طریقه نگهداری گیاه سانسوریا در منزل و محل کار

به گزارش وبلاگ روشینا، گیاه سانسوریا در مکانهای کم نور به خوبی رشد می نماید. احتیاج آبی گل سانسوریا پایین بوده، ضروری است در حد فاصل دو آبیاری، خاک گلدان خشک شود.

طریقه نگهداری گیاه سانسوریا در منزل و محل کار

وبلاگ روشینا | سرویس گیاهان و حیوانات - گیاه سانسوریا ( Sansevieria) که با نامهای گیاه شمشیری یا زبان مادر شوهر نیز شناخته میگردد، پرطاقتترین گیاه درون خانهای بوده و معمولا هیچ وقت خراب نمیگردد از این رو نگهداری آن در آپارتمان و منزل رایج و با صرفه است. این گیاه همواره سبز به سایه و خشکی مقاوم است، از این رو نگهداری از آن برای ادارت، کارخانهها و بانکها نیز مناسب بوده، برگهای بلند و کشیده آن نگاه را به سمت بالا راهنمایی نموده و قرار دادن گلدان سانسوریا در کنار ستونها، زیبایی خاصی را به محیط کار میدهد. برای آشنایی با طریقه نگهداری گیاه سانسوریا در منزل و محل کار خود تا انتهای این مطلب با وبلاگ روشینا همراه باشید.

سانسوریا مناسبترین گیاه آپارتمانی

دلایل زیر نشان میدهد که چرا گل سانسوریا، گیاهی مناسب برای نگهداری در آپارتمان و محیط کار است:

  1. از خواص گیاه سانسوریا، تصفیه و پاکسازی هوای محیط است. بر اساس تحقیقات اجرا شده این گیاه می تواند سموم و گازهای آلوده موجود در هوا مانند تولوئن یا فرمالدئید را تصفیه کند. از این رو کارشناسان توصیه می نمایند که از این گیاه در اتاق خواب استفاده گردد تا با تصفیه هوا خوابیدن بسیار راحت تر گردد .
  2. سانسوریا همانند سایر اعضای خانواده کاکتوسها از مقاومت بالایی در هوای گرم و خشک برخوردار است و از این رو نگهداری آن با شرایط اقلیمی منطقه ما مناسب بوده، همچنین می تواند در درون ساقه و برگهای خود حجم زیادی از آب را برای مدت زمانی طولانی نگاه دارد . بنابراین میزان آب موردنیاز آن نیز بسیار کم است.
  3. گل سانسوریا دارای رشد بسیار آرامی است و برای سالهای طولانی سبز و شاداب باقی می ماند از این رو نگهداری آن بسیار باصرفه و کم هزینه خواهد بود.

مشخصات ظاهری گیاه سانسوریا

برگهای سانسوریا مستقیم و شمشیری شکل بوده، از این رو در فارسی به آن گیاه شمشیری نیز گفته میگردد. رنگ برگها سبز تیره یا ابلق طلایی با نوارهای طلایی در دو طرف حاشیه های برگ است.

ارقام پاکوتاه این گیاه نیز وجود درد که در این گونه، برگها مستقیم از خاک خارج میشوند. البته این گونه گل سانسوریا دارای نوعی ساقه زیرزمینی به نام ریزو م است که برگها مستقیم از روی ان خارج میشوند و گیاه از این طریق تکثیر میگردد.

نیازهای محیطی گیاه سانسوریا

شرایط محیطی و نیازهای اکولوژیکی مناسب برای رشد سانسوریا شامل موارد زیر میگردد:

  • نور : گیاه سانسوریا گرچه به نور کم مقاوم است ولی در نور کامل و غیر مستقیم بهترین شرایط نوری برای گیاه مهیا میگردد. گفتنی است در نور کم برگهای گیاه رنگ پریده می شوند و در نمونه های سانسوریای ابلق، طرح روی برگها کم رنگ خواهد شد .
  • دما : این گیاه طیف گستردهای از دما را تحمل می نماید و حتی قادر به تحمل دمای زیر 10 درجه سانتیگراد نیز میباشد. با این وجود بهترین رشد را در دمای 30-20 درجه سانتیگراد خواهد داشت. شبهای بسیار سرد منجر به سیاه شدن و آبکی شدن برگهای گیاه می گردد و این مسئله 4-1 هفته بعد از سرما دیدن گیاه ظهور می نماید. همچنین تماس با شیشه داغ و گرم نیز موجب سوختن حاشیه برگها خواهد شد . بنابراین توصیه میگردد در زمستان نیز دمای مطلوب محیط رشد گیاه را فراهم نمایید.
  • آبیاری : نیازی آبی گیاه سانسوریا پایین بوده، در تابستان هفته ای 2-1 مرتبه و در زمستان هر 2-3 هفته یک مرتبه آبیاری کافی است و به مهپاشی نیز احتیاجی ندارد، مگر بخواهید که هر چند وقت یکبار برگها را شستشو دهید. در صورتی که گیاه بیش از اندازه آبیاری گردد بر روی برگها زخمهای قهوه ای رنگی بوجود می آید و امکان پوسیدن برگها از قسمت پایین و در نزدیکی سطح خاک وجود دارد . البته تحمل خشکی زیاد نیز باعث چروکیدگی برگها می گردد .
  • کوددهی: در صورت کم رنگ و کوچک ماندن برگهای سانسوریا، می توان در طی فصل رشد و به شکل ماهیانه از کودهای مخصوص گیاهان آپارتمانی استفاده کرد. ذکر این نکته ضروری است که، در کوددهی گیاه اگر زیاده روی گردد برگهای جدید نرم خواهند شد و به دلیل عدم استحکام خمیده می شوند . بهترین میزان مصرف کود، هر دو هفته یکبار مطابق دستور کودهای زینتی موجود در بازار است.
  • خاک: خاک کمپوست بهترین خاک برای این گیاه است . به طور کلی خاک با بافت متوسط که زهکش مناسبی نیز دارد محیط خوبی برای رشد این گیاه فراهم می نماید. مثلا می توان از مخلوط خاک معمولی + خاک برگ و یا مخلوط این دو به همراه مقداری شن استفاده کرد.
  • تعویض گلدان: تعویض گلدان را می توان هر 3-2 سال انجام داد. به طور کلی گل سانسوریا، گلدان کوچکتر را بر عظیم ترجیح میدهد،هنگام تعویض گلدان، خاک اطراف ریشه و به طور کلی خاک گلدان را با فشار دست متراکم کنید .
  • تمیز نمودن برگها: هر دو تا سه هفته یکبار برگهای غبارآلود را با پارچه و با اسفنج مرطوب تمیز کنید .

کاشت و تکثیر گیاه سانسوریا

  • تکثیر به وسیله قلمه

استفاده از قلمه برگ آسانترین راه تکثیر این گیاه است. به این منظور:

  1. یک برگ سالم از گیاه را، به قطعات10-7 سانتیمتری تقسیم کنید.
  2. قلمه ها را تا نصف ارتفاع آن در بستر کاشت سبک (مخلوط 3 قسمت پیت خزه اسفاگنوم و 1 قسمت شن درشت) بکارید.
  3. ضروری است بستر کاشت و همچنین هوای اطراف قلمه ها به طور دائم مرطوب نگهداشته شوند، البته ضروری است دقت گردد تا بستر غرقابی نگردد.
  4. قلمه های کاشته شده را در محیطی با دمای در حدود 23-21 درجه سانتیگراد نگهداری نمایید.
  5. ریشهدهی قلمه ها 4-3 هفته طول می کشد و ظهور و رشد برگهای جدید 4-3 ماه زمان می برد. در رابطه با قلمههای برگ این گیاه میتوان از هورمونهای ریشهزایی موجود نیز استفاده کرد. البته بدون مصرف هورمون نیز ریشه میدهند، اما کمی بیشتر زمان میبرد.
  6. توجه داشته باشید که قلمه ها را اگر برعکس در خاک فرو کنید اصلا ریشه نمی دهد.

تکثیر به وسیله ریزوم

تقسیم ریزوم (تقسیم بوته) دیگر روش تکثیر این گیاه است که بخصوص برای ارقام ابلق مورد استفاده قرار میگیرد.گفته می گردد که در صورت تکثیر ارقام ابلق به وسیله قلمه برگ گیاهانی با برگهای سبز ساده بدست می آیند .

منابع: کتاب گلهای آپارتمانی و مشاوره گیاه پزشکی، سایت ژورنال گل و گیاه ایران

منبع: setare.com

به "طریقه نگهداری گیاه سانسوریا در منزل و محل کار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طریقه نگهداری گیاه سانسوریا در منزل و محل کار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید