طبع سیرابی چیست و مصلحات و خواص آن کدامند؟

به گزارش وبلاگ روشینا، سیرابی و شیردان از قسمت های داخلی شکم و بخشی از معده حیوانات نشخوارکننده است. خوردن این خوراک، به خصوص سیرابی گوسفند در کشور ما رایج است و در کشورهای دیگر طرفداران زیادی ندارد. اما ارزش تغذیه ای آن از نظر پروتئین، چربی، مواد معدنی و انواع ویتامین ها بسیار بالاست. طبع سیرابی نیز با طبع گوشت حیوانی که سیرابی از آن گرفته شده است مثل گوسفند، فرق دارد.

طبع سیرابی چیست و مصلحات و خواص آن کدامند؟

در این مقاله ابتدا طبع سیرابی از نظر طب سنتی را بیان کرده، به بررسی خواص این خوراک خوشمزه پرداخته و به شما راه تشخیص یک سیرابی خوب را خواهیم آموخت.

طبع سیرابی سرد است یا گرم؟

مزاج سیرابی از نظر طب سنتی سرد و خشک است و مصلحات آن گلپر، سرکه، مرزه، زنجبیل و دارچین است.

مزاجانواع مصلحات
سرد و خشکگلپر، سرکه، مرزه، زنجبیل، دارچین

مهم ترین خواص سیرابی که نباید از دست داد!

1. 100 گرم سیرابی، حاوی 113 میلی گرم کلسیم

سیرابی یک منبع فوق العاده از کلسیم است. به طوری که در هر 100 گرم سیرابی حدودا 113 میلی گرم کلسیم وجود دارد. طبق گفته سازمان FAO (سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد) احتیاج روزانه بدن به کلسیم 1000 میلی گرم است. کلسیم از مواد اساسی لازم در حفظ تراکم استخوان و سلامتی دندان هاست. همچنین این ماده در کنار منیزیم، باعث بهبود انقباض عضلات شده و بدن فرد را آرام می کند.

2. منبع سلنیوم و جوان کننده پوست

در مواد مغذی بسیار کمی ماده معدنی سلنیوم وجود داشته و بدن روزانه به 70 میکروگرم سلنیوم احتیاج دارد. یک منبع خوب از سلنیوم سیرابی گوسفند و گاو است. در واقع سلنیوم در بدن به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی عمل می کند که رادیکال های آزاد ایجاد شده در بدن را از بین می برد. رادیکال های آزاد در صورت وجود در بدن، باعث پایین آمدن سطح ایمنی بدن و افزایش بیماری ها و عارضه های پوستی مثل التهابات و چین و چروک های زودرس می شوند.

3. منبع روی و رفع مسائل آقایان!

مهم ترین عامل ریزش مو در خانم ها کمبود آهن و در آقایان کمبود روی است. سیرابی یک منبع سرشار از روی است. هر 100 گرم سیرابی حدود 13 درصد احتیاج روزانه بدن به روی را تامین می کند.

علاوه بر این، روی باعث بهبود سیستم تناسلی آقایان شده و در سنین بالاتر از سرطان پروستات در مردان جلوگیری می کند. همچنین روی باعث بهتر شدن حس چشایی و بویایی، تقویت سیستم ایمنی و بهبود یافتن سریع زخم ها می شود.

4. کمک به افزایش رشد بچه ها

با اینکه طعم سیرابی زیاد مورد علاقه بچه ها نیست، اما یکی از مواد غذایی بسیار عالی برای رشد و تقویت بهتر بچه ها است. زیرا دارای پروتئین و اسیدهای آمینه ضروری برای بدن است که در رشد بچه ها و نوجوانان بسیار نقش دارد. همچنین کلسیم فراوان این خوراک، استخوان های در حال رشد را متراکم تر و محکم تر می سازد که در سنین بالا از بیماری های مربوط به استخوان پیشگیری خواهد کرد.

5. درمان کم خونی با مصرف سیرابی

برخلاف پروتئین، مقدار آهن موجود در سیرابی تقریبا با گوشت برابری می کند. هر 100 گرم سیرابی تقریبا 5.64 میلی گرم آهن دارد. کمبود آهن و کمبود ویتامین های گروه ب، باعث ایجاد بیماری کم خونی می شوند. مصرف سیرابی می تواند این کمبود را جبران کند. البته این خوراک خوشمزه را به دلیل مقدار چربی بالایی که دارد، نمی توان بیش از اندازه استفاده کرد، اما به عنوان یک غذای متنوع و کامل در کنار خوراک های دیگر کاربرد دارد.

6. خوش خلق شوید!

ویتامین های گروه B، به ویتامین های خوش خلقی معروف هستند و غذاهایی که مثل سیرابی حاوی این دسته از ویتامین ها باشند، باعث ایجاد خلق و خوی بهتر به خصوص در خانم هایی که به دلایل مختلف دچار تغییرات هورمونی شده اند، می شود.

7. افزایش بینایی چشم

یکی از مهم ترین ویتامین هایی که در سیرابی وجود دارد، ویتامین A است. این ویتامین علاوه بر حفظ بینایی باعث بهبود کیفیت کلی پوست، دستگاه تنفسی و از بین بردن عفونت ها می شود.

سیرابی خوب چه سیرابی است؟

در این جا به دلیل اهمیت این موضوع لازم دانستیم نحوه انتخاب درست سیرابی را برای شما توضیح دهیم. در خرید سیرابی باید به دو نکته بسیار مهم توجه کنید:

  • سیرابی که انتخاب می کنید بوی تعفن ندهد و بوی معقولی داشته باشد.
  • فصلی که در آن سیرابی تهیه می کنید را در نظر بگیرید؛ زیرا بسته به فصل رنگ سیرابی تغییر می کند. این ماده غذایی در تابستان و پاییز به دلیل خوراک تازه مورد استفاده دام سفید است، اما در بهار و زمستان تیره رنگ است و این به معنی خرابی سیرابی نیست.

سخن آخر

افرادی که فشار خون یا کلسترول بالایی دارند، باید با احتیاط از این خوراک استفاده کنند. به دلیل طبع سرد و خشکی که این خوراک سرد مزاج دارد، اگر در کنار خوراک جگر استفاده شود، حالت ایده آل تری برای بدن ایجاد می کند. برای ما در پایین همین صفحه بنویسید که شما چگونه سیرابی را طبخ می کنید؟ چه مصلحاتی را در پخت آن بکار می برید؟ منتظر خواندن پیشنهادات و نظرات عالی شما عزیزان هستیم!

در آخر پیشنهاد می کنیم در وبلاگ روشینا، با طبع قلوه و طبع جگر سیاه و انواع مصلحات آن نیز آشنا شوید.

منبع: مجله انگیزه

به "طبع سیرابی چیست و مصلحات و خواص آن کدامند؟" امتیاز دهید

2 کاربر به "طبع سیرابی چیست و مصلحات و خواص آن کدامند؟" امتیاز داده اند | 3 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طبع سیرابی چیست و مصلحات و خواص آن کدامند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید