چهلمین جشنواره فیلم فجر، از حواشی تا انتظارات

به گزارش وبلاگ روشینا، سؤال اینجاست که چطور ممکن است فردی دارای حق رأی باشد؛ اما با توجه به نظر دیگران و بر اساس نوع نگاه آن ها به مسئله رأی خود را صادر کند؟ پس علت حضور نفرات و دیدگاه های متفاوت در این میان چیست؟

چهلمین جشنواره فیلم فجر، از حواشی تا انتظارات

گروه دانشگاه وبلاگ روشینا، ریحانه امین پور؛ در روزهای گذشته قطار فجر چهلم نیز به ایستگاه پایانی رسید و به مناسبت اتمام این جشنواره نسبتاً پرحاشیه خوب است به طور ولو اجمالی ابعاد مختلف آن را مرور نماییم. نکته حائز اهمیتی که از ابتدا با حواشی گوناگون همراه شد هیئت انتخاب بود؛ نقطه اوج این ماجرا آنجا بود که بعضی از آن ها صراحتاً بیان نمودند تعدادی از فیلم ها را مشاهده ننموده اند یا بعضی را به طور کامل مشاهده ننموده اند و در میانه فیلم به تماشای آن سرانجام داده اند و در صدور رأی برای این دسته از فیلم ها به نظر سایر اعضا مراجعه نموده اند!

سؤال اینجاست که چطور ممکن است فردی دارای حق رأی باشد اما با توجه به نظر دیگران و بر اساس نوع نگاه آن ها به مسئله رأی خود را صادر کند؟ پس علت حضور نفرات و دیدگاه های متفاوت در این میان چیست؟ این مورد را حتی می توان نوعی بی توجهی به اهمیت زیاد این موضوع دانست و از طرف دیگر می توان این احتمال را داد که اگر همه اعضا طبق دیدگاه فردی خود رأی می دادند امکان حاصل شدن نتیجه ای متفاوت از آنچه شاهد بودیم، وجود داشت. در مسئله هیئت انتخاب مورد دیگر که توجه ها را به خود جلب کرد عدم وجود حتی یک داور زن در جشنواره برای آنالیز و نقد فیلم ها بود، اهمیت این مسئله آنجایی عیان می گردد که سال جاری در جشنواره فیلم هایی نظیر دسته دختران و هناس با موضوع زنان و دختران و تم زنانه وجود داشت که جای خالی آنالیز این نوع از فیلم ها با نگاه ظریف زنانه حس می شد.

در این میان مهم ترین حاشیه ای که باید به آن پرداخت و نمی توان به سادگی آن را توجیه کرد حذف تنها جایزه مردمی بود! دبیر چهلمین جشنواره فیلم فجر علت این حرکت را اطمینان بخش نبودن نتایج نظرسنجی مردمی به علت اشکالات فنی در ارسال پیامک و اختلال و قطعی اینترنت بیان نمود. این حرکت واکنش های متعدد و بعضاً متناقضی را چه از سوی اهالی سینما و چه از سوی مردم همراه داشت.

شاید بتوان مانند عده ای این اقدام را مثبت و در راستای حرکت بر ریل رقابت سالم دانست اما چند نکته وجود دارد؛ نخست آنکه حذف هر چیز آخرین راهکار موجود است و انتظار می رفت راهکار های موجود دیگر نیز آنالیز شده و یا اگر مورد آنالیز قرارگرفته اند به اطلاع افکار عمومی برسد چرا که نادیده گرفتن این علاقه مخاطبان و دوستداران سینما که از ارزش والایی نیز برخوردار است، حرکت نادرستی محسوب می گردد و قانع کردن افکار عمومی از ضروری ترین مواردی است که وجود دارد و انتظار می رود این ضرورت را کسانی که با رسانه سروکار دارند و به شناخت بیشتری نسبت به اهمیت آن رسیده اند، بیشتر در نظر بگیرند و به آن توجه داشته باشند.

نکته دیگر این است که این تصمیم زمانی منطقی و درست خواهد بود که از در سال های بعد سازوکار و سیستم درستی برای این مورد تعریف شده تا اشکالات و نقاط ضعف آن که منجر به حذف چنین جایزه ارزشمندی شد، به کمترین اندازه ممکن برسد. البته ماجراها و حواشی آراء و سیمرغ ها به همین جا ختم نمی گردد و در اقدامی عجیب دقایقی پیش از اعلام نتایج در مراسم اختتامیه نتایج به وسیله یکی از سایت ها منتشر شد و به اصطلاح نتایج لو رفت! که این مسئله تا حد قابل توجهی باعث کاهش هیجانات اعلام برندگان شد.

البته حواشی و معضلات جشنواره تنها در موارد مطرح شده خلاصه نمی گردد و این موارد را می توان مهم ترینشان دانست. پس از گذشت 40 سال از این جشنواره که عدد قابل توجهی با توجه به برگزاری هرساله جشنواره فجر محسوب می گردد، انتظار می رود از حواشی و معضلات آن کاسته شده گردد و به کیفیت هرچه بیشتر برگزاری مراسم افزوده گردد تا شاهد رشد همه جانبه آن باشیم. امید است از موارد پیش آمده در فجر چهلم و جشنواره های پیشین درس گرفته گردد تا در فجر چهل و یکم شاهد جشنواره ای پررونق باشیم.

ریحانه امین پور - دبیر واحد فرهنگی انجمن شریعتی

انتشار یادداشت های دانشجویی به معنای تأیید تمامی محتوای آن به وسیله وبلاگ روشینا نیست و صرفاً منعکس کننده نظرات گروه ها و فعالین دانشجویی است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "چهلمین جشنواره فیلم فجر، از حواشی تا انتظارات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چهلمین جشنواره فیلم فجر، از حواشی تا انتظارات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید