دلیل محافظت از چشم ها در فصل تابستان

به گزارش وبلاگ روشینا، همه ما می دانیم چشم مهم ترین ابزار ارتباطی با دنیای خارج و عامل اصلی درک ما از زیبایی های اطراف مان است. یکی از عوامل محیطی که بر سلامت چشم های من و شما اثر بسیار دارد نور خورشید است، روزهای آفتابی اگر چه برای خیلی ها لذت بخش است اما برای چشم ها یک تهدید به حساب می آید، البته اگر به درستی از آنها مراقبت نشود.

دلیل محافظت از چشم ها در فصل تابستان

چرا باید در تابستان بیشتر مراقب چشم هایمان باشیم؟

یکی از موضوعات مورد علاقه من در این فصل از سال، طولانی بودن روز هاست. از آنجایی که در زمستان هنگام برگشتن از محل کار هوا تاریک می شود، در تابستان روزها آنقدر بلند هستند که می توانم از درخشش خورشید تقریباّ در تمام طول روز لذت ببرم.

هفته گذشته، درباره مراقبت از پوست در مقابل اشعه ماورای بنفش که در این فصل از سال بسیار زیاد است، صحبت کردم. امروز می خواهم درباره همان مراقبت ها که برای چشم هایتان به کار می رود صحبت کنم.

بیشتر مردم می دانند که هنگام بیرون رفتن از خانه باید از ضدآفتاب استفاده نمایند، اما تعداد اندکی از آنها از مقدار و نحوه مراقبت از چشم ها آگاهند.

اشعه ماورای بنفش به چشم آسیب می رساند

خورشید انواع مختلفی از اشعه ها را منتشر می نماید. بعضی از اشعه ها مانند اشعه نور و مادون قرمز کاملاّ بی ضرر هستند.

اما سایر اشعه های ماورای بنفش می توانند به بافت بدن شما آسیب برسانند.

اشعه ماورای بنفش با طول موج بلند و اشعه ماورای بنفش با طول موج میانه باعث آفتاب سوختگی و سرطان پوست می شود و همچنینن موجب آسیب های کوتاه مدت و طولانی مدت چشمی می شوند.

چنانچه برای مدت کوتاهی در معرض اشعه ماورای بنفش شدید قرار بگیرید، دچار نوعی آفتاب سوختگی موسوم به التهاب چشمی ناشی از اشعه ماورای بنفش خواهید شد.

اشعه ماورای بنفش لایه بیرونی چشم یعنی قرنیه را می سوزاند. ممکن است تا به حال این التهاب چشمی را با عنوان کوربرفی می شناختید زیرا این اتفاق معمولاّ در ارتفاعات رخ می دهد و در مواردی نادر در ساحل نیز اتفاق می افتد.

خوش بختانه التهاب چشمی در عرض چند هفته بهبود می یابد، اما تا خاتمه بهبودی چشم ها متحمل درد بسیار شدیدی می شوند.

از همه مهم تر، اشعه های ماورای بنفش با طول موج کوتاه و میانه می توانند وارد چشم شوند و به عدسی چشم و شبکیه حساس که نور را دریافت می نمایند، آسیب برسانند.

علاوه بر آن، قرار گرفتن مکرر در برابر اشعه ماورای بنفش، موجب تارشدن عدسی چشم می شود که این تاری آب مروارید نامیده می شود و مانع از عبور نور به داخل چشم می شود و در نهایت منجر به کوری فرد می شود. در همین فرایند شبکیه پشت چشم نیز آسیب می بیند.

قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید با زوال سلول های چشمی پیوند خورده است. همین امر یکی از عوامل کوری در بزرگسالان است.

از عینک آفتابی بهره ببرید

شاید کم و بیش مضحک به نظر بیاید، اما یک راه حلی ساده مقابله با آسیب های چشمی وجود دارد. عینک های آفتابی، عملکرد آنها همانند فیلتر است و مانع از ورود اشعه های مضر ماورای بنفش به چشم می شوند.

چرایی استفاده از عینک آفتابی

محافظت در برابر اشعه های ماورای بنفش
عینک ها، بدون توجه به نوعی که انتخاب می کنید، 99 تا 100% مانع از عبور اشعه ماورای بنفش به چشم می شوند.

اگر توضیحی درباره محافظت از اشعه ماورای بنفش روی عینکی که می خرید وجود ندارد، فرض را بر این قرار ندهید که حتما دارای آن فاکتور است.

در واقع بیشتر عینک های مقرون به صرفه قیمت مانع از ورود اشعه ماورای بنفش نمی شوند.

اگر عینک شما از ورود اشعه های مضر جلوگیری نکند، در نتیجه استفاده از آنها فایده ای ندارد. محافظت از چشم در برابر ورود اشعه ماورای بنفش لازم است.

عینک آفتابی در شکل ها و مقدار های مختلف وجود دارد، اما برترین عینک ها فضای بیشتری از دور چشم را می پوشانند و از چشم در تمام زوایا محافظت می نماید.

اگر عینک نتواند چنین کند، اشعه ماورای بنفش وارد چشم می شود.

شما می توانید از هر نوع عینکی که باب میلتان است بهره ببرید، اما مطمئن شوید که عینک دور چشم شما را نیز می پوشاند.

در غیر این صورت مطمئن باشید که به طور کامل از چشم هایتان محافظت نکرده اید.

کاهش تشعشعات خیره نماینده
تشعشعات خیره نماینده به چشم آسیب نمی رساند، اما در مواقع با نور زیاد، دید را محتل می نمایند.

این موضوع می تواند در حین رانندگی و ورزش که احتیاج به بینایی بی وقفه دارد، خطرناک باشد.

عینک های پولاریزه و لنزهای انعکاسی هر دو، تشعشعات خیره نماینده را کاهش می دهند و به شما اجازه می دهد تا حتی در شرایط سخت (نور زیاد) خوب ببینید.

حتما عینک بزنید

داشتن عینکی که بلا استفاده است، چندان هم مهم نیست. من پیشنهاد می کنم عینکی بزنید که هم برای ظاهر شما مناسب باشد وهم در شرایط مختلف کارایی لازم را داشته باشد.

عینک مناسبی خریداری کنید و هنگام بیرون رفتن آن را با خود همراه داشته باشید. مطمئن باشید هنگام بیرون رفتن از عینک استفاده می کنید.

به خاطر داشته باشید، اشعه ماورای بنفش بدون هیچ مسئله ای از ابر نیز می گذرد، پس شما باید حتی در هوای ابری نیز از عینک آفتابی استفاده نمائید تا مقدار نفوذ اشعه های ماورای بنفش را به حداقل برسانید.

اگر مجبور به استفاده از عینک طبی هستید، حتی الامکان از لنز هایی بهره ببرید که مانع از ورود اشعه ماورای بنفش به چشم می شود.

زیرا شیشه عینک طبی این ویژگی را ندارد و استفاده از لنز یاری می نماید از چشم هایتان محافظت کنید، حتی اگر از عینک آفتابی استفاده نکنید.

عینک هایی که به طور اتوماتیک هنگام آفتاب تیره می شوند گزینه خوبی هستند، البته اگر مرتب از آن بهره ببرید. اما به خاطر داشته باشید اگر دور چشمان شما کاملا با عینک پوشیده نشود، محافظت از چشم صورت نمی گیرد.

منبع: سایت مجله سلامت

منبع: راسخون

به "دلیل محافظت از چشم ها در فصل تابستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلیل محافظت از چشم ها در فصل تابستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید