چند برنامه شهریِ سازگار با محیط زیست در آمریکای لاتین

به گزارش وبلاگ روشینا، داشتن شهر سازگار با محیط زیست حق همه افراد است اما نگرشی گذرا بر شرایط محیط زیست دنیا در دو دهه گذشته نشان می دهد که به رغم سیاست گذاری های اخیر در زمینه محیط زیست نه تنها اثرات مخرب انسانی در این حوزه کاهش نیافته بلکه مسایل حاد و دشواری مانند آلودگی شدید جو، نازک شدن لایه ازن، بروز پدیده گلخانه ای و گرم شدن کره زمین و پیامدهای متعدد ناشی از این پدیده ها نیز مطرح شده است.

چند برنامه شهریِ سازگار با محیط زیست در آمریکای لاتین

به گزارش وبلاگ روشینا، توجه به مطالعات زیست محیطی و به طور تعیین انجام مطالعات ارزیابی اثرات زیست محیطی در مرحله امکان سنجی، مکان یابی پیش از اجرای پروژه های عمرانی در شهرها، به عنوان یکی از موثرترین روش های مدیریتی در کاهش اثرات زیست محیطی و ابزاری در راه رسیدن به توسعه پایدار شهری به شمار می رود.

در ادامه چند مورد از برنامه ها و پروژه های پایدار شهری سازگار با محیط زیست که به طور پیروز در چند سال اخیر در آمریکای لاتین و جنوبی اجرایی شده به نقل از سایت آمریکاز کوارترلی آورده شده است:

برنامه ای کاندیوس:

- مکزیکو سیتی، مکزیک

هدف: فراهم آوردن اسکوترهای برقی مشترک برای هوای پاک تر و رفت و آمد سریع تر

Econduce یک برنامه به اشتراک گذاری اسکوتر برقی در مکزیکو سیتی است که با هدف کاهش ترافیک و آلودگی در یکی از پر ازدحام ترین شهرهای آمریکای لاتین انجام می شود. شهروندان می توانند با ثبت نام، عضویت ماهانه داشته باشند یا با هر بار استفاده از این اسکوترها هزینه آن را پرداخت نمایند.

Econduce از 50 اسکوتری که در ابتدای راه اندازی در سال 2015 میلادی داشت، هم اکنون به حدود 600 دستگاه اسکوتر رسیده است.

هزینه استفاده از این اسکوترهای برقی ماهانه 10 دلار هزینه به اضافه 75 سنت برای 30 دقیقه اول زمان سوار شدن بوده و در صورت عدم عضویت 1.50 دلار برای 30 دقیقه اول هزینه بر است.

طرح گرونکول:

- بوگوتا، کلمبیا

هدف: تبدیل سقف ها، دیوارها و پیاده روها را به باغ های شهری

Groncol پیشگام در طراحی و ساخت سقف های عظیم و باغ های عمودی است. این پروژه ها به تنظیم درجه حرارت ساختمان، کاهش هزینه های برق، بهبود کیفیت هوا و کاهش صداهای خارجی یاری می نمایند.

این شرکت مسئولیت بعضی از عظیم ترین پروژه های زیرساخت های سبز در آمریکای لاتین، از جمله یک باغ عمودی را با استفاده از فناوری یک شرکت اسپانیایی که کل نمای هتل B3 در بوگوتا را پوشش می دهد بر عهده دارد.

Groncol که در سال 2009 میلادی شروع شد، بیش از 250 پروژه را در کل کلمبیا به اتمام رسانده است.

هزینه باغ های عمودی تقریباً بین 37 تا 93 دلار برای هر فوت مربع و سقف های سبز نیز بین 7 تا 28 دلار برای هر فوت مربع است.

کارگاه های آموزشی Chatbot:

- آرژانتین ، مکزیک و برزیل

هدف: آموزش کدگذاری به جوانان ضمن حل مسائل شهری

ابتکاری از شرکت نرم افزاری اوراکل که با سازمان های غیردولتی و دولت های محلی همکاری می نماید تا به جوانان چگونگی توسعه برنامه های نرم افزاری که از هوش مصنوعی استفاده می نمایند تا به طور اتوماتیک به سؤالات کاربران یا نگرانی های مربوط به مسائل اجتماعی و شهری پاسخ دهند را آموزش دهد.

در یک کارگاه آموزشی Chatbot که با همکاری مقامات شهری در بوینوس آیرس برگزار گردید، دانش آموزان یک مدرسه آموزش فنی با یکدیگر رقابت کردند تا ببینند چه کسی می تواند مفیدترین چت روبات را توسعه دهد. جایزه عظیم این کارگاه به برنامه ای داده شد که نکاتی در خصوص مکان و چگونگی بازیافت را به کاربران ارائه می داد.

اوراکل، کارگاه های آموزشی خود را در سال 2017 میلادی در آمریکای لاتین برای ارتقاء آموزش STEM (علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات) و معرفی برنامه نویسی به جوانان شروع کرد.

کارگاه های آموزشی Chatbot برای شرکت نمایندگان رایگان است.

مسیرهای دوچرخه سواری Quinto Centenario:

- بوگوتا، کلمبیا

هدف: ایجاد مسیرهای دوچرخه سواری در سراسر بوگوتا

این پروژه با مسیرها و خطوط دوچرخه سواری به طول بیش از 25 کیلومتر نقاط مختلف شهر را با شکاف های اقتصادی و اجتماعی و جغرافیایی به یکدیگر متصل می نماید. این پروژه در حال حاضر تحت نظر برنامه دولت کلمبیا برای ساخت حدود 120 کیلومتر از مسیرهای جدید دوچرخه سواری، علاوه بر حفظ 96 کیلومتر از مسیرهای موجود با هدف دسترسی 10 درصد از کل شهروندان به مسیرهای دوچرخه سواری تا سال 2020 میلادی انجام می شود.

تاریخچه تبلیغ دوچرخه سواری با سیاست های عمومی در بوگوتا به دهه 1970 میلادی باز می شود. در سال 2017 میلادی، شهردار بوگوتا با یاری بانک توسعه بین آمریکایی (IDB)، آژانس همکاری آلمان و تسهیلات اقتصادی شهر C40 توافقنامه ای را برای اجرای پروژه Quinto Centenario امضا کرد.

چندین منبع مختلف برای تامین بودجه این پروژه در نظر گرفته شده است که از آن ها می توان به 850 هزار دلار یاری اقتصادی IDB برای توسعه مرحله اول آن اشاره نمود.

طرح شرکت Eco-lógica:

- سانتیاگو، شیلی

هدف: دفع زباله های صنعتی بدون آسیب رساندن به محیط زیست

Eco-lógica یک شرکت خصوصی است که زباله های مشتریان صنعتی را جمع آوری و دفع می نماید. این کار یاری می نماید تا مشتریان استانداردهای سختگیرانه زباله صفر را که به عنوان هنجارهای داخلی در شرکت های چندملیتیِ فعال در شیلی پذیرفته شده، برآورده سازند.

Eco-lógica هم سودآور بوده و هم از لحاظ زیست محیطی آگاهی بخش است. 100 درصد از زباله هایی که این شرکت جمع آوری می نماید مورد استفاده مجدد، بازیافت و کمپوست قرار می گیرد یا به عنوان سوخت های جایگزین مورد استفاده قرار می گیرند.

Eco-lógica در سال 2002 میلادی تأسیس شد و با تنها یک کامیون که خانه به خانه زباله های بازیافتی را جمع آوری می کرد، شروع به کار کرد و اکنون به شرکتی تبدیل شده که 200 کارمند در آن ماهیانه بیش از 10 هزار تُن زباله جابه جا می نمایند.

مشتری ها به ازای هر کیلوگرم زباله بین 3 تا 4 سنت هزینه پرداخت می نمایند؛ این تقریبا همان مبلغی است که شرکت برای دفع زباله ها در محل دفن زباله هزینه می نماید.

برنامه موبایل لَب:

- سائوپائولو، برزیل

هدف: تشویق توسعه دهندگان این برنامه به یاری به مقامات برای حل مسائل حمل و نقل

موبایل لَب توسعه دهندگان برنامه ها، برنامه ریزان شهری، استارت آپ ها و دانشجویان مهندسی را گردهم آورده است تا در زمینه برطرف مسائل حمل و نقل در سائوپائولو با یکدیگر همکاری نمایند. این پروژه که توسط دولت محلی با همکاری دانشگاه سائوپائولو اداره می شود، فضایی برای کار، ابزارهای برنامه نویسی و دسترسی به داده های دولت برای حل مسائل ارائه می دهد.

این برنامه هم چنین خواهان راه چاره هایی برای مسائل خاص شده، میزبانی کارگاه های آموزشی را بر عهده گرفته و برای استارت آپ هایی که بر مسائل حمل و نقل تمرکز دارند، مکان های مناسب در نظر می گیرد.

پس از اعتراضاتی که در سال 2013 میلادی به کرایه های حمل و نقل وارد شد و ازدحام ترافیک هزینه 20 تا 30 میلیارد دلاری برای شهر سائوپائولو به همراه آورد، مقامات سائوپائولو در اوایل سال 2014 میلادی در جست وجوی راه چاره های ارزان تر و کارآمدتر برای مسائل روزمره حمل و نقل، موبایل لَب را تاسیس کردند.

میزان پشتیبانی اقتصادی موبایل لَب در پروژه های مختلف، از 25 هزار دلار تا 200 هزار دلار تفاوت دارد.

برنامه تلفنیِ پلیس من:

- مکزیکو سیتی، مکزیک

هدف: یاری به صاحبان مشاغل برای دریافت دزدها

پلیس من یک برنامه تلفن همراه با پشتیبانی دولت است که صاحبان مشاغل را در صورت وقوع سرقت یا مشکل امنیتی دیگر با لمس تنها یک دکمه به خدمات اضطراری متصل می نماید. این برنامه با دوربین های امنیتی در سطح شهر و سیستم های نظارتی هماهنگ شده است تا پلیس بلافاصله صحنه جرم را مشاهده و پیدا کند. هم چنین شامل ابزاری برای تماس همه شهروندان با مقامات دولتی، گزارش رفتارهای غیرقانونی و اطلاع از حقوق خود در صورت وقوع جرم است.

این برنامه توسط میگوئل آنخل مانسرا، شهردار سابق مکزیکو سیتی در سال 2013 میلادی برای مقابله با افزایش مداوم سرقت و سایر جرایم در شهر معرفی گردید.

این برنامه توسط اداره امنیت عمومی مکزیکو سیتی توسعه یافته و برای کاربران رایگان است.

از فضای خیابان های خود بهره ببرید (Ocupa tu Calle):

- لیما، پرو

هدف: تغییر شکل و کاربری فضاهای رهاشده به منظور تشویق استفاده عموم

Ocupa tu Calle یک بستر آنلاین است که در آن ساکنان لیما می توانند فضاهای عمومی مورد غفلت یا متروکه را ثبت نمایند و راه های کم هزینه ای را برای بهبود آن ها پیشنهاد دهند. برای مثال تبدیل پارکینگ های خالی به پلازاهای کوچک یا بازسازی پارک هایی که متروکه شده اند، می تواند ایده هایی از این دست باشد. پروژه های تأیید شده با همکاری یک سازمان مردم نهاد که با داوطلبان عمومی، شرکای جامعه مدنی و ارگان های دولت محلی همکاری می نماید، انجام می شود.

Ocupa tu Calle که در سال 2014 میلادی راه اندازی شد در اولین پروژه خود پارکینگ یک سوپر مارکت را که بی استفاده مانده بود، تغییر کاربری داد و در سال نخست خود 60 هزار بازدیدنماینده به خود جلب کرد.

هزینه پروژه های مختلف Ocupa tu Calle متفاوت است اما این برنامه از اوت سال 2018 میلادی مبلغ 262 هزار و 371 دلار جمع آوری نموده است.

کارشناسان آب و هوایی بدون مرز WWB

- آرژانتین، اروگوئه و شیلی

هدف: یاری به افراد برای داشتن خانه هایی با مصرف کم انرژی

کارشناسان آب و هوایی بدون مرز با دولت محلی و شرکای بخش خصوصی و جامعه مدنی همکاری می نمایند تا به خانواده های کم درآمد یاری کند که خانه های خود را در زمستان ها گرم تر، در تابستان ها سردتر و در طول سال امن تر و ایمن تر نمایند. این کار با عایق کردن درها و پنجره ها، نصب مجرای تهویه، تغییر لامپ ها و آموزش ساکنان در استفاده از انرژی هوشمند صورت می گیرد. این برنامه هم چنین به شهروندان مسائل آب و هوایی را آموزش داده و باعث ایجاد مشاغل سبز در جوامع می شود.

این پروژه در سال 2014 میلادی و با الگوگیری از برنامه رسیدگی به مسائل آب و هوایی ایالات متحده شروع به کار کرد.

این پروژه حدود 1500 دلار برای هر خانه هزینه دارد اما همین اقدام باعث کاهش بسیاری از هزینه های انرژی در هر خانه می شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "چند برنامه شهریِ سازگار با محیط زیست در آمریکای لاتین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چند برنامه شهریِ سازگار با محیط زیست در آمریکای لاتین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید