آیا خوردن یک سیب در روز واقعا شما را از پزشک بی نیاز می کند؟

به گزارش وبلاگ روشینا، احتمالاً شما هم این ضرب المثل آشنا را شنیده اید که می گوید: روزی یک سیب بخورید تا هیچ وقت بیمار نشوید.

آیا خوردن یک سیب در روز واقعا شما را از پزشک بی نیاز می کند؟

اگرچه فواید مصرف سیب برای سلامتی کاملاً شناخته شده و پذیرفته شده است، اما آیا واقعا مصرف روزانه یک سیب می تواند شما را از مراجعه به پزشک بی نیاز کند؟

تحقیقات اجرا شده نشان می دهد که مصرف سیب در واقع با مقدار مراجعه کمتر به پزشک ارتباط معناداری ندارد، اما نتایج این پژوهش ها دال بر این است که افرادی که روزانه یک عدد سیب می خورند، عموماً از داروهای پزشکی کمتری نسبت به سایر افراد استفاده می کنند. پزشکان همچنین معتقدند که افزودن سیب به رژیم غذایی می تواند به بهبود ابعاد مختلف سلامتی شما کمک کند.

در این مقاله از وبلاگ روشینا نگاه دقیق تری به این موضوع می اندازیم که آیا مصرف روزانه سیب می تواند منجر به بهبود شرایط سلامت و کاهش دفعات مراجعه به پزشک بشود یا نه. با ما همراه باشید.

کاهش مراجعات پزشکی

محققان دانشکده پرستاری دانشگاه میشیگان در آن آربور معتقدند که ارزیابی تجربی ضرب المثل های پزشکی به ما امکان استفاده از خرد و تجربه پیشینیان و گذشتگان را می دهد.

برای ارزیابی صحت این ضرب المثل در مورد مصرف سیب و عدم مراجعه به پزشک، دکتر متیو دیویس و همکارانش دفعات مراجعه به پزشک را بین افرادی که روزانه یک عدد سیب مصرف می کنند و افرادی که این کار را نمی کنند، آنالیز کردند.

تجزیه و تحلیل های آماری تفاوت معنی داری بین دفعات مراجعه به پزشک بین گروهی که سیب می خوردند و گروهی که سیب نمی خوردند، نشان نداد. اما این مطالعه نشان داد که مصرف روزانه سیب با کاهش مقدار مصرف داروهای شیمیایی در افراد رابطه معناداری دارد.

در واقع از بین 8،399 شرکت کننده ای که برای آنالیز شرایط رژیم غذایی خود به یک پرسشنامه پاسخ داده بودند، 9٪ (753) نفر به طور روزانه سیب مصرف می کردند و بقیه، شامل 7،646 نفر، به طور روزانه سیب نمی خوردند.

افرادی که به طور روزانه سیب مصرف می کردند دارای تحصیلات بالاتر بودند، بیشتر از اقلیت های نژادی یا قومی بودند و کمتر سیگار می کشیدند. داده ها لازم برای آنالیز سوابق شرایط سلامتی این افراد هم از طرح نظرسنجی ملی بهداشت و تغذیه که طی سال های 2007 تا 2010 اجرا شده بود، استخراج شد.

سیب چه اندازه ای؟

برای تجزیه و تحلیل تأثیر مصرف سیب روی مقدار مراجعه به پزشک، محققان افرادی که به طور روزانه سیب مصرف می کردند را با افرادی که این کار را نمی کردند مقایسه کردند. در این پژوهش در صورتی که شرکت کنندگان پاسخ می دادند که روزانه حداقل 149 گرم سیب خام مصرف می کنند، در آن صورت یک سیب در روز محاسبه می شد.

خوردن کمتر از این مقدار سیب در روز، مصرف روزانه سیب محسوب نمی شود. ضمن اینکه مصرف سیب شامل خوردن میوه سیب است نه آب میوه یا فراورده های جانبی آن. این پژوهش همچنین ارتباط بین مقدار مصرف سیب و تأثیر آن بر مقدار مراجعه به پزشک را بین افرادی که سیب نمی خوردند با کسانی که روزانه یک سیب کوچک، میانه یا بزرگ می خورند آنالیز کرد.

تجزیه و تحلیل ها نشان داد که هیچ رابطه ای بین مقدار مصرف سیب و احتمال عدم مراجعه به پزشک وجود ندارد. به جز اینکه، مقدار مصرف سیب در جلوگیری و کاهش مقدار تجویز داروهای پزشکی تأثیر معناداری داشت.

نتایج این مطالعه در ابتدا نشان داد که افرادی که به طور روزانه سیب مصرف می کردند کمتر به پزشک مراجعه می کنند، اما این ارزیابی قبل از آنالیز و انطباق ویژگی های اجتماعی-جمعیتی و بهداشتی پاسخ دهندگان در نظرسنجی بود. در واقع 39.0٪ از افرادی که به طور روزانه سیب مصرف می کردند به طور خود خواسته سالانه بیش از یک بار به پزشک مراجعه نمی کردند، در حالی که این گرایش و تمایل به عدم مراجعه به پزشک در بین افرادی که سیب مصرف نمی کردند 33.9٪ بود.

در مورد افرادی که به طور روزانه سیب مصرف می کردند همچنین مقدار تجویز داروهای پزشکی 7/47 درصد بود و برای افرادی که سیب مصرف نمی کردند 8/41.

این ضرب المثل و مصرف سیب همچنین هیچ تأثیری بر مدت زمان بستری شدن افراد در بیمارستان یا یا مراجعات به روان پزشک و روان درمانگر نداشت.

نتیجه گیری کلی این مطالعه این بود که تنها یک یافته از این ضرب المثل قدیمی پشتیبانی می کند؛ آن هم این که مصرف روزانه یک سیب، مراجعه شما را به داروساز کمتر می کند نه پزشک.

فواید سیب برای سلامتی

مطالعات زیادی وجود دارد که نشان می دهد رژیم های غذایی غنی از میوه ها و سبزیجات تازه می توانند خطر ابتلا به بیماری های مزمن متعددی را کاهش دهند. اما مطالعات دقیق تر نشان می دهد که سیب ها به طور خاص به سلامتی ما کمک شایانی می کند. در واقع سیب فواید زیادی به همراه دارد که می تواند به سلامتی شما در درازمدت کمک زیادی کند.

سیب، به ویژه پوست آن، منبع عالی آنتی اکسیدان است. آنتی اکسیدان ها از آسیب به سلول ها و بافت ها جلوگیری می کنند و به دفاع از بدن در برابر سرطان، بیماری های قلبی عروقی و آلزایمر کمک می کنند. انواع سیب از نظر محتوای آنتی اکسیدانی فرق دارد، مثلاً سیب سرخ حاوی بالاترین سطح آنتی اکسیدان است. علاوه بر این، اعتقاد بر این است که فلاونوئیدهای موجود در سیب که دارای خواص آنتی اکسیدانی هستند از بدن در برابر مواد حساسیت زا و عفونت های ویروسی محافظت می کنند. سیب همچنین می تواند عملکرد ریه را بهبود بخشد.

در مطالعه ای که در فنلاند اجرا شده، محققان رابطه بین مصرف سیب و خطر سکته مغزی را در بیش از 9200 زن و مرد مورد آنالیز قرار دادند. افرادی که بیشترین مقدار سیب را مصرف کرده بودند در طی 28 سال گذشته با ریسک کمتری برای سکته مغزی روبرو بودند و افرادی که کمترین مقدار سیب را مصرف کرده بودند با ریسک بالاتری روبرو بودند. محققان بر این باورند که این فواید می تواند به واسطه مواد مغذی گیاهی موجود در سیب باشد، از جمله فلاونوئیدها. دو مطالعه دیگر در فنلاند هم نشان داد که مصرف سیب همچنین می تواند خطر بیماری های قلبی و سرطان ریه را کاهش دهد.

برخی از فواید سیب شامل این موارد است:

1. بسیار مقوی است

سیب دارای مواد مغذی مهمی از جمله فیبر، ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان است.

یک سیب میانه مواد مغذی زیر را تأمین می کند:

کالری95
کربوهیدرات25 گرم
فیبر4.5 گرم
ویتامین سی9٪ نیاز روزانه بدن
مس5٪ نیاز روزانه بدن
پتاسیم4٪ نیاز روزانه بدن
ویتامین K3٪ نیاز روزانه بدن

به طور خاص، ویتامین سی به نام یک آنتی اکسیدان برای خنثی سازی ترکیبات مضر شناخته شده و همچنین رادیکال های آزاد عمل می کند و از شما در برابر بیماری ها محافظت می کند.

سیب همچنین منبع خوبی از آنتی اکسیدان هایی مانند کوئرستین، اسید کافئیک و اپی کاتچین است.

2. به سلامت قلب شما کمک می کند

مطالعات نشان داده که خوردن سیب می تواند به کاهش ریسک ابتلا به چندین بیماری مزمن از جمله بیماری های قلبی کمک کند.

در حقیقت، یک مطالعه که بر روی بیش از 20،000 بزرگ سال اجرا شده، نشان داد که مصرف مقادیر بیشتری میوه و سبزیجات، از جمله سیب، با کاهش خطر سکته مغزی ارتباط معناداری دارد.

این مسأله ممکن است به دلیل وجود فلاونوئیدهای موجود در سیب باشد. ترکیباتی که سطح التهاب را کاهش می دهند و به سلامت قلب کمک می کنند.

سیب همچنین دارای فیبر محلول است، که می تواند به کاهش فشار خون و سطح کلسترول که هر دو از عوامل خطرساز بیماری های قلبی هستند، کمک کند.

3. حاوی ترکیبات ضد سرطان است

سیب حاوی ترکیبات مختلفی است که می تواند به جلوگیری از تشکیل بافت های سرطان کمک کند، از جمله آنتی اکسیدان ها و فلاونوئیدها.

طبق آنالیز های اجرا شده مصرف سیب باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان ریه می شود. در یک مطالعه دیگر هم یافته های مشابهی حاصل شد؛ خوردن سیب باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ می شود.

تحقیقات دیگر نشان می دهد که یک رژیم غذایی سرشار از میوه ها و سبزیجات می تواند از شما در برابر ابتلا به سرطان معده، روده بزرگ، ریه، حفره دهان و مری محافظت کند.

با این حال، برای ارزیابی اثرات بالقوه ضد سرطانی سیب و مشخص اینکه آیا عوامل دیگری هم در این امر دخیل هستند، تحقیقات بیشتری لازم است.

سایر فواید سیب

سیب همچنین چندین فایده دیگر در حوزه سلامت دارد که می تواند به شما مراجعه کمتر به پزشک کمک کند:

به کاهش وزن کمک می کند: به دلیل فیبر فراوان، سیب باعث افزایش احساس سیری، کاهش کالری دریافتی و کاهش وزن می شود.

سلامت استخوان ها را بهبود می بخشید: مطالعات اجرا شده روی انسان ها و حیوان ها نشان داده است که مصرف میوه جات می تواند به افزایش تراکم مواد معدنی استخوان و کاهش خطر پوکی استخوان کمک کند.

عملکرد مغز را ارتقا می بخشد: مطالعات حیوانی نشان می دهد که خوردن سیب می تواند به کاهش استرس اکسیداتیو کمک کرده و از افت روانی و سایر علائم پیری هم جلوگیری کند.

محافظت در برابر آسم: مطالعات نشان می دهد که مصرف سیب می تواند با کاهش خطر ابتلا به آسم مرتبط باشد.

خطر ابتلا به دیابت را کاهش می دهد: طبق یک آنالیز جامع، خوردن یک عدد سیب در روز به مقدار 28٪ خطر ابتلا به دیابت نوع 2 کاهش می دهد.

مضرات سیب

بسکمک از مواد غذایی و همین طور میوه های دیگر وجود دارند که حاوی همان آنتی اکسیدان های سیب بوده و همان مزایای سیب را به همراه دارند. نوشیدنی هایی مانند قهوه و چای سیاه و میوه هایی از جمله زغال اخته، قره قات، انگور قرمز، توت فرنگی و موز، همگی سرشار از فلاونوئیدها و آنتی اکسیدان هستند. مطالعات نشان می دهد، زغال اخته حتی در مقایسه با سیب از آنتی اکسیدان بیشتری برخوردار است.

نکته قابل توجه این است که بیشترین فایده غذایی سیب از پوست آن حاصل می شود، بنابراین سیب های پوست کنده، آب سیب و مربای سیب فاقد مقادیر غنی از آنتی اکسیدان هایی هستند که کل میوه حاوی آن است.

سیب به تنهایی نمی تواند شما را سالم نگه دارد، همان طور که هیچ ماده غذایی دیگری به تنهایی قادر به این کار نیست و نمی توان انتظار داشت که سیب مسائل تغذیه ای قبلی که ناشی از رژیم غذایی نامناسب و سبک زندگی غلط هستند را رفع کند. ضرر و زیان رژیم های غذایی غنی از چربی های ترانس، نمک و شکر، قطعاً با مصرف یک عدد سیب در روز خنثی نمی شود. مصرف منظم سیب، البته تنها بخشی از یک رژیم غذایی سالم و رژیم غذایی مفید است.

مسائل احتمالی

خوردن یک سیب در هر روز به سلامتی شما آسیب نمی رساند. با این حال، اگر در مصرف سیب افراط کنید و روزانه حجم زیادی سیب بخورید، عوارض جانبی مختلفی ممکن است در کمین شما باشد.

به طور خاص، افزایش سریع دریافت فیبر در مدت زمان کوتاه می تواند علائمی مانند گاز، نفخ و درد معده ایجاد کند.

سیب ها هم مانند سایر میوه ها دارای مقدار زیادی کربوهیدرات و فیبر هستند.

اگرچه این مسئله برای بیشتر افراد مسئله ای ایجاد نمی کند، اما افرادی که از رژیم کم کربوهیدرات یا کتوژنیک پیروی می کنند ممکن است نیاز به تعدیل در مقدار مصرف سیب داشته باشند.

در واقع خوردن یک سیب در هر روز بعید است که بر سلامتی شما تأثیر منفی بگذارد. با این حال، خوردن بیش از حد سیب در روز می تواند به مسائل گوارشی منجر شود.

سایر جایگزین های سیب

سیب سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان است که آن را به یک افزودنی عالی برای رژیم غذایی تبدیل می کند که می تواند فواید بسکمک برای سلامتی شما به همراه داشته باشد.

با این حال، بسکمک از میوه ها و سبزیجات مجموعه ای مشابه از مواد مغذی را دارا می باشند و می توانند به اندازه هم برای سلامتی مفید باشند. به علاوه، قرار دادن انواع میوه ها و سبزیجات دیگر در برنامه غذایی روزمره می تواند عطر و طعم و ارزش غذایی بیشتری به رژیم شما اضافه کند.

در اینجا چند نوع میوه و سبزیجات دیگر آمده که می توانید آن ها را جایگزین سیب کنید و از فواید بی تعداد آن ها برای سلامتی بهره مند شوید.

  • موز
  • بلوبری
  • کلم بروکلی
  • هویج
  • گل کلم
  • گریپ فروت
  • کلم پیچ
  • انبه
  • هلو
  • گلابی ها
  • آناناس
  • تمشک
  • اسفناج
  • توت فرنگی
  • گوجه فرنگی

نکته پایانی

سیب یک گزینه مناسب برای یک میان وعده سالم، کم چربی و کم کالری است. این میوه غنی از فیبر و آنتی اکسیدان است که هر دو مورد می تواند از شما در برابر انواع بیماری های مزمن محافظت کنند. برای دریافت حدبیشتر مزایای سیب، خوردن میوه کامل و با پوست توصیه می شود.

اما به یاد داشته باشید، سیب جایگزین رژیم غذایی متعادل و ورزش منظم نیست. حتی افرادی که سبک زندگی بی عیب و نقصی دارند، باز هم از بیماری قلبی عروقی و سرطان رنج می برند و عدم مراجعه به پزشک برای دریافت خدمات پیشگیرانه مانند آزمایش های غربالگری، باعث بروز مسائل جدی تری برای سلامتی آن ها می شود. مراجعه منظم به پزشک (البته نه خیلی زیاد) به شما این امکان را می دهد تا شرایطی را که می تواند در آینده به شما آسیب برساند کشف کنید و از آن به شکل صحیح پیشگیری کنید.

اگرچه خوردن سیب بیشتر به معنای واقعی کلمه با مراجعه کمتر به پزشک ارتباطی ندارد، اما باید به خاطر داشت که سیب سرشار از مواد مغذی است و مزایای زیادی برای پیشگیری از بیماری ها و سلامتی طولانی مدت دارد. علاوه بر سیب، بسکمک از میوه ها و سبزیجات مشابه وجود دارند که مواد مغذی و فواید سلامتی سیب را برای شما فراهم می کنند.

برای کسب بهترین نتیجه، از انواع میوه ها و سبزیجات به شکل متغیر و به نام بخشی از یک رژیم غذایی مغذی و کاملاً مناسب لذت ببرید.

این مطلب صرفا جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه رفع مسؤولیت وبلاگ روشینا مگ را بخوانید.

منبع: Winchester Hospital, Medical News Today, Harvard Health, Healthline

منبع: دیجیکالا مگ

به "آیا خوردن یک سیب در روز واقعا شما را از پزشک بی نیاز می کند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا خوردن یک سیب در روز واقعا شما را از پزشک بی نیاز می کند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید