مسابقات جهانی کشتی فرنگی از آمادگی خرمشهر تا تهدید فدراسیون

به گزارش وبلاگ روشینا، از مدتها قبل از سوی فدراسیون کشتی جمهوری اسلامی ایران اعلام شده بود که شهرستان خرمشهر به عنوان نماد و پایتخت دفاع مقدس، میزبان رقابت های کشتی فرنگی باشگاه های دنیا است تا با این کار به دنیا نشان داده شود که شهری که آماج حملات استکبار در طول هشت سال دفاع مقدس قرار گرفته، این روزها سرپا است تا حدی که یکی از مهمترین رقابت های دنیای کشتی در آن برگزار می شود.

مسابقات جهانی کشتی فرنگی از آمادگی خرمشهر تا تهدید فدراسیون

بر این اساس، مسئولان خرمشهر، منطقه آزاد اروند و برخی مدیران استانی تلاش های خود را برای فراهم کردن شرایط برگزاری این رقابت ها که سال قبل از آن در آبادان با شکوه و نظم و کیفیت بالایی برگزار شده بود، آغاز کردند ولی همزمان صدور پالس های منفی نیز از تهران آغاز شد و ظاهرا برخی ها علاقه نداشتند که این رقابت ها در پایتخت مقاومت ایران برگزار شود و هر بار با بهانه ای واهی قصد دریافت میزبانی از خرمشهر را داشتند.

حتی در صحبت های برخی مسئولان محلی می توان پای یک اسپانسر مالی دیگر که خواهان برگزار شدن رقابت ها در تهران است را نیز می توان مشاهده کرد ولی این دلایل به وجود آماده شدن همه جانبه خرمشهر، بهانه هایی واهی هستند.

در همین خصوص مدیرکل ورزش و جوانان استان خوزستان در مصاحبه با وبلاگ روشینا با اشاره به شرایط پیش آمده برای میزبانی خرمشهر گفت: با در نظر دریافت جوانب مختلف کار از جمله امنیت، مسئولان محلی اعلام آمادگی کردند و به درخواست ما میزبانی به خرمشهر داده شد که در ادامه همکاران ما با جدیت پیگیر بحث انعقاد قرار داد میان سازمان منطقه آزاد اروند و فدراسیون کشتی و همچنین قرارداد سالن خلیج فارس بودند که پرسه ای بسیار سخت بود.

کارها از ماه ها قبل آغاز شد

فرامرز کیانی زاده با بیان اینکه کارهای عمرانی بیش از حضور کنندگان فدراسیون آغاز شده بود، تاکید کرد: ما از ماه ها قبل و حتی بدون دریافت مبلغی از سوی سازمان منطقه آزاد اروند کار را آغاز کرده بودیم و پیش از حضور کنندگان فدراسیون پیگیر انجام کارها بوده ایم.

وی، جلسات مختلف با حضور فرماندار ویژه خرمشهر و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند و معاونان این دو نهاد بزرگ شهری و همچنین جلسات میان کمیته ها را از جمله اقدامات انجام شده در راستای آمادگی بیشتر شهرستان برای میزبانی این مسابقات برشمرد و اضافه کرد: تمام مسئولان شهرستان، استان، اداره ورزش و جوانان با جدیت به دنبال دریافت میزبانی مسابقات هستند و برای خواسته خود دلایلی را نیز دارند.

مدیر کل ورزش و جوانان خوزستان به برشماری دلایل اهمیت برگزاری این مسابقات در خرمشهر برای سراسر استان پرداخت و گفت: خوزستان قطب کشتی فرنگی کشور است و در حال حاضر از میان سه تیم برتر لیگ برتر کشتی کشور دو تیم از خوزستان هستند و برگزاری این مسابقات در خرمشهر این امکان را فراهم می کند که تیم های خوزستانی در این مسابقات شرکت داشته باشند.

وی ادامه داد: با این اتفاق سه تیم ازخوزستان با دغدغه کمتری در یک مسابقه معتبر جهانی شرکت خواهند داشت و هم مدال آوری های ما بیشترشده و هم تجارب ورزشکاران ما بیشتر خواهد شد.

ایجاد نشاط در خرمشهر

کیانی زاده در ادامه ایجاد نشاط و شادمانی در میان مردم شهرستان و مراجعه ورزش دوستان و علاقمندن به رشته کشتی از سراسر استان به خرمشهر را از دیگر مزایای برگزاری این مسابقات در این شهر برشمرد.

وی اضافه کرد: بازسازی سالن خلیج فارس دیگر امتیازی است که با برگزاری مسابقات به خرمشهر داده خواهد شد چرا که با وجود محدودیت منابع و در شرایط عادی امکان انجام این امر طی چند سال های آینده میسر نمی شد اما با پذیرش میزبانی حتی همین الان هم می توانیم ادعا کنیم سالن آماده برگزاری مسابقات است و کارهایی که مانده تنها جنبه زیبا سازی دارد.

از سال قبل جلوتر هستیم

مدیر کل ورزش و جوانان خوزستان از انتها کار تا روز یکشنبه خبر داد و اظهار کرد: سالن خلیج فارس روز یکشنبه به کنندگان فدراسیون تحویل داده خواهد شد و انتظار می رود که همه از این امر استقبال کنند و به خاطر داشته باشند ما نسبت به سال گذشته بسیار جلوتر هستیم.

کیانی زاده در ادامه به مسئله مالی مطرح شده درباره باقیمانده سهم منطقه آزاد اروند اشاره کرد و گفت: قرار بود مبلغ یک میلیارد و 500 میلیون تومان طی سه قسط به فدراسیون پرداخت شود که به خاطر برخی مسائل مالی فدراسیون و در پی صحبت های انجام شده با منطقه آزاد اروند دو سوم مبلغ پرداخت شده است و 500 میلیون تومان باقی مانده نیز در مذاکرات انجام شده روز یکشنبه به حساب فدراسیون واریز خواهد شد.

وی موضع اداره ورزش وجوانان را در مدت اخیر موضعی میانه رو دانست و تاکید کرد: ما در این مدت در صدد بودیم با ارتباطی که با سازمان منطقه آزاد اروند و فدراسیون داشته ایم و با میانه رویی شرایط را طوری مدیریت کنیم که به هدف خود که برگزاری مسابقات در خرمشهر است دست یابیم.

مسابقات حتما در خرمشهر برگزار می شود

مدیر کل ورزش و جوانان خوزستان از آمادگی کامل برای برگزاری مسابقات در خرمشهر تاکید کرد و اضافه کرد: این مسابقات به طور قطع در خرمشهر برگزار می شود و با همت مسئولان و ورزشکاران این مسابقات امسال بهتر از سال گذشته برگزار خواهد شد.

کیانی زاده همچنین به مطالب مطرح شده مبنی بر اینکه بیمه رازی اسپانسری مسابقات را پذیرفته است اشاره و اعلام کرد: حتی اگر این خبر واقعیت داشته باشد گمان نمی رود رئیس فدراسیون با جابه جایی محل برگزاری مسابقات موافقت کند.

وی شرح داد: قراردادی میان منطقه آزاد اروند و فدراسیون منعقد شده است که حتم دارم آقای خادم به آن توجه خواهد داشت و از طرف دیگر با توجه به قطب کشتی بودن خوزستان و بودن سه تیم خوزستانی جز برترین های کشور و همچنین اطلاع رئیس فدراسیون از پیگیری های انجام شده توسط مسئولان منطقه برای دریافت میزبانی، احتمال موافقت وی با این پیشنهاد کم است.

کیانی زاده همچنین اعلام کرد: من یک مدیر هستم و یقین دارم خادم به عنوان یک مدیر به دنبال توسعه رشته ورزشی خود در سراسر کشور است و این نکته را مدنظر دارد و خواهان درگیر شدن سایر شهرستان ها است و گمان نمی کنم که بخواهد اینگونه مسابقات به صورت متمرکز در تهران برگزار شود.

وی در انتها اظهار کرد: آمادگی ما برای برگزاری مسابقات 100 درصد است و میزبانی خرمشهر برای مسابقات کشتی امری قطعی است.

دلایل فدراسیون بهانه ای بیش نیست

معاون فرهنگی اجتماعی گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند نیز در مصاحبه با وبلاگ روشینا با اشاره به موارد مطرح شده درباره جابه جایی محل میزبانی مسابقات کشتی فرنگی باشگاه های جهان اظهار کرد: تا به امروز صحبتی رسمی در این زمینه و برگزاری مسابقات در محلی به جز خرمشهر از سوی فدراسیون انجام نشده است.

سید مرتضی نعمت زاده ادامه داد: البته این گرایش در بخشی از مسئولان فدراسیون وجود دارد و ظاهرا حامی مالی دیگری برای برگزاری این مسابقات اعلام آمادگی کرده است.

معاون فرهنگی اجتماعی گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند، رغبت فدراسیون کشتی برای برگزاری مسابقات در منطقه اروند و نیاز به تامین هزینه های برگزاری مسابقات از سوی این سازمان را یادآور شد و در ادامه اعلام کرد: سازمان منطقه آزاد اروند با توجه به برگزاری مسابقات در سال گذشته درآبادان و تمایل به برگزاری آن در خرمشهر، با وجود تحمیل هزینه به سازمان، میزبانی را پذیرفت و قراردی میان فدراسیون و سازمان منعقد شد.

نعمت زاده پرداخت مبلغ یک میلیارد و 500 میلیون تومان به فدراسیون را از جمله تعهدات قید شده برای سازمان منطقه آزاد اروند برشمرد و اضافه کرد: و به موجب همین قرارداد فدراسیون نیز برخی تهعدات را پذیرفته که آماده سازی سالن برگزاری مسابقات نیز از جمله تعهدات فدراسیون کشتی و اداره کل ورزش و جوانان خوزستان بوده است.

وی ادامه داد: با وجود این، منطقه آزاد در در زمینه آماده سازی سالن محل برگزاری مسابقات نیز ورود کرد و بنابراین در انجام تعهدات خود کوتاهی نکرده است.

معاون فرهنگی اجتماعی گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند در ادامه با تاکید بر رسمی و قانونی بودن قرارداد میان فدراسیون و سازمان منطقه آزاد اروند و لزوم عمل کردن به مفاد این قرارداد، به برشماری تعهدات فدراسیون کشتی بر اساس این قرارداد پرداخت و گفت: برگزاری مسابقات در خرمشهر که امری واضح است، هزینه کرد در منطقه و ارائه اسناد هزینه های انجام شده از تعهدات فدراسیون بوده که ملزوم با پایبندی به آن است.

نعمت زاده، آمادگی سازمان منطقه آزاد اروند برای پرداخت باقی مانده مبلغ را اعلام کرد و متذکر شد: سازمان در قبال عمل کردن به تعهدات خود این مبلغ را می پردازد اما همانطور که منطقه متعهد به پرداخت هزینه ها است فدارسیون نیز باید به تعهدات خود طبق قرارداد عمل کند.

وی شرح داد: طبق قرارداد، مبلغ از سوی سازمان به فدراسیون پرداخت می شود و در مقابل فدراسیون نیز متعهد است این مبلغ را در منطقه آزاد اروند هزینه کند، یعنی اگر قرار است اقدامی در هر حوزه ای از جمله حمل و نقل بین المللی صورت گیرد این وجه پرداختی باید در منطقه هزینه شود.

عمل نکردن فدراسیون به تعهداتش

معاون فرهنگی اجتماعی گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند از عمل نکردن فدراسیون به تعهدات خود خبر داد و اظهار کرد: متاسفانه فدراسیون تا کنون اسناد و گزارش مستند مبنی بر هزینه های انجام شده را به شکل رسمی و تفصیلی ارائه نکرده است و این موارد جزئی را بهانه ای برای شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت ها و انتقال مسابقات به تهران قرار داده است.

وی با بیان اینکه دلایل مطرح شده از سوی فدراسیون بهانه ای بیش نیست، شرح داد: طبق نظر کارشناس اینک سالن و محل تعیین شده آماده برگزاری مسابقات است.

نعمت زاده با اشاره به مباحث مطرح شده پیرامون اختلاف میان پیمانکار اجرای پروژه بازسازی سالن خلیج فارس با سازمان منطقه آزاد اروند، این مباحث را اختلاف نظر و یک مسائل درون سازمانی خواند و اضافه کرد: این مسائل ارتباطی به فدراسیون ندارد آنچه مطرح است این است که فدراسیون سالن را آماده می خواهد، و با وجود اینکه انجام این امر جز تهعدات خود فدراسیون بوده است با ورود منطقه آزاد اروند اجرایی شده و بهانه ای باقی نمانده است.

جابه جایی میزبانی عملی نیست

معاون فرهنگی اجتماعی گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند با اشاره به موارد مطرح شده، جابه جایی محل برگزاری مسابقات را غیر عملی دانست و گفت: در مجموع با توجه به آمادگی شرایط و نداشتن بهانه و نبود مستند قانونی گمان نمی کنم این انتقال انجام شود واین اقدام که از سوی افرادی از درون فدراسیون دنبال می شود تحقق یابد و مسابقات در خرمشهر برگزار خواهد شد.

خرمشهر امتحان خود را در میزبانی پس داده است

معاون سیاسی اجتماعی فرماندار خرمشهر نیز در مصاحبه با وبلاگ روشینا با تاکید بر اهمیت دریافت میزبانی و تاثیر مثبت آن بر شهرستان به بحث امنیت اشاره کرد و گفت: دریافت میزبانی مسابقات نشان از امنیت شهر دارد.

نادر عمید زاده ادامه داد: اجرای پیروز مانور اربعین با جمعیت چند برابر نشان از توانمندی شهرستان برای برقراری امنیت دارد و این شهر امتحان خود را پس داده است.

وی از ساماندهی امور و هماهنگی بین شهری برای برگزاری مسابقات در تاریخ تعیین شده تاکید کرد.

تمهیدات لازم فراهم است

رئیس اداره ورزش و جوانان خرمشهر نیز به تعیین شرح وظایف کمیته ها از هفته ها پیش اشاره کرد و گفت: جلساتی با فرماندار و معاونان فرماندار برگزار شده و شش کمیته جلسات مختلف داشته اند که جلسه نهایی روز یکشنبه با حضور فرماندار و مدیر کل ورزش وجوانان خواهد بود.

امین صابری همچنین به موضوع صدور آی دی کارت ها پرداخت و اعلام کرد: در صورت دریافت مدارک مورد نیاز، مدارک به فدراسیون داده خواهد شد و فدراسیون متولی صدور آی دی کارت ها است.

وی در انتها تاکید کرد: تمهیدات لازم برای برگزاری شایسته مسابقات دیده شده است و امیدواریم با همدلی مسئولان میزبانی شایسته بوده و زمینه تداوم سربلندی های مردم شهید پرور خرمشهر را فراهم سازیم.

به گزارش وبلاگ روشینا، با وجود بازدید میدانی وبلاگ روشینا و فراهم بودن شرایط میزبانی خرمشهر برای رقابت های کشتی فرنگی باشگاه های جهان، باید دلایل بهانه تراشی فدراسیون برای دریافت میزبانی از خرمشهر را در جایی دیگر جستجو کرد.

خبرنگار: سیده فاطمه هلالات

منبع: خبرگزاری مهر

به "مسابقات جهانی کشتی فرنگی از آمادگی خرمشهر تا تهدید فدراسیون" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مسابقات جهانی کشتی فرنگی از آمادگی خرمشهر تا تهدید فدراسیون"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید