توسعه سلول درمانی احتیاج به تغییر قوانین دارد، نگاه به سلول های بنیادی سطحی است

به گزارش وبلاگ روشینا، خبرنگاران/خراسان رضوی دبیر سومین کنگره بین المللی سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی گفت: در حوزه سلول درمانی کسانی که در دانش و تبدیل دانش به تکنولوژی مشارکت اصلی دارند، کسانی نیستند که برای بهره برداری در کلینیک یا در بخش های کاربردی به بازی گرفته شوند. تمام این موارد، به دلیل مسائل در حوزه قوانین است

توسعه سلول درمانی احتیاج به تغییر قوانین دارد، نگاه به سلول های بنیادی سطحی است

احمدرضا بهرامی، امروز 29 دی ماه در نشست خبری سومین کنگره بین المللی سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی که در سازمان مرکزی جهاددانشگاهی خراسان رضوی برگزار گردید، عنوان کرد: حدود 20 سال است که در کشور تصمیم گرفته ایم به حوزه های نوین تکنولوژی ورود پیدا کنیم. این امر در دنیا مصادف شده با انقلاب های تکنولوژیک که در یک تصمیم ملی، یکی از اولویت های کشور، در اسناد بالادستی، ورود به عرصه هایی مانند سلول های بنیادی است.

وی اضافه کرد: سالیان زیادی گذشت که این تکنولوژی را بیاموزیم، منتقل کنیم و زیرساخت ها را آماده کنیم. درحال حاضر در فرازی از تاریخ 20 ساله هستیم که بتوانیم چگونه از این علم بهره برداری کنیم. افرادی که تکنولوژی را توسعه دادند باید از منافع این تکنولوژی بهره مند شوند. این علم، احتیاج به شناسایی و بهره وری دارد و این اتفاقات در گردهمایی هایی این چنینی قابل تصور است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به اینکه، ما در سومین کنگره بین المللی سلول های بنیادی می خواهیم، بیشتر به مواردی که قابل بهره برداری و کاربردی است، چه در عرصه کلینیک و چه در دیگر صنایع و اقتصاد بپردازیم، عنوان کرد: در آینده به نوآوری در سلول های بنیادی فکر می کنیم تا به عرصه های نوآورانه بپردازیم. جهاددانشگاهی، دانشگاه فردوسی و علوم پزشکی مشهد، انجمن ژنتیک، شهرداری مشهد و... از جمله مراکز دخیل در برگزاری این کنگره هستند.

دبیر سومین کنگره بین المللی سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی با بیان اینکه در این کنگره، گردآوری و تبادل توانمندی ها را از جنبه مالی، تکنولوژی و دیگر موارد به اشتراک می گذاریم، اظهار کرد: برگزاری این کنگره چند مزیت دارد که انسجام جریان دانش به کاربرد آن، بستگی دارد و با حضور بخش کلینیک و دانشگاه علوم پزشکی مشهد، هماهنگی علوم با فنون اتفاق خواهد افتاد.

بهرامی عنوان کرد: در این کنگره به توسعه روش مند استانداردهای درمانی فکر می کنیم و روش های استاندارد درمانی را انتقال می دهیم. امیدواریم در این کنگره بین المللی، مهمانان شاخصی داشته باشیم که به انتقال تکنولوژی، افزایش ظرفیت های توریست درمانی و ارتقاء سطح رفاه شهروندان یاری خواهد نمود.

وی در مورد نتایج عملیاتی پس از برگزاری چنین کنگره هایی، اظهار کرد: کنگره ها خیلی وظیفه عملیاتی ندارند. خروجی ای که برای آن ها تعریف شده این است که افراد با یکدیگر هم فکری نمایند و از انحراف جریان پیشگیری گردد. اگر در مشهد نمی دانستیم که استفاده از سلول های بنیادی جنینی در دنیا منسوخ شده به همان راه ادامه می دادیم. در دهه اول ورود سلول های بنیادی به کشور سرمایه گذاری بر روی سلول های بنیادی جنین مطرح بوده است. اگر چنین کنگره هایی نبود، الان در کجای قضیه بودیم؟ کنگره ها و کنفرانس ها محل گفتگو برای پیشگیری و اصلاح فرآیندهاست.

وی ادامه داد: اگر کنگره های قبلی برگزار نمی شد، خراسان و مشهد به استفاده از ﺳﻠول های ﺑﻨﯿﺎدی مزانشیمی معروف نمی شد. پس از هر کنگره جریان های جدید آغاز می شوند و مباحثی که ممکن است لازم نباشند را حذف می نمایند. پویایی از ویژگی های تکنولوژی های جدید است.

بهرامی در مورد دستاوردهای کنگره قبلی سلول های بنیادی، گفت: این کنگره باعث شد چندین دانشجو با آزمایشگاه های بسیار پیشرفته دنیا ارتباط بگیرند و با فناوری های به روز آن ها آشنا شوند، همچنین چندین استاد شاخص به عنوان استاد وابسته با دانشگاه فردوسی قرارداد بسته اند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به اینکه، تکنولوژی این علم را، هم توسعه و هم انتقال داده ایم و در این امر شکی نیست، اظهار کرد: سرمایه گذاری برای زیرساخت ها چه در منابع انسانی و چه فیزیکی اجرا شده و وظیفه خودمان را در این زمینه انجام داده ایم.

دبیر سومین کنگره بین المللی سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی با بیان این پرسش که چرا بهره برداری از دستاوردهای علمی اتفاق نمی افتد؟، گفت: در یک مطالبه علمی، قطعاً یکسری مسائلی است و اجازه نمی دهند که بهره برداری از این دستاوردهای قابل افتخار ملی را رونمایی کنیم. توسعه، نوآوری و انتقال تکنولوژی و تامین زیرساخت ها از وظایف ما بوده که اجرا شده است.

وی ادامه داد: در کشور ما منابع عظیم علمی و زیرساختی و دانش در جایی قرار دارند و سیاست های بهره وری مالی و تبدیل به ثروت در جایی دیگر. قطعاً در بخش اول مسئله ای وجود ندارد. منابع انسانی و کسانی که در دانش و تبدیل دانش به تکنولوژی مشارکت اصلی دارند، کسانی نیستند که برای بهره برداری در کلینیک یا در بخش های کاربردی به بازی گرفته شوند. تمام این موارد، به دلیل مسائل در حوزه قوانین است. در جایی بسیار عمیق و استاندارد در سطح دنیای حرکت می کنیم و در کاربرد، با قوانین متعددی از بکارگیری متخصصان توسعه گر اجتناب می نمایند.

وی خاطر نشان کرد: قطعاً آن هایی که آغاز نماینده این جریان فاخر علمی در کشور در بهره برداری از این جریان تکنولوژیک و علمی، چه در تدوین قوانین و استانداردها و چه در توسعه کاربردی نقش داشته اند، به کار گرفته نمی شوند. درد ما از این جدایی است. از کسی گلایه نداریم اما این هم گرایی را نمی بینیم و باید دلیلش را پیدا کنیم.

بهرامی با اشاره به اینکه منابع عظیم دانشی از منابع بهره برداری جدا افتاده اند و به هم گره نخورده اند، بیان نمود: برای بهره برداری از دانش، از متخصص استفاده نمی گردد به همین دلیل، این متخصص، یا زمینه را رها می نماید، یا به خارج از کشور می رود. در کشور ما به سلول های بنیادی، سطحی نگاه می گردد و سلول های بنیادی را تنها بیرون کشیدن مایعی از فردی و منتقل کردن به فردی دیگر می بینیم.

دبیر سومین کنگره بین المللی سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی، خاطر نشان کرد: شاید گاهی چنین واگرایی هایی هدفمند باشد. باید کمیته ای برای سلول درمانی در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری داشته باشیم، هر نهادی که در حال حاضر در حال فعالیت است، خودجوش کار می نماید. پیشنهاد ما این است تا کمیته تخصصی برای زیست شناسان تشکیل گردد تا بتوانند تخصصی به موضوعات بپردازند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "توسعه سلول درمانی احتیاج به تغییر قوانین دارد، نگاه به سلول های بنیادی سطحی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توسعه سلول درمانی احتیاج به تغییر قوانین دارد، نگاه به سلول های بنیادی سطحی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید