فناوری های شناختی، تکمیل نسل نخست سیستم های کاشتنی در مغز

به گزارش وبلاگ روشینا، خبرگزاری خبرنگاران- یکی از اهداف ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی در بخش توسعه ابزار های خواندن و نوشتن در مغز، تشویق محققان برای فعالیت در حوزه پژوهشی ایمپلنت های مغزی است.

فناوری های شناختی، تکمیل نسل نخست سیستم های کاشتنی در مغز

به گزارش خبرگزاری وبلاگ روشینا، از سال 1393 تا به امروز، علاوه بر 10 عنوان طرح مدولار که در ابتدای فعالیت کارگروه ایمپلنت مغزی ستاد تصویب شد، چندین عنوان طرح مطالعاتی و پژوهشی دیگر نیز در سال های 1396 تا 1398 به این مقوله افزوده شد. این رخداد سبب شد تا در مجموع، با احتساب طرح های پیشین مصوب ستاد، 18 عنوان طرح با حدود 156 محقق در 13 دانشگاه کشور در حال انجام و یا اتمام یافته باشد.

توسعه ابزار های نوین برای ارتباط دوسویه با مغز

از برنامه های مهم کارگروه ایمپلنت مغزی ستاد که از مدتی پیش به وسیله کارگروه توسعه فناوری ها و ابزار های نوین برای ارتباط دوسویه با مغز پیگیری می گردد، می توان به تأمین خدمات ساخت مدار مجتمع، ارائه اطلاعات و مشخصات فنی مربوطه و بعلاوه تأمین دسترسی به کتابخانه سلول های دیجیتال مورد احتیاج برای انجام طرح های ایمپلنت مغزی ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اشاره نمود.

مرحله دوم ساخت تراشه

اکنون این فعالیت منجر به انعقاد قرارداد بین ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی و یکی از شرکت های فعال در حوزه میکروالکترونیک کشور شده است که با توجه به برنامه ریزی صورت گرفته، نخستین مرحله ساخت مدار های مجتمع در اواسط پاییز 1398 شروع شد و انتظار می رود در ابتدای زمستان سال 1400، نتایج آزمایش های مورد نظر بر روی تراشه های ساخته شده، آماده انتشار گردد تا پس از برطرف ایراد های احتمالی، مرحله دوم ساخت تراشه های مدنظر در دستور کار قرار گیرد.

در این خصوص، برنامه ریزی برای طراحی نسل دوم و تشکیل جلسات کارگروه با حضور استادان شناخته شده در این حوزه در دستور کار واقع شده است. میانگین آخرین مقدار پیشرفت تأیید شده به وسیله ناظران طرح های مصوب در طرح مدولار ایمپلنت مغزی تا خاتمه سال 1399 برابر با 70 درصد بود و انتظار می رود در زمستان سال 1400، این مقدار تا 90 درصد افزایش یابد.

منبع: خبرگزاری آریا

به "فناوری های شناختی، تکمیل نسل نخست سیستم های کاشتنی در مغز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فناوری های شناختی، تکمیل نسل نخست سیستم های کاشتنی در مغز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید