معرفی کامل جزیره های جنوب ایران

به گزارش وبلاگ روشینا، معرفی جزیره های جنوب ایران

ایران کشوری برای تمام سلایق! ایران هم برای افرادی که قصد ماجراجویی و طبیعت گردی دارند گزینه مناسبی محسوب می گردد و هم برای کسانی که قصد بازدید از جاذبه های تاریخی و فرهنگی را دارند می تواند انتخاب خوبی باشد. اما ما در ایران مطلب از مجله گردشگری خبرنگاران قصد داریم تا درباره جزیره های جنوب ایران صحبت کنیم، شاید جالب باشد برایتان بدانید که برخلاف شمال کشور که تنها 1 جزیره به نام آشوراده وجود دارد، در جنوب کشور نزدیک به 30 جزیره در نزدیکی خلیج فارس واقع شده است که به دو دسته جزایر مسکونی و غیر مسکونی تقسیم می گردد. با ما در ادامه همراه باشید تا به معرفی بهترین جزیره های جنوب ایران بپردازیم.

معرفی کامل جزیره های جنوب ایران

جزیره هنگام

یکی از دیدنی ترین و بهترین جزیره های جنوب ایران که حتما باید در سفر به جنوب از آن دیدن کنید، جزیره هنگام است. این جزیره با توجه به این که چهره بومی خودش را حفظ نموده بازدیدگان آن در طول سفرشان به این جزیره حس و حال به خصوصی را می توانند در کنار آب های زلال و شن های سفید این منطقه تجربه نمایند.

در سفر به سمت این جزیره می توانید به راحتی ماهی ها و آبزیان مختلفی را مشاهده کنید که در حال شنا هستند. تماشای خرچنگ ها از نزدیک هم یکی دیگر از تجربه های جذابی است که در جزیره هنگام می توانید آن را بدست بیاورید.

نکته حائز اهیمت در خصوص جزیره هنگام این است که شما می توانید زمانی که به قشم سفر کردید از این جزیره هم بازدید کنید چرا که تنها با کرایه یک قایق می توانید در آب های خلیج فارس خودتان را به سمت این جزیره شگفت انگیز برسانید به این ترتیب می توانید با یک تیر دو نشان بزنید.

بهترین زمان سفر به این جزیره با توجه به موقعیت جغرافیایی که دارد اواسط پاییز تا اواسط اردیبهشت است. در این زمان تعادل نسبی و خوبی در آب و هوای این منطقه فراهم می آید. اگر دوست داشته باشید که دلفین های این منطقه را ببینید بهتر است که برنامه سفرتان را برای ماه های آذر و دی برنامه ریزی کنید.

جزیره کیش

از معروف ترین جزیره های جنوب ایران هم که قطعا یا همه آن را از نزدیک دیده اند و یا نام آن را شنیده اند جزیره کیش است. این جزیره دارای مساحت 91 کیلومتری است و برای دسترسی به آن علاوه بر راه های زمینی راه هوایی هم وجود دارید.

گفتنی است که بگویم به غیر از هواپیما برای رسیدن به جزیره کیش می توانید با خرید بلیط قطار هم خودتان را به این جزیره برسانید.

این منطقه توریستی معروف دارای جاذبه های گردشگری جذابی نظیر ساحل مرجانی، پارک دلفین ها، کشتی یونانی، شهر باستانی، شهر باستانی حریره و … می باشد.

در صورتی که اهل خرید هم باشید می توانید در بازارها و مراکز خرید متعددی که در این جزیره وجود هر آنچه که می خواهید را خریداری نمایید.

جزیره قشم

بعد از کیش دیگر جزیره ای که بسیار مشهور و معروف است، قشم است. این جزیره یکی از عظیمترین جزیره های جنوب ایران محسوب می شود، که دارای مساحت 1500 کیلومترمربع است. برای رسیدن به جزیره می توانید هم راه های زمینی را انتخاب کنید و هم راه هوایی که البته اگر تفریحی به سمت جنوب ایران می خواهید سفر کنید پیشنهاد ما این است که با خرید بلیط قطار خودتان را به قشم برسانید تا یکجا کل ایران را هم در راستا ببینید. این جزیره به غیر از زیبایی های طبیعی که دارا می باشد آثار باستانی، تفریحات آبی و مراکز خرید متعددی هم دارد که همه در کنار هم سبب شده اند تا این جزیره به یک مقصد گردشگری بسیار محبوب و جذاب تبدیل شود.

شاید جالب باشد برایتان که بدانید قشم اولین ژئوپارک خاورمیانه است و تحت حمایت یونسکو واقع شده است.

از جمله جاذبه های دیدنی که در جزیره قشم وجود دارد نیز عبارت از جزیره هنگام، دره ستاره ها، تنگه چاهکوه و جنگل های حرا می باشد.

جزیره لاوان

بعد از سه جزیره معروف بالا نوبت به یکی دیگر از جزیره های جنوب ایران به نام لاوان می رسد. این جزیره که جز دسته جزایر مسکونی به شمار می رود در فاصله 76 کیلومتری خلیج فارس واقع شده است. جزیره لاوان را با نام شیخ شعیب هم می شناسند.

دمای این جزیره در تابستان به 50 درجه هم می رسد که به هیچ وجه برای تفریح این زمان توصیه نمی شود.

برای دسترسی به جزیره لاوان باید به جزیره قشم بروید و از آنجا از طریق راه های دریایی خودتان را به جزیره لاوان برسانید.

از قلم نیاندازید که امکانات در این جزیره نسبتا کم است و اگر خریدی دارید حتما قبلا از این که به این جزیره بروید آن ها را تهیه کنید.

برای اقامت نیز سوئیت هایی با قیمت های متفاوت و مکان هایی که امکان چادر زدن در آن هست در جزیره وجود دارد.

جزیره هرمز

سرزمین خاک های رنگی! جایی که قرمزی خاک و آبی دریا با هم یکی می شوند. جزیره ای که می گویند یکی از جاهاییست که قبل از مرگ حتما باید دید. از جزیره قشم یا بندرعباس با استفاده از لنج و قایق می توانید به جزیره هرمز بروید. پیشنهاد می کنیم که سفرتان را در نزدیکی طلوع آفتاب آغاز کنید تا هم فرصت کافی داشته باشید و هم در طول راستا تابش مستقیم آفتاب کمتر شما را کلافه کند. آخرین قایق ساعت 4 بعد از ظهر از جزیره هرمز به سمت بندرعباس برمی شود پس به زمان بندی دقت کنید و در طول گردش آب و غذای کافی همراه داشته باشید. در هرمز اقامت گاهی وجود ندارد اگر قصد سپری کردن شبی در آن را دارید می توانید کمپ بزنید و یا منازل اهالی آن را اجاره کنید.

جزیره ناز

یکی از جزایر ایران که می توان گفت با تمام سواحل ایران تفاوت دارد جایی نیست جز ناز! این جزیره با تمام ساحل هایی که تا به حال دیده اید تفاوت دارد و در هنگام جزر باریکه ای از شن های درخشان در آن نمایان است که سه صخره از آب آن بیرون آمده است.

در زمان جزر با پس روی کامل آب دریا برای مدت زمان کوتاهی باریکه ای از خشکی جزیره ناز را به ساحل قشم وصل می نماید.

هرچند زمان این اتفاق کوتاه است، اما در همین مدت مسافران با ورود به جزایر ناز می توانند از بالای ارتفاعات، تنگه هرمز، جزیره لارک را تماشا نمایند.

جالب است بدانید که جزایر ناز جزو ژئوپارک جهانی قشم و یکی از عجایب هفتگانه این جزیره به شمار می فرایند. به گفته بسیاری از کارشناسان این منطقه در گذشته محلی برای استراحت ماهی گیران بوده است.

جزیره هندورابی

جزیره دیگری بین دو جزیره کیش و لاوان واقع شده است که نام هندورابی است و در 30 کیلومتری جزیره کیش واقع شده است. این جزیره برای کسانی که به دنبال مکانی بکر و دور از شلوغی های شهرهای پر هرج و مرج هستند بهترین گزینه انتخابی است.

جمعیت غالب این جزیره 191 نفر است و بیشتر آن ها هم به ماهیگیری مشغول هستند. زمانی که به این جزیره رفتید می توانید شواهدی از زندگی پرتغالی ها که در قرن نهم هجری در این جزیره زندگی می کردند را مشاهده کنید.

جزیره لارک

یک جزیره کوچک دیگر در کنار جزیره هرمز در حاشیه جزیره قشم واقع شده است. در روزهای پنجشنبه و آدینه اتوبوس های دریایی از اسکله حقانی قشم به سمت لارک حرکت می نمایند و در غیر این صورت می توانید از اسلکه دوحه برای رسیدن بهره ببرید.

حتما مواد غذایی مورد نیازتان را برای سفر به جزیره لارک در دست داشته باشید.

پیشنهاد می کنیم که حتما یک شب را در آن اقامت کنید و از دیدن ساحل بی نظیر و فیتوپلانگتون ها لذت ببرید.

جزیره مارو (شیدور)

اگر تا جزیره لاوان رفتید می توانید به سمت جزیره مارو هم بروید و از این جزیره هم دیدن کنید. این جزیره غیر مسکونی است و می توانید با کرایه کردن یک قایق با 20 یا 30 هزار تومانی از لاوان به مارو بروید. به دلیل حضور تعداد زیاد مار در این جزیره غیر سکنه ای در آن حضور ندارد. جزیره مارو یا شیدور زیست گاه جانداران مختلف است و جزو مناطق حفاظت شده کشور به حساب می آید.

جالب است بدانید که آنتن دهی اینترنت در این جزیره بسیار بالاست.

جزیره مینو

نخلستان و نیزارهای انبوه پوشیده شده اس طبیعتی بکر در جنوب کشور وجود دارد که از زیباترین جزیره های جنوب ایران به شمار می رود. جزیره مینو از طریق رودخانه افرایند و افرایند کوچک از هم جدا می شود و تنها راه دسترسی به آن پلی در ضلع جنوبی جزیره بر روی رودخانه جرف است.

در این جزیره حدودا 5 رودخانه جریان دارد که سفر به آن شما را با فرهنگ بومی، غذاهای سنتی، صنایع دستی و … مردم این قوم آشنا می شود.

جزیره عباسک

جزیره کوچکی در خلیج فارس وجود دارد که در نزدیکی بندر بوشهر قرار گرفته است. این جزیره به عنوان یک پهنه گلی درون خلیج بوشهر است که بافت و جنس زمین آن برای کشاورزی مناسب نمی باشد. بازدید از این جزیره رایگان است و می توانید هر چند ساعتی که خواستید در آن بنمانید.

جزیره تنب عظیم

یکی دیگر از جزیره های جنوب ایران که نام آن برای بیشتر ایرانی ها آشنا است، جزیره تنب عظیم است. این جزیره های تنب عظیم و کوچک دو جزیره ایرانی هستند که در آب های نیمه شرقی و نیمه شمالی خلیج فارس قرار دارند. در این جزیره تپه های بلندی وجود دارد که در بخش شمالی منطقه قرار گرفته و بخش جنوبی آن هم هموار و مناسب ترین لنگرگاه های جزیره به شما می رود.

برای رسیدن به جزیره تنب عظیم باید به 156 کیلومتری شهر بندرعباس بروید.

جزیره سیری

منطقه سواحل نیلگون خلیج فارس دارای تنوع بالایی در فرهنگ، تاریخ و جاذبه های دیدنی است که با سفر به سمت آن می توانید گنجینه کاملی از گردشگری را برای خودتان بدست بیاورید. یکی دیگر از جزیره های جنوب ایران که بسیار دیدنی است، جزیره سیری نام دارد. این جزیره به نام های دیگری مانند سری یا سوری هم شناخته می شود. در جزیره دیدنی در جنوب شرقی پهنه آب های نیلگون خلیج فارس در فاصله 30 مایلی جنوب غربی بندرعباس قرار گرفته است.

پوشش گیاهی این منطقه را گیاه هایی تشکیل می دهند که توانایی ذخیره بالای آب را دارند.

جزیره خارگ

بعد از جزایر توریستی که در بالا معرفی کردیم، جزیره خارک یا خارگ است که از مهمترین بنادر صادراتی نفت خام در خلیج فارس به شمار می رود. فعالیت های نفتی در این جزیره به 6 دهه قبل باز می شود. این جزیره مرجانی از همان ابتدای دریانوردی در خلیج فارس از اهمیت بالایی برخوردار بوده است.

شرایط آب و هوایی جزیره خارگ با توجه به منطقه قرارگیری آن در تابستان ها گرم و شرجی است و در زمستان به تعادل می رسد که بهترین زمان هم برای سفر به آن اواخر پاییز و فصل زمستان است.

جزیره بونه

یکی دیگر از جزایر مسکونی که لیست جزیره های جنوب ایران قرار می گیرد، جزیره بونه به همراه دو جزیره کوچک دیگری که به نام های دارا و قبر ناخدا در انتهای شمالی خلیج فار در دهانه خور موسی در استان خوزستان واقع شده است.

در این جزیره پرندگانی نظیر سلیم خرچنگ خور نیز زندگی می نمایند.

منبع: الی گشت

به "معرفی کامل جزیره های جنوب ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی کامل جزیره های جنوب ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید