55 تک بیتی مولانا در خصوص عرفان، عشق، جدایی، خدا و نفس

به گزارش وبلاگ روشینا، جلال الدین محمد بلخی که به مولانا، مولوی و رومی معروف است، از مشهورترین شاعران ایرانی است که در دوران خودش به نام های دیگری مانند خداوندگار نیز معروف بوده است. وی آثار ارزنده ای تالیف نموده است که پرطرفدارترین آن، مجموعه مثنوی معنوی است. بعضی شعرهای او به صورت تک بیتی مولانا در زمینه های مختلف نیز معروف شده است و به تنهایی به کار می رود.

55 تک بیتی مولانا در خصوص عرفان، عشق، جدایی، خدا و نفس

در این مطلب قصد داریم مجموعه ای از بهترین تک بیتی مولانا را برایتان بیاوریم.

تک بیتی مولانا - عارفانه

مولانا عرفان را موضوعی کاملا متفاوت از فلسفه، علم و منطق می دانند که با عشق واقعی همراه است. در زیر بعضی از تک بیت های زیبای این عارف عظیم را برایتان آورده ایم.

دیگران چون بروند از نظر از دل بروند تو چنان در دل من رفته که جان در بدنی مولانا

تک بیتی عاشقانه مولانا

در کنار عرفان حضرت مولانا عشق را جزء جدا نشدنی زندگی می داند که می توان آن را در زیباترین اشعار عاشقانه مولانا به خوبی دید. در زیر بعضی از تک بیت های زیبای عاشقانه این شاعر عظیم را برایتان آورده ایم.

بی عشق نشاط و طرب افزون نشود بی عشق وجود خوب و موزون نشود.

تک بیتی مولانا درباره جدایی و فراق

موضوع فراق و جدایی از موضوعاتی است که بیشتر شاعران درباره آن سروده اند. مولانا که خود غم دوری و فراق را به خوبی چشیده است، اشعار بسیار زیبایی در این باب گفته است. در زیر بعضی از زیباترین تک بیت های مولانا درباره جدایی و فراق را برایتان آورده ایم.

رفتی تو و رفت زندگانی افسوس

تک بیتی مولانا درباره خدا

مولانا به دلیل دوران طولانی که در زمینه عرفان گذرانده است، به خداشناسی واقعی نیز در قسمت های مختلف حرف هایش با هنر شاعرانه اشاره نموده است. در زیر بعضی از تک بیت های زیبا درباره خداشناسی از مولانا را برایتان آورده ایم.

اندر دل من درون و بیرون همه اوست

تک بیتی مولانا درباره نفس و خودشناسی

مولانا نفس افراد را موضوعی برای پابند کردن افراد برای رسیدن به عشق و عرفان و خداشناسی می داند و به طور مستقیم و غیر مستقیم در بسیاری از اشعارش درباره این موضوع صحبت نموده است. در زیر بعضی از تک بیت هایی که درباره این موضوع سروده است را برایتان آورده ایم.

سخن آخر

امیدواریم از خواندن تک بیتی های مولانا در موضوعات مختلف نهایت لذت را برده باشید. شما نیز اگر تک بیتی زیبایی از مولانا می شناسید، در پایین همین صفحه برای ما بنویسید. منتظر پیشنهادات عالی شما هستیم. همچنین پیشنهاد می کنیم حتما شعر در وصف مادر از مولانا را نیز در وبلاگ روشینا بخوانید.

منبع: مجله انگیزه

به "55 تک بیتی مولانا در خصوص عرفان، عشق، جدایی، خدا و نفس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "55 تک بیتی مولانا در خصوص عرفان، عشق، جدایی، خدا و نفس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید