گردشگری حلال در ایران؛ نیازمند شناسایی در عرصه جهانی

به گزارش وبلاگ روشینا، گردشگری حلال صنعتی است که نقش مشخص کننده ای در اقتصاد کشورها ایفا می نماید. جمعیت 1/5 میلیاردی مسلمانان و عایدی حاصل از مسافرت آن ها، توجه مسئولین گردشگری کشورهای دنیا را به این صنعت، دوچندان نموده است. ایران نیز با بهره مندی از حکومت مبتنی بر قوانین اسلام و داشتن جاذبه های گردشگری طبیعی و تاریخی، از پتانسیل های فراوانی در این زمینه برخوردار است. برای کسب اطلاعات بیشتر با خبرنگاران همراه باشید.

گردشگری حلال در ایران؛ نیازمند شناسایی در عرصه جهانی

توریستی پدیده ای است دنیای که در عصر نو، به ویژه سال های اخیر از اهمیت بسیاری برخوردار شده است. شاید نقش پررنگ و قابل توجه این صنعت در اقتصاد کشورها، ارتقای فرهنگ ملت ها، تاثیرات منفی و مثبت آن بر محیط زیست و ... باعث نمود بیشتر اهمیت آن نسبت به گذشته است. به هرحال، سفر و بازدید از مکان های مختلف در هر دین و مذهبی امری نیکو و قابل ستایش است که پیروان خود را به انجام آن ترغیب می سازد.

توریستی حلال، صنعتی است نوظهور که بشر در دهه اخیر بیش از گذشته شاهد تبلیغات، مانور و سرمایه گذاری کشورهای مختلف دنیا، اعم از مسلمان و غیر مسلمان بوده است. صنعتی که تمامی اصول آن بر پایه اسلام و دستورات آن بوده و میزبانان را در هر نقطه از کره خاکی، ملزم به رعایت آن ها می نماید. مسلمانان سراسر دنیا نیز به دلایل مختلفی از جمله مهم ترین آن ها که اسلام هراسی کشورهای غربی است، مقاصد توریستی خود را به سمت کشورهای اسلامی تغییر داده و بازدید از جاذبه های توریستی این سرزمین ها را در اولویت منطقه ها سفر خود قرار می دهند. همین امر سبب شده است که بازار صنعت توریستی حلال، داغ و پرحلاوت گردد.

مقاله مرتبط:

طبق آمار ارائه شده به وسیله محققان صنعت توریستی، هزینه هایی که مسلمانان هنگام سفر متقبل می شوند 3 تا 5 برابر توریستان غیر مسلمان است؛ و با توجه به جمعیت 1/5 میلیاردی مسلمانان، سودی قابل توجه در انتظار اقتصاد کشورهای میزبان خواهد بود. با توجه به سود فراوانی که در توریستی حلال وجود دارد، کشورهای دنیا درصدد ایجاد بستری مناسب جهت مسافرت مسلمانان به مکان های توریستی خود شده و در این زمینه اقدامات تحسین برانگیزی انجام داده اند. از جمله این کشورها می توان به ترکیه، مالزی، اندونزی، ژاپن، اسپانیا و آمریکا اشاره نمود.

کشورهای اسلامی در این زمینه نسبت به دیگر کشورها، از امتیازات مناسب تری بهره مند هستند. چرا که علاوه بر شناخت کافی بر مسائل مسلمانان، از پتانسیل های بیشتری نیز برخوردارند که باعث شده است آن ها چند قدم جلوتر از سایرین حرکت نمایند که در این میان نمی توان از همت و کوشش ستودنی کشورهایی مانند ترکیه، اندونزی و مالزی چشم پوشی کرد.

ایران نیز کشوری است کهن، با اقلیمی چهار فصل بهره مند از منظره ها و جاذبه های توریستی طبیعی بی شمار و برخوردار از آثار تاریخی و کهن کم نظیر و حتی بی نظیر که خود امتیازی مثبت و ارزنده در جذب جهانگرد و توریست از سراسر دنیا است. با داشتن این پتانسیل های ارزشمند، قوانین اسلامی حاکم بر ایران نیز از دیگر ویژگی های یک مقصد مناسب برای توریستان مسلمان محسوب می گردد. چرا که بدون کوچکترین دغدغه می توانند از خوراک، پوشاک و مسائل دینی استفاده نمایند و در عین حال از سفری مجذوب کننده و هیجان انگیز با منطقه ها توریستی متعدد نیز بهره مند شوند.

بعضی از کارشناسان صنعت توریستی کشور معتقدند که قدم نخست برای جذب توریسم مسلمان در کشور، شناسایی ایران به سراسر دنیا به عنوان یکی از اصلی ترین قطب های توریستی حلال است. مسلمان بودن ایران برای توسعه این صنعت ارزشمند و جذب توریستان مسلمان کافی نیست. به همین علت یکی از راهکارهای مناسب برای آشنایی توریستان مسلمانان سراسر دنیا با جاذبه های توریستی کشور تبلیغات درست و هدفمند در این راستا است که همت و مدیریت مسئولان را می طلبد. چرا که ممکن است جهانگرد های بسیاری باشند که ایران را به خوبی نشناسند و از نقاط دیدنی و توریستی آن آگاهی نداشته باشند. به بیانی ساده تر، ایشان معتقدند که شناساندن ایران به سایر مردم دنیا، کلید موفقیت در پیشرفت و توسعه صنعت توریستی حلال خواهد بود.

کشور ایران با برخورداری از محصولات حلال و ارائه خدماتی که می تواند در این زمینه به مسافران ارائه کند، شرایط بسیار مناسبی دارد؛ این در حالی است که دنیا اسلام از آن ها اطلاعات جامع و کاملی ندارد و در بعضی از کشورها نیز مسلمانان، هیچگونه آگاهی نسبت به آن ندارند. شاید همین امر سبب شده است تا ایران در صنعت توریستی حلال، عایدی قابل توجهی نداشته باشد و از کشورهای دیگری مانند امارات، ترکیه و ... که در این زمینه از پیشرفت چشم گیری برخوردار بوده اند، به طرز قابل توجهی عقب بماند.

جالب است بدانید که جایگاه ایران در جذب جهانگرد در سال 2015 میلادی پس از کشور مسلمان برونئی (این کشور بسیار کوچک با حداکثر جمعیت مسلمان، در جنوب شرقی آسیا قرار گرفته است) است؛ مسئله ای که با توجه به ظرفیت های ارزنده کشور در صنعت توریستی حلال، تاسف بار است. بنابراین مسئولین صنعت توریستی، ملزم به کوشش بسیار بیشتر و جدی تر در پیدا کردن جایگاه مناسب در این صنعت خواهند بود. در این میان، گروهی از کارشناسان عرصه توریستی نیز معتقدند که ایران برای به دست آوردن محبوبیت در بین توریستان مسلمان سراسر دنیا، راهی سخت و طولانی را پیش رو دارد. ایشان بر این باورند که برای دست یابی به این امر، نیازمند معرفی بعد خاص و ویژه ای از توریستی به دنیایان است؛ در این خصوص، می توان به استفاده از آثار اسلامی بسیار زیادی که در جای جای خاک کشور وجود دارد، اشاره نمود. البته مدیریت در شناسایی و اطلاع رسانی این آثار به دیگران، نیازمند تحقیقات و پژوهش های دقیق و اساسی است و یاری کارشناسان، استادان و محققین این صنعت، بسیار لازم و لازم است.

دست اندرکاران عرصه توریستی کشور هوشیاری مسئولان را نسبت به اقدامات و تدابیر اندیشیده شده در رابطه با توریستی حلال کشورهایی مانند امارات متحده عربی، عربستان و قطر را بااهمیت دانسته و معتقدند که آن ها از جمله رقبای ایران در جذب جهانگرد و توریست به شمار می فرایند. البته باید در نظر داشت که عربستان سعودی به واسطه دو شهر مذهبی و مهم مکه و مدینه، سالانه میزبان جمع کثیری از توریستان مسلمان بوده و حضور جهانگرد های مسلمان در ایام حج تمتع امری بدیهی است. شهر دبی در امارات متحده عربی نیز کوشش های بسیاری در به دست آوردن جایگاه مناسب توریستی حلال انجام داده و به موفقیت های چشم گیری دست یافته است. که می توان به بخش ماموریت کاری اشاره نمود.

خوشبختانه ایران در بین کشورهای آسیایی، کشوری است اسلامی با قوانینی برگرفته از دین مقدس اسلام که این امر در جلب اعتماد توریستان مسلمان به ارائه خدمات اسلامی بسیار موثر و سازنده است. اما بسیاری از کارشناسان صنعت توریستی کشور اعتقاد دارند که باز هم وجود گواهی حلال بودن محصولات و مراکز اقامتی لازم است.

قطعا طبق نظرات ارئه شده کارشناسان صنعت توریستی، ایران برای به دست آوردن جایگاه اصلی توریستی حلال در دنیا، نیازمند طی کردن راهی طولانی به همراه سختی ها و اندیشیدن تدابیر اساسی و دقیق خواهد بود.

منبع: کجارو

به "گردشگری حلال در ایران؛ نیازمند شناسایی در عرصه جهانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گردشگری حلال در ایران؛ نیازمند شناسایی در عرصه جهانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید