گردشگری خلاقانه کلید توسعه گردشگری قزوین است

به گزارش وبلاگ روشینا، ایسنا/ براساس آخرین خبر و گزارش های بدست آمده، گردشگری خلاقانه کلید توسعه گردشگری قزوین است.

گردشگری خلاقانه کلید توسعه گردشگری قزوین است

علیرضا خدابخش، یک فعال توریستی توضیح داد: امروزه در اغلب کشورها، صنعت توریستی یکی از منابع مهم مالی محسوب می گردد؛ اگر توریستی موردتوجه قرار بگیرد عایدی خوبی حاصل می گردد همانطور که اخیراً در خبرها منتشر شد عایدی یکی از استانهای ترکیه از محل توریستی دو برابر عایدیهای نفتی ایران است.

وی پیرامون اینکه توریستی خلاقانه کلید توسعه توریستی قزوین است، اضافه نمود: در سالهای گذشته جلسات مختلفی در حوزه توسعه توریستی در کشور برگزار گردید اما خروجی خاصی نداشته و اغلب حرف هایی که مطرح شده عملی نشده است؛ در حال حاضر رویکرد توسعه توریستی در کشور ما سرمایه گذاری در بخش میراث گذشتگان یعنی بناهای تاریخی و ابنیه است.

این فعال توریستی بیان نمود: آثار تاریخی از گذشتگان برای ما به جای مانده است و در حال حاضر سرمایه های اصلی توریستی ما محسوب می شوند بطوریکه اندک صنعت توریستی که در کشور وجود دارد نیز بواسطه وجود همین آثار گذشتگان است.

خدابخش اظهار کرد: در این حوزه خلاقیتی وجود ندارد و میتوان گفت آثار خلاقانه نوی ساخته نشده است که بتوانیم برای آیندگان به جای بگذاریم درواقع هر چه هست از گذشته داریم؛ برای توسعه صنعت توریستی و آنچه که ما باید ایجاد کنیم راهکارهای مختلفی عنوان می گردد برای مثال ساخت هتل ها، اقامتگاه ها و ایجاد سرورهای ارتباطی بین شهرهای مختلف، این موارد و آماده سازی بسترها خوب است اما برای توسعه توریستی کافی نیست.

وی گفت: مسئله این است که این ایده ها به علت اینکه جز کارهای بزرگ و طولانی مدت است اصولاً در کوتاه مدت انجام نمی گردد، چرا که به برنامه ریزی و سرمایه گذاری کلان احتیاج دارد، از طرفی باید سرعت توسعه توریستی را با پروژه های خلاقانه افزایش دهیم، سالهای زیادی است که مسئله ساخت هتل نو یا ساخت فرودگاه در قزوین مطرح شد اما صرفا در حد حرف به جای مانده است یا احتیاج به بستر کلانی دارد که در بلندمدت جواب می دهد.

خدابخش بیان نمود: به نظر می رسد باید سراغ راهکاری برویم که سایر کشورها سراغ آن رفته اند، ما می توانیم طرح هایی را در قزوین به عنوان پایلوت اجرا کنیم و توریستی خلاقانه در کشور را رواج دهیم؛ توریستی خلاقانه علاوه بر اینکه باعث جذب توریست می گردد، پرسود و پربازده است و منافع مالی زیادی دارد، از طرفی احتیاج به زیرساخت کلان ندارد و با هزینه اندک می گردد اجرا کرد.

وی با بیان اینکه قزوین در حوزه توریستی خلاقانه گامهایی برداشته، توضیح داد: نمونه خانه های رنگی که راستای رودخانه نواب اجرا شده نمونه ضعیفی از توریستی خلاقانه است. با این حال مورد استقبال ساکنین شهر و توریستان نهاده شد، نمونه های دیگری از این کارها را میتوان اجرا کرد.

این فعال حوزه توریستی گفت: نمونه های زیادی میتوان در قزوین اجرا کرد برای مثال در نقاط مختلف توریستی و حتی سطح خیابان ها می توانیم کد کیو آر (QR) بر روی زمین نقاشی کنیم، توریست هنگام عبور از خیابان می تواند کد را با تلفن همراه اسکن کند و بلافاصله بعد از آن تاریخچه خیابان یا بنا در قالب طرح های دوبعدی و سه بعدی را روی گوشی ببیند.

وی اضافه نمود: یکی دیگر از نمونه های قابل اجرا تور باغستان است، ظرفیت این کار در قزوین وجود دارد می توانیم مسیرهای مجاز برای باغستان ایجاد کنیم و تورهای توریستی را برای بازدید از باغستان جذب کنیم.

خدابخش یادآور شد: توریستی خلاقانه هزینه زیادی ندارد برای مثال در سفر به یکی از کشورها نمونه ای را دیدم که صرفا یک خانه را به صورت کج طراحی کردند؛ یعنی خانه کج ساخته شده و راه پله، دیوارها، زمین و نمای بیرون کج بود در عین اینکه ایده ساده ای بود توریستان زیادی به خودش جذب نموده بود، برای ورود به خانه باید بلیت تهیه می کردید بنابراین از نظر مالی نیز عایدی خوبی ایجاد شد، چرا که کاری خلاقانه و مبتکرانه بود.

وی گفت: یکی دیگر از منابع عایدیی توریستی خلاقانه، برگزاری فستیوال ها و جشنواره هایی مختص قزوین است برای مثال میتوان برای یک محصول کشاورزی یا آداب و رسوم خاصی جشنواره برگزار و توریست جذب کنیم.

این فعال توریستی بیان نمود: نمونه دیگری از توریستی خلاقانه در یکی از کشورها یک پارک بود که بسیار مورد استقبال توریستان واقع میشد و بلیت فروشی در آن صورت می گرفت؛ در زمین پارک لوله های آب دارای خروجی مخفیانه به کار گذاشته بودند و عابر را به چالش می کشاندند، ممکن بود هنگام قدم زدن آب پاشی اتفاق بیفتد، درواقع ممکن بود عابر از مکانی عبور کند که از آن لوله آب خارج گردد، توریستان زیادی می آمدند که کشف نمایند که در پارک در کدام قسمت لوله کار گذاشته شده است.

وی یادآور شد: کارهای خلاقانه را میتوان به راحتی و با بودجه کم اجرا کرد، در این راستا پیشنهاد می گردد کمیته ای تشکیل گردد و در خصوص آن برنامه ریزی صورت بگیرد، کارهای خلاقانه احتیاج به تبلیغ ندارند و خودشان توریست را جذب می نمایند.

خدابخش تأکید کرد: در حال حاضر متولی خاصی برای خانه خلاقیت وجود ندارد، اگر به میراث فرهنگی بگوییم می گوید وظیفه من حفظ بناهای تاریخی است درحالیکه نام سازمان میراث فرهنگی و توریستی است، مدیریت شهری نیز این مسئولیت را نمی پذیرد تا زمانی که هردوی این سازمان ها مسئولیت ها را بر دوش نگیرند، اتفاقی رخ نمی دهد.

وی یادآور شد: باید کارگروهی تشکیل گردد و خیلی سریع طرح های موجود را در سطح شبکه پیاده سازی و اجرا نمایند، برای توسعه توریستی خلاقانه میتوان از ظرفیت مردم و سازمان های مردم نهاد استفاده کرد تا آنها نیز ایده های خود را مطرح نمایند، هرجایی که از مردم یاری گرفتیم و از حاکمیت و دولت کار را دور کردیم نتیجه بهتری حاصل شده است برای مثال در فضای مجازی افرادی که به عنوان اینفلوئنسر مشغول هستند در ترویج لهجه قزوینی پیروز تر از سازمان های متولی که از قضا بودجه زیادی دارند، عمل کردند، مسئولین اگر همت نمایند توریستی خلاقانه در قزوین اجرایی می گردد.

منبع: همگردی

به "گردشگری خلاقانه کلید توسعه گردشگری قزوین است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گردشگری خلاقانه کلید توسعه گردشگری قزوین است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید