان باشد و جای نگرانی نیست.

آبریزش بینی نوزاد؛ آیا به دلیل رشد دندان جدید است؟

علت آبریزش بینی نوزاد چیست؟

عفونت یا انسداد می تواند باعث ایجاد آبریزش بینی در نوزادان گردد. در این حالت بینی به صورت مداوم مخاط ایجاد می نماید. به طور کلی مایعی که داخل بینی را مرطوب نگه می دارد باعث جلوگیری از نفوذ بیشتر میکروب ها به سمت دستگاه تنفسی نوزاد می گردد؛ بدن به طور طبیعی مخاط را به داخل گلو ریخته و آن را قورت می دهد. اما آبریزش زمانی ایجاد می گردد که مخاط بیش از اندازه فراوری شده باشد و نتواند از راه گلو قورت داده گردد، در نتیجه به وسیله بینی خارج می گردد.

این آبریزش می تواند به شکل پرحجم یا کم حجم و شفاف یا مات باشد. اگر آبریزش بینی بدون علائم دیگر در نوزاد ایجاد گردد، معمولا سریعا خوب می گردد و جای نگرانی نیست.

برخی از مهم ترین دلایل آبریزش بینی در نوزادان

  • آب و هوای سرد می تواند واکنشی را ایجاد کند که باعث می گردد بدن مخاط بیشتری فراوری کند.
  • گریه کردن زیاد باعث می گردد اشک از حفره بینی و داخل بینی عبور کند و به آبریزش منجر گردد.
  • وجود التهاب هایی که به دلیل قرار دریافت نوزاد در برابر مواد تحریک کننده و آلرژی زا مانند انواع دودها و آلودگی ها ایجاد می گردد.
  • سرماخوردگی و آنفولانزا دارای عفونت های ویروسی هستند که می توانند باعث شوند که حفره بینی با مخاط پر گردد و انسداد ایجاد کند که منجر به آبریزش بینی می گردد.
  • عفونت سینوس ها نیز می تواند منجر به آبریزش بینی گردد؛ سینوس ها حفره هایی در صورت هستند که به بینی تخلیه می شوند. در طول بیماری، بینی می تواند با مخاط آلوده پر شده و گرفتگی ناشی از آن می تواند باعث التهاب سینوس ها گردد. با این حال سینوس های نوزادان کاملاً تشکیل نشده اند و این نوع عفونت در نوزادان شایع نیست.
  • آدنوئیدها بافتی در قسمت پشت بینی هستند. در نوزادان، عفونت در این بافت نیز می تواند منجر به آبریزش بینی گردد.

دلایل زیر نیز برای آبریزش بینی نوزادان وجود دارد که کمتر متداول هستند:

  • آترزی چوگان: این حالت زمانی اتفاق می افتد که استخوان یا بافت پشت بینی بسته شده باشد و اگر هر دو طرف مسدود شده باشد، معمولا بلافاصله پس از تولد پزشکان آن را تشخیص می دهند. اما اگر فقط یکی از این قسمت ها را تحت تاثیر خود قرار بدهد، ممکن است پس از مدتی که آبریزش بینی ایجاد کرد، تشخیص داده گردد.
  • تنگی دیافراگم پیریری: این حالت هنگامی اتفاق می افتد که دهانه استخوانی بینی آنقدر باریک باشد که بینی را مسدود کند.
  • انحنای سپتوم بینی: دیوراه یا سپتوم بینی، غضروف مانند است که در وسط بینی قرار گرفته و دو طرف بینی را از هم جدا می نماید. سپتوم می تواند به یک طرف خم گردد و انسداد ایجاد کند. در برخی مواقع نیز، فرد با آن متولد می گردد و در برخی موارد این اتفاق به دلیل یک ضربه در بینی نوزاد ایجاد می گردد.
  • پولیپ بینی: این عارضه به دلیل رشد دانه های ریز و به اندازه دانه انگور ریز ایجاد می گردد که بینی را مسدود می نماید.
  • کیست بینی یا تومورها: در موارد نادر، این عارضه ایجاد شده و بینی نوزاد را مسدود می نماید که معمولا در یک طرف بینی باعث انسداد می گردد.

آیا آبریزش بینی می تواند مربوط به رشد دندان باشد؟

برخی افراد معتقدند که رشد دندان در نوزادان باعث ایجاد علائمی مانند آبریزش بینی، تب، درد، تحریک پذیری و مسائل خواب می گردد. با این حال، شواهد علمی پشت این عقاید نیست.

محققان در خصوص پیوند این علائم و دندان در آوردن به نتیجه گیری های مختلفی رسیده اند. در حالی که بسیاری از متخصصان موافق هستند که رشد دندان باعث گرفتگی بینی یا ایجاد آبریزش بینی نمی گردد، اما به این نتیجه رسیده اند که استرس ناشی از دندان درآوردن ممکن است نوزادان را نسبت به انواع ویروس ها و بیماری های دوران نوزادی مستعدتر کند.

شرایط رشد دندان جدید و آبریزش بینی

درآوردن دندان معمولا با علائمی مانند تب یا آبریزش بینی همراه است. اولین دندان یک نوزاد معمولاً در حدود 6 ماه بعد از تولدش رشد می نماید و تا 30 ماه پس از تولدش حدود 20 دندان خواهد داشت. در این مدت میزان محافظت از سیستم ایمنی نوزاد که از شیر مادر دریافت می نموده است نیز کاهش پیدا می نماید. طول رشد یک دندان و جوانه زدن آن از لثه معمولا حدود 8 روز است، که 4 روز قبل از ورود دندان به لثه آغاز شده و پس از آن 4 روز دیگر ادامه دارد.

بسیاری از والدین و مراقبین قبل از رسیدن دندان جدید، با مواردی مانند آبریزش بینی یا تب روبرو می شوند. بیمارستان بچه ها سیاتل نیز هشدار می دهد که دندان درآوردن می تواند با علائمی مانند آبریزش بینی، تب، اسهال و یا بثورات پوشک همراه باشد. به اعتقاد متخصصان در این زمینه، بیشتر این عوامل ناشی از استرس ایجاد شده در نوزاد به دلیل رویش دندان است که او را در برابر عفونت ها ضعیف نموده و می تواند خود را با آبریزش بینی نشان دهد.

همچنین در هنگام رشد دندان ها، نوزادان چیزهای مختلفی را برای تسکین التهاب لثه برای رشد دندان جدید می جوند. به همین دلیل به صورت ناخواسته در برابر میکروب های بیشتری قرار می گیرند.

مهم ترین علائمی که علاوه بر آبریزش بینی در نوزادان در هنگام رشد دندان ممکن است ایجاد گردد:

  • بثورات صورت
  • تمایل زیاد به جویدن چیزها
  • سر و صدا
  • درد خفیف لثه، که می تواند در نتیجه میکروب های موجود در دهان ایجاد شده باشد
  • گریه بیش از حد
  • تب بالا
  • از دست دادن اشتها نسبت به مایعات
  • خواب آشفته
  • اسهال یا مدفوع شل
  • استفراغ
  • سرفه

چه زمانی باید برای آبریزش بینی نوزادان به پزشک مراجعه کنید؟

اگر آبریزش بینی ادامه پیدا نموده باشد و همراه با علائم دیگری مانند تب و ناآرامی نوزاد باشد، باید به پزشک مراجعه کنید. زیرا این علائم می تواند هشداری برای ایجاد بیماری های عفونی مانند عفونت گوش باشد. به طور کلی اگر آبریزش بینی نوزاد بیش از 10 روز طول بکشد باید تحت مراقبت های پزشکی قرار بگیرد.

درمان آبریزش بینی نوزاد

اگر آبریزش بینی نوزاد با علائم دیگری که در این مطلب گفته شد همراه نباشد و یا تنها بر اثر حساسیت یا سرماخوردگی ساده باشد، به طور طبیعی بعد از چند روز خوب می گردد و هیچ درمان خاصی ندارد. در این موارد آنتی بیوتیک ها نیز اثر گذار نخواهند بود. اما در صورتی که آبریزش، همراه با علائم دیگری باشد، حتما باید نوزاد توسط یک پزشک متخصص اطفال چکاپ گردد و نباید درمان خودسرانه برای او انجام دهید.

سخن آخر

مادران معمولا آبریزش بینی و سایر علائم را به رشد دندان جدید در نوزاد نسبت می دهند. با این حال از نظر علمی هنوز این موضوع ثابت نشده است. بنابراین در صورت دیدن چند علامت با یکدیگر، مانند تب، اسهال، استفراغ و گریه شدید به همراه آبریزش بینی بهترین کار مراجعه به پزشک متخصص اطفال و آنالیز کامل علت این علائم است.

از آن جایی که ممکن است علت آبریزش بینی نوزاد به دلیل ویروس های سرماخوردگی باشد، پیشنهاد می کنیم حتما مطلب علائم سرماخوردگی نوزاد و 15 روش درمان آن را نیز در انگیزه مطالعه کنید.

منبع: مجله انگیزه

به "آبریزش بینی نوزاد؛ آیا به دلیل رشد دندان جدید است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آبریزش بینی نوزاد؛ آیا به دلیل رشد دندان جدید است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید