بزرگراه های پلاستیکی به مقصد اقیانوس ها

به گزارش وبلاگ روشینا، هر ساله میلیون ها تُن پلاستیک که از جهت رودخانه ها وارد اقیانوس ها می شوند، دریاها را آلوده، زباله ها را روانه سواحل و حیات وحش را به طور جدی تهدید می نمایند.

بزرگراه های پلاستیکی به مقصد اقیانوس ها

تجزیه پلاستیک ها قرن ها زمان می برد و پلاستیک هایی که به آب ها ریخته می شوند در اعماق دریاها باقی نمی مانند بلکه راه خود را برای بازگشت و ایجاد دردسر برای ما پیدا می نمایند.

تقریبا یک میلیون کفش و بیش از 370 هزار مسواک در میان بیش از 400 میلیون قطعه پلاستیکی بوده که اخیرا به گروهی از جزایر دورافتاده اقیانوس هند راه یافته اند.

تکه های بزرگ پلاستیک در داخل معده جانوران دریایی مختلف از نهنگ ها گرفته تا پرندگان دریایی یافت شده و میکروپلاستیک هایی که ماهی ها و دیگر موجودات دریایی می بلعند، وارد چرخه غذایی می شوند.

همین پلاستیک ها حتی وارد بدن انسان ها نیز می شوند. یک مطالعه اخیرا نشان داده که در سراسر دنیا همه انسان ها به طور میانگین هفته ای پنج گرم پلاستیک می بلعند، هر چند منشا تمام این پلاستیک ها اقیانوس ها نیست.

  • رودخانه ها یا بزرگراه های پلاستیکی

یک مطالعه در سال 2017 میلادی نشان داد که حدود 90 درصد از تمام پلاستیک هایی که روانه اقیانوس ها می شوند، تنها به وسیله 10 رودخانه به آن ها راه پیدا می نمایند. از این 10 رودخانه، هشت رودخانه در آسیا قرار داشته و دو رودخانه نیز متعلق به قاره آفریقا است.

همه این رودخانه ها از مناطق پرجمعیتی می گذرند که سیستم درست مدیریت و جمع آوری پسماند نداشته و این بدان معناست که زباله های این مناطق راهی رودخانه ها می شوند. محققان نتیجه گرفته اند هر چه زباله بیشتری در ناحیه حوضه های آبریز وجود داشته باشد که به درستی مدیریت نشود، در نهایت پلاستیک بیشتری وارد رودخانه ها شده و راه خود را به دریاها پیدا می نمایند.

با این حال نباید فراموش کرد که پلاستیک ها روانه تمامی رودخانه های سراسر دنیا می شوند اگرچه ممکن است مقدار آن در بعضی مناطق کمتر باشد.

تیمز 21 نام گروهی است که برنامه های پاکسازی رودخانه تیمز انگلیس را سازماندهی نموده و به مردم در خصوص آلوده نکردن این رودخانه آموزش می دهد. اعضای این گروه اعلام نموده اند که با آموزش ها به تازگی دریافته اند میزان کیسه های پلاستیکی و بطری هایی که در این رودخانه پیدا می نمایند، کاهش یافته است.

ماموریت در اولویت این گروه اکنون کاهش دستمال توالت هایی است که به وسیله توالت ها وارد مجراهای فاضلاب شده و پس از بارندگی های سنگین به رودخانه ها راه می یابند. این دستمال ها می توانند روانه سواحل شده و فرشی از زباله را در آن ها بگسترانند.

نکته مهم آن که تنها بعضی از این زباله ها راهی سواحل شده و قابل جمع آوری هستند، بسیاری از آن ها به قطعات بسیار ریز تجزیه و به میکروپلاستیک ها تبدیل می شوند. این میکروپلاستیک ها نیز به آب های اقیانوسی راه یافته و مسائل عدیده ای پدید می آورند.

گروه تیمز 21، تنها ظرف دو ساعت در ماه میلادی مارس 23 هزار قطعه دستمال توالت را از حاشیه رودخانه تیمز جمع آوری کردند که این میزان برای پر کردن 473 کیسه بزرگ زباله کافی است.

  • منابع گوناگون پلاستیک ها: لاستیک های اتومبیل ها، پوشاک و لوازم آرایشی

پلاستیک ها آن قدر در همه جای زندگی ما حضور دارند که منابع آلودگی پلاستیکی بی شمارند.

بر اساس یک مطالعه در سال 2017 میلادی رودخانه هادسن در شرق ایالات متحده روزانه 300 میلیون الیاف پوشاک را وارد اقیانوس اطلس می نماید. حدود نیمی از این الیاف، پلاستیکی بوده و زمانی که لباس ها در ماشین های لباسشویی شسته می شوند، وارد شبکه آب ها می شوند. لباس ها هم چنین می توانند الیاف پلاستیکی را در هوا پراکنده نمایند.

لاستیک های اتومبیل ها و پسماندهای پلاستیکی در سایت های دفن زباله نیز در نهایت راه خود را به آب های دریاها و اقیانوس ها پیدا می نمایند.

کودهای ساخته شده از لجن فاضلاب ها که محصول فرعی تصفیه فاضلاب ها هستند، منبعی دیگر به شمار می روند. این لجن ها می توانند حاوی میکرو الیاف های لباس ها و دیگر پلاستیک های شسته شده به فاضلاب ها باشند. هنگامی که این کودها خشک می شوند، بعضی پلاستیک ها ممکن است توسط باد از روی زمین بلند شده یا به سمت رودخانه ها برده شوند.

میکرومهره هایی (میکروبید یا ذرات پلاستیک جامد بسیار ریز) که به خمیردندان ها، اسکراب های بدن، صابون ها و لوازم آرایشی افزوده می شوند نیز وجود دارند. یک مطالعه در سال 2015 میلادی حاکی از ورود روزانه هشت تریلیون میکروبید به زیستگاه های آبی ایالات متحده بود. پس از این مطالعه استفاده از میکرومهره ها در بعضی از محصولات کشورهایی از جمله آمریکا و انگلیس ممنوع شد.

صنایع حمل و نقل و ماهیگیری نیز نقش مهمی ایفا می نمایند. در سال 2018 میلادی محققان دریافتند از لحاظ وزنی تقریبا نیمی از پلاستیک های موجود در زباله دان بزرگ اقیانوس آرام، منطقه ای حیرت انگیز از سطل زباله ای شناور در آب ها که سه برابر کشور فرانسه وسعت دارد را تورهای ماهیگیری تشکیل داده اند.

از سوی دیگر میکروپلاستیک ها تا 94 درصد از 1.8 تریلیون تخمین زده شده تکه های ریز شناور در دریاها را تشکیل می دهند.

  • به دنبال چاره ای برای حل معضل پلاستیک های اقیانوسی

پروفسور ریچارد لمپیت از مرکز ملی اقیانوس شناسی در انگلیس اظهار داشته که پیشرفت های تکنولوژیکی می تواند از روش های مختلف مانند نصب فیلترهای کارآمدتر در ماشین های شست وشو برای دریافت میکروفیبرها و آسیب رساندن کمتر صنعت به وسیله پلاستیک ها، به حل معضل آلودگی های آب ها یاری کند.

به اعتقاد لمپیت اگرچه تحقیق در خصوص راهکار های این معضل مهم است اما درک دقیق تر از این که دقیقا چگونه پلاستیک ها به اقیانوس ها منتقل می شوند، چگونه تجزیه شده و چه آسیب هایی وارد می نمایند، حیاتی تر است.

در حال حاضر عدم اطمینان قابل توجه در خصوص میزان آلودگی های پلاستیکی که هر یک از این منابع به آب ها وارد می نمایند، وجود دارد.

بنا بر گزارش سی ان ان، در حال حاضر پرسش های بسیار مهمی در زمینه آلودگی های پلاستیکی در آب های اقیانوسی در برابر بشر وجود دارد که از آن جمله می توان به چقدر پلاستیک در آب ها وجود دارد؟ این پلاسیتک ها چگونه به آب ها وارد شده اند؟ در راستا خود به دریاها چه تغییراتی داشته اند؟ و با غلظت هایی که این آلودگی ها یافته اند، چه آسیب هایی وارد می نمایند؟ اشاره نمود. ایسنا

منبع: همشهری آنلاین

به "بزرگراه های پلاستیکی به مقصد اقیانوس ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بزرگراه های پلاستیکی به مقصد اقیانوس ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید