اکوکمپ کوهستانی شمال دماوند افتتاح شد

به گزارش وبلاگ روشینا، در این مراسم که در روستای ناندل در جبهه شمالی کوه دماوند برگزار گردید، محمد علی فیاضی مدیرکل کمیته طبیعت گردی کشور گفت: قله دماوند یکی از اصلی ترین جاذبه های طبیعت گردی کشور است که هرساله کوهنوردان زیادی از سراسر دنیا، برای صعود آن به ایران می آیند اما تا به امروز به دلیل ضعف زیرساختها، امکان ارائه خدمات استاندارد که شان ایرانی را در برابر میهمانان خارجی حفظ کند وجود نداشته است.

اکوکمپ کوهستانی شمال دماوند افتتاح شد

فیاضی اضافه نمود: هجوم خارج از ظرفیت کوهنوردان ایرانی به جبهه جنوبی دماوند باعث آلودگی محیط زیست، آسیب دیدن پوشش گیاهی و جانوری منطقه و از بین رفتن آرامش کوهستان در این رخ دماوند شده است و این مسئله نه برای این اثر طبیعی ملی قابل قبول است و نه وجه ه مناسبی برای گردشگری کوهستان در ایران دارد و ایجاد اکوکمپ کوهستانی شمالی دماوند که بر اساس استانداردهای روز دنیا طراحی و ساخته شده است، نیازی مبرم در این حوزه به شمار می رفت.

در ادامه این برنامه، هادی صابری دبیر فدراسیون کوهنوردی کشور اضافه نمود: به خوبی می دانیم اجرای چنین طرح هایی، آن هم در ارتفاعات بالا چقدر سخت و انرژی بر است. آنالیز، مطالعه و طراحی این طرح نیز قطعا زمان و هزینه زیادی برده است و فدراسیون کوهنوردی آماده هم فکری و ارائه مشاوره به مجریان آن در کارگروه های تخصصی خود است.

سپس سهند عقدایی مدیرعامل شرکت خدمات مسافرتی و طبیعت گردی اسپیلت البرز به عنوان مجری تورهای طبیعت گردی و کوهنوردی در داخل و خارج کشور تصویری شرح داد: اکوکمپ کوهستانی شمالی، شامل دو مجموعه مکمل است که یکی در روستانی ناندل در ارتفاع 2300 متری دامنه های شمالی دماوند ساخته شده و دومی کمپ پیشرفته کوهنوردی است که در ارتفاع 4350 یال شمال شرقی دماوند به صورت پرتابل برپا شده و در میانه راستا صعود قله دماوند، محل استقرار و خدمات رسانی به کوهنوردان می باشد.

عقدایی گفت: اقامت کوهنوردان در لوج چادرهای اختصاصی، برپایی آشپزخانه مجهز با حضور آشپز مجرب در ارتفاع، وجود چادرهای غذاخوری و گردهم آیی کوهنوردان در ارتفاع و تعهد به حفظ و پاکیزگی محیط آسیب پذیر کوهستان، از اهداف حاکم بر این پروژه بوده است

از نکات زیست محیطی پروژه اکوکمپ کوهستانی شمالی دماوند، یکی پرهیز از هرگونه ساخت و ساز ثابت در ارتفاع بود با شعار استفاده نکردن حتی از یک کاسه سیمان در برپایی کمپ. دیگر اینکه مجریان این طرح با الگوگیری از نمونه های مترقی زیست محیطی روز دنیا، برای نخستین بار در ایران طرح حمل فضولات انسانی به ارتفاعات پایین کوه را اجرا کردند. طی این طرح، تمام فاضلاب انسانی فراوری شده در سپتیکی که در زیر توالت کوهستانی نصب شده، جمع می گردد سپس در مخازنی پوشیده به ارتفاعات پایین منتقل شده و آنجا طبق اصول علمی فرایند تجزیه و تبدیل آن به کود مناسب کشاورزی انجام می گردد تا بدین وسیله از رهگذر حضور کوهنوردان در ارتفاعات، از تجمع فضولات انسانی در یک نقطه از کوه و به دنبال آن آلودگی منابع آب و محیط زیست اطراف جلوگیری گردد.

منبع: خبرگزاری مهر

به "اکوکمپ کوهستانی شمال دماوند افتتاح شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اکوکمپ کوهستانی شمال دماوند افتتاح شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید