کتابخانه های عمومی نیازمندی های اطلاعاتی ناشنوایان را تامین نمایند
به گزارش وبلاگ روشینا، خبرنگاران/فارس مدیرکل کتابخانه های عمومی فارس به نقش کتابخانه ها برای خدمات به گروه های خاص به ویژه ناشنوایان اشاره و تاکید نمود: کتابخانه های عمومی نیازهای اطلاعاتی ناشنوایان را مرتفع نمایند.
روح الله منوچهری در سمینار مجازی چالش های حوزه نشر ناشنوایان بیان نمود: کتابخانه ها باید از لحاظ فضا و منابع طوری مناسب سازی شوند که ناشنوایان هم بتوانند مانند دیگر افراد از خدمات کتابخانه بهره مند شوند.
به گزارش وبلاگ روشینا به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی فارس، منوچهری با بیان اینکه کتاب و خدمات کتابخانه متعلق به همه مردم فارغ از هرگونه جنس، رنگ، نژاد، جنس، قومیت است، اضافه کرد: بیانیه یونسکو هم دسترسی به همه منابع را برای همه گروه ها به ویژه گروه های خاص ضروری می داند.
منوچهری با بیان اینکه معلولیت نباید محدودیت تلقی گردد، اسم کرد: باید برنامه ریزی به گونه ای باشد که این محدودیت به شکل شایسته مرتفع گردد.
او اسم کرد: یکی از چالش های حوزه نشر ناشنوایان آماده سازی کتاب مناسب برای ناشنوایان، ناشری که در این زمینه فعالیت داشته باشد یا وجود ندارد و یا خیلی کم هستند. باید ناشران را تشویق کرد به این حوزه ورود نمایند.
سیدباقر میرعبداللهی، مدیرکل تامین منابع نهاد کتابخانه های عمومی کشور هم در این نشست گفت: ناشنوا بودن گونه ای از زیستن است. ناشنوایی یک محدودیت نیست بلکه یک شرایط است. توجه به این نکته در قضاوتها، طراحی ها و روش های تعامل با این افراد تاثیر می گذارد.
او با اشاره به مسائل عام حوزه نشر ناشنوایان، اسم کرد: چالش های حوزه نشر ناشنوایان تابعی از شرایط کلی فرهنگی در کشور است که البته گوشه کوچکی از آن موضوع چاپ و نشر است. به اسم مثال وقتی از گرانی کاغذ، حقوق مادی و معنوی پدیدآورندگان یا از دشواری های نظام توزیع کتاب حرف می زنیم داریم به چالش های حوزه نشر ناشنوایان هم اشاره می کنیم.
میرعبداللهی به کمبود آگاهی و وجود باورهای نادرست اشاره نمود و گفت: باورهای نادرست در حوزه نشر و مقوله خواندن کتاب به وسیله ناشنوایان سرایت نموده است و ناشران گمان می نمایند فراوری منابع ویژه ناشنوایان فرایند بسیار پیچیده دارد در حالی که هرگز چنین نیست. البته رسانه های جمعی به ویژه تلویزیون از مقصران اصلی این عامل هستند.
کمبود پژوهش های دانشگاهی در حوزه ناشنوایان
او با اشاره به کمبود پژوهش های دانشگاهی در حوزه ناشنوایان، تاکید نمود: متاسفانه در کشور ما پژوهش به حوزه عمومی توجه چندانی ندارد. انتها نامه ها و رساله ها هم شرایط خوبی ندارند. البته عدم احصای کامل احتیاجهای اطلاعاتی ناشنوایان از شروط لازم پژوهش در این حوزه است. کارشناسان فن باید فهرستی از موضوعات بایسته و شایسته در زمینه ناشنوایان را آماده نمایند و دراختیار پژوهشگران قرار دهند.
میرعبداللهی برگزاری سلسله جلسات درباره حوزه ناشنوایان، بازدید از مراکز ارائه خدمات ناشنوایان، اقدام برای فراوری منابع دیداری خاص ناشنوایان و برگزاری دوره آموزشی برای کتابداران برخی استان ها را از جمله اقدمات اداره کل منابع نهاد در این حوزه برشمرد.
کوکب طاهباز، عضو گروه ناشنوایان شورای کتاب کودک هم که در ارتباط مجازی این نشست شرکت نموده بود، با اشاره به ناشنوا و پدیده ناشنوایی اسم کرد: کسانی که قبل و یا بعد از دوره زبان آموزی شنوایی خود را از دست بدهند ناشنوا هستند. آسیب های ناشنوایی هر چقدر هم کم باشد برای فرد ناشنوا مسائلی را برای ارتباط با جامعه بوجود می آورد.
طاهباز ضمن اشاره به نحوه برقراری ارتباط با ناشنوایان اسم کرد: در ارتباط با ناشنوا لازم نیست بلند صحبت کنیم بلکه باید تکنیک های برقراری ارتباط با ناشنوا را یاد بگیریم. زبان مادری یک ناشنوا، زبان اشاره، زبان تصویر و زبانی است که زبان بدن را بشناسد.
عضو گروه ناشنوایان شورای کتاب کودک به نقش صورت در ارتباط با ناشنوایان پرداخت و اضافه کرد: در دوران کرونا که مردم ماسک می زنند حتی افراد شنوا هم نسبت به فهم کلمات مشکل دارند. صورت، لب خوانی و به طور کلی زبان بدن نقش بسیار مهمی در ارتباط با ناشنوایان دارد.
طاهباز تاکید نمود: ناشنوایان احتیاج به منابع کسب اطلاعات دارند و منابع اطلاعاتی باید برای آن ها مناسب سازی شوند. فیلم و کتاب منبع مناسبی برای ناشنوایان است. بیشترین احتیاج یک ناشنوا احتیاج به دوستی، بازی، درک و حمایت است.
کتاب از نان شب برای ناشنوا واجب تر است
طاهباز ضمن اشاره به این نکته که کتاب از نان شب برای ناشنوا واجب تر است، اسم کرد: در کتابخانه به بخش ویژه برای ناشنوایان احتیاج داریم و کتابداری (تسهیل گر) که اصول برقرار کردن ارتباط با ناشنوا را بلد باشد.
طاهباز با اشاره به روش های مناسب سازی منابع ناشنوایان اسم کرد: تهیه واژه نامه، کتاب های پرده ای، کتاب های ویدئویی به زبان اشاره، درشت نویسی، قصه گویی به زبان ساده، بلندخوانی به زبان اشاره، کتاب های کمیک استریپ ساده و روان، کتاب های مصور بی کلام، کتاب های مصور به زبان اشاره، کتاب های الکترونیکی به زبان اشاره و خلاصه سازی و بازسازی متون پیچیده به زبان ساده را از جمله راه های مناسب سازی منابع ناشنوایان برشمرد.
او با انتقاد به حوزه نشر منابع ناشنوایان اسم کرد: در حوزه نشر کاری انجام نشده است. ناشران باید روش های منطقی ارتباط با ناشنوایان را شناسایی و وارد این حوزه شوند. حلقه ارتباطی بین ناشنوا و حوزه نشر شناسایی گردد. آن حلقه ارتباطی کتابخانه ها هستند.
منبع: خبرگزاری ایسنا