اجداد ما از 5 هزار سال قبل کاکائو مصرف می کردند

به گزارش وبلاگ روشینا، طبق شواهد اخیر، اجداد ما 1500 سال زودتر از چیزی که فکر می کردیم از درخت و دانه های شکلات استفاده می کردند.

اجداد ما از 5 هزار سال قبل کاکائو مصرف می کردند

به راحتی می توان گفت که بیشتر افراد شکلات را دوست دارند. حال ممکن است فردی شکلات تلخ، شیرین، شکلات شیری یا … دوست داشته باشد.

این شکلات ها از دانه های کاکائو که از درخت کاکائو گرفته می گردد، ساخته شده اند.

شکلات می تواند در سلامت ما تاثیرگذار باشد. در حقیقت، مطالعات بسیاری نشان می دهد که در خالص ترین شکل آن، می تواند برای سلامتی بسیار مفید باشد.

شکلات تیره می تواند سلامت مغز ما را بهبود بخشد، به ما یاری کند که بهتر ببینیم و از قلبمان محافظت کنیم.

مردمان باستانی که 3900 سال پیش زندگی می کردند، گزارش شده که از دانه کاکائو برای پر کردن نوشیدنی های مقدس و گاهی اوقات به عنوان یک مبادله واحد پولی استفاده می کردند.

بنابراین، برای مدت های طولانی، محققان معتقد بودند که ما در آن موقع در منطقه ها مرکزی آمریکا برای اولین بار درختان کاکائو تئوبروما را کشف کردیم.

با این حال، یک مطالعه تازه - که یافته های آن در مجله Nature Ecology & Evolution یافت می گردد - شواهدی را نشان می دهد که ما قبلا درخت کاکائو را در منطقه دیگری از آمریکا کشف و کشت کردیم.

از کاکائو بسیار قبل تر از چیزی که ما فکر می کنیم، استفاده می شده است.

محققانی که این مطالعه تازه را انجام دادند، ژنوم های درختان متعدد کاکائو را برای بدست آوردن نشانه هایی از استفاده قدیم مردم از این درخت، مورد آنالیز قرار دارند.

این تجزیه و تحلیل به آنها این امکان را می داد که باور نمایند کشف درخت کاکائو ممکن است در آمریکای جنوبی بوده باشد، نه در آمریکای مرکزی. علاوه بر این، احتمالا بیش از 1000 سال زودتر از چیزی که کارشناسان فکر می کردند، رخ داد.

این مطالعه تازه نشان می دهد افرادی که در بالادست حوزه آمازون قرار دارند که تا قله های آند در جنوب شرقی اکوادور توسعه می یابد، به کشت و مصرف کاکائو می پرداختند که به نظر می رسد نزدیک به نوع کاکائویی بود که بعدها در مکزیک استفاده می شد - و آنها این کار را 1500 سال قبل انجام دادند.

نویسندگان شرح می دهند که آثار کاکائو در سفال های باستانی از منطقه ها جنوب آمریکا، به آنها سرنخ های بیشتری درباره دوران هایی که این تمدن های باستانی ممکن است آغاز به پرورش گیاهان نموده باشند، و اینکه چگونه بعدها راهی آمریکای مرکزی شدند، ارائه داد.

پروفسور بلیک شرح می دهد: آنها بعلاوه آثار کاکائو را بر روی سرامیک که پیش از سفال در آمریکای مرکزی و مکزیک یافت شده بود، انجام دادند.

این نشان می دهد که استفاده از کاکائو، احتمالا به عنوان یک نوشیدنی، از قرن ها پیش رواج داشته است و به احتمال زیاد به وسیله کشاورزانی که کاکائو کشت می کردند در شمال که هم اکنون کلمبیا و در نهایت پاناما و سایر نقاط آمریکای مرکزی و جنوب مکزیک است، توسعه یافت.

سه خط از شواهد

محققان بر سفال سرامیک از سانتا آنالا فلوریدا در اکوادور نگاهی انداختند، که در آن، فرهنگ قدیمی مایو ها یافت شد که در 5450 سال پیش ساکن بودند. برای نشان دادن این که این تمدن باستان قبلا درختان کاکائو را در حدود 2،100 تا 5،300 سال پیش کشت می کردند، محققان سه خط تحقیق را دنبال کردند.

اولا، حضور دانه های نشاسته ای مربوط به درخت تئووبارما کاکائو که بر روی سرامیک سفالی که متعلق به این افراد بود تایید شد. سپس، تیم حاضر، وجود تئوبرومین (یک آلکالوئید موجود در درخت کاکائو) که بر روی این آثار باستانی به جای مانده بود را شناسایی کردند.

در نهایت، تیم حاضر تکه های DNA باستان را که بر روی درخت های کاکائو دیده می شد، تجزیه و تحلیل کردند.

شواهد نشان می دهد که این افراد Mayo-Chinchipe بودند که ابتدا درخت کاکائو را کشف کردند و این حداقل 1500 سال قبل کشف آمریکای مرکزی بود.

سونیا زریلیو از دانشگاه کالگری در آلبرتا کانادا می گوید: برای اولین بار، سه خط مستقل از شواهد باستان شناسی، حضور کاکائوی باستانی در آمریکا را نشان می دهد: دانه های کاکائو، بیومارکرهای شیمیایی و توالی DNA باستانی.

او ادامه می دهد: این سه خط به طور قطعی گیاه کاکائو را شناسایی می نماید. در غیر این صورت ردیابی به وسیله سوابق باستان شناسی سخت است زیرا دانه ها و سایر قسمت های کاکائو به سرعت در محیط مرطوب و گرمسیری تجزیه می شوند.

پروفسور بلیک یادآور می گردد که با یادگیری بیشتر در خصوص منشا غذاها که امروزه هنوز به آن تکیه می کنیم، می توانیم بهتر درک کنیم که چگونه تمدن های انسانی در طول زمان پیشرفته اند.

منبع: فوت و فن / medicalnewstoday.com

به "اجداد ما از 5 هزار سال قبل کاکائو مصرف می کردند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اجداد ما از 5 هزار سال قبل کاکائو مصرف می کردند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید