کار صنایع دستی را باید عاشقانه انجام داد

به گزارش وبلاگ روشینا، رسول دانا پور هنرمند خاتم ساز شیرازی دارای مدرک درجه یک هنری، خاتم کاری را ختم کننده هنرها مطرح نمود.

کار صنایع دستی را باید عاشقانه انجام داد

این هنرمند خاتم ساز در حاشیه سی و یکمین نمایشگاه ملی صنایع دستی در گفت و گو با خبرنگار وبلاگ روشینا، از علاقه مندی های خود به این هنر زیبا گفت.

مختصری از فعالیتتان در حوزه خاتم کاری بفرمایید؟

رسول داناپور هستم یکی از خاتم سازان شیراز، من از سن 9 سالگی به توصیه مرحوم پدرم وارد این حرفه شدم و امروز 52 سال است که حرفه من ساخت و ساز خاتم است.

در دو دانشگاه در شیراز این رشته را تدریس می کنم. خاتم سازی مخصوص دو شهر شیراز و اصفهان است و هیچ شهر دیگری در این رشته فعالیت نمی کند. زادگاه خاتم شیراز است.

بکی از معروفترین آثاری که ساختم 2 ماکت حافظیه خاتم است که یکی از این ماکتها در موزه تهران نگهداری می گردد و دیگری در تالار حافظیه شیراز در معرض دید عموم واقع شده است.

نمایشگاه های بسیاری را با حمایت سازمان میراث فرهنگی در خارج از کشور داشتم و تقریبا در نیمی از اروپا نمایشگاه آثارم را برپا کردم.

بر اساس تجربه سالیان طولانی که در این رشته داشته اید، فکر می کنید خصوصیات یک محصول باکیفیت خاتم چیست؟

برای تشخیص خاتم نفیس و مرغوب از خاتم نامرغوب حتما باید تخصص اندکی در حوزه خاتم داشته باشد یا به فروشنده شناخت و اطمینان داشته باشد.

خاتم دو نمونه درجه بک و درجه دو دارد، طول عمر هر دو نمونه یکی است، در نمونه درجه یک مواد اولیه بیشتری مصرف می گردد و طرحها عادتا ریزتر است، در نمونه درجه 2 دقیقا برعکس است و طرحها درشتر و مواد اولیه بکار رفته کمتر است.

در خاتم درجه یک از مفتولهای برنجی ریز و استخوان قلم پای شتر یا استخوان دنده گاو استفاده می گردد، ولی در درجه 2 مفتولها درشتر است و خبری از استخوان نیست.

مواد اولیه خاتم سازی، چوب، فلز و استخوان است که در آن خودکفا هستیم و هیچگونه وابستگی به کشورهای دیگر نداریم.

خاتم دو مرحله دارد، مرحله اول خاتم سازی و مرحله دوم خاتم کاری، گل بندی خاتم مرحله ابتدایی کار خاتم است و چسباندن خاتم و چیدمان روی اثر مرحله بعدی است. عادتا خاتم به شکل مثلث بریده می گردد و روی اثر چسبانده می گردد.

خاتم شیراز و اصفهان چه تفاوتی دارند؟

در مواد اولیه هیچ فرقی بین شیراز و اصفهان نیست، عمده تفاوت بین این دو شهر در طرح و نقش و رنگ آمیزی است

شیراز همچنان اصالت خاتم را حفظ نموده است، اما در اصفهان کمی بسوی تجاری تر کردن صنعت خاتم سازی رفتند و دلیلش تعداد بیشتر خاتم سازان در این شهر است.

چالش های اصلی پیش روی صنایع دستی ایران کدامند؟

مسائل در حوزه صنایع دستی بسیار است، عمده مشکل اکثر هنرمندان و تولیدنمایندگان صادرات است، متاسفانه هنرمندان نمی توانند آثار خود را به خارج از کشور عرضه نمایند، باید سازمان میراث فرهنگی تمرکز بیشتری در حوزه صادرات داشته باشد تا از تولیدنمایندگان حمایت گردد.

و در آخر اگر بخواهید خاتم کاری را توصیف کنید چه می گویید؟

خاتم کاری هنری ست که ختم نماینده همه هنرهاست. به جوانان توصیه می کنم به سازمان صنایع دستی مراجعه نمایند و از حضور اساتیدی که در آنجا حضور دارند و این هنر را تدریس می نمایند، این هنر را فرا بگیرند. اما صرفا به جنبه درآمد فکر ننمایند، این هنر در وهله اول عاشقانی را می خواهد که آن را دوست داشته باشند.

منبع: میراث آریا

به "کار صنایع دستی را باید عاشقانه انجام داد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کار صنایع دستی را باید عاشقانه انجام داد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید