چندروز مانده تا کنکور، مطلب تازه بخوانیم یا مرور کنیم؟

به گزارش وبلاگ روشینا، در روز های پایانی که داوطلبان مطالب خوانده شده، اما مرور نشده دارند، یا مطالب فراموش شده دارند و یا حتی مطالبی دارند که اصلا آن ها را نخوانده اند، در میان دریایی ازاین مطالب، اولویت بندی نقش بسیار مهمی دارد.

چندروز مانده تا کنکور، مطلب تازه بخوانیم یا مرور کنیم؟

یک مدرس کنکور گفت: یکی از پرتکرار ترین و مهم ترین سوال های داوطلبان در روز های به جای مانده و هفته منتهی به کنکور این است آیا مطلب نو بخوانیم یا بهتراست به سراغ مرور درس هایی برویم که آن ها را خوانده ایم؟

کنکور عظیم ترین ماراتن ورود به دانشگاه های کشور امسال با تمامی چالش های کرونایی برگزار خواهد شد و آن را به رزمایش و آزمونی برای ادامه روال عادی زندگی در شرایط کرونایی تبدیل می نماید. هر چه به زمان برگزاری آزمون سراسری نزدیک تر می شویم، حساسیت در نوع برنامه ریزی و دقت مطالعه برای کنکور در روز های به جای مانده، بیشتر و بهتر احساس می گردد.

در کنکور امسال قریب به 28 هزار داوطلب هرمزگانی شرکت می نمایند که از این تعداد، 19 هزار و 839 در حوزه های آموزش و پرورش آزمون خواهند داد. کنکور امسال در 13 منطقه آموزشی استان و در رشته های ریاضی، علوم تجربی، علوم انسانی، هنر و زبان در تاریخ 9 الی 12 تیرماه برگزار می گردد که میناب و بندرعباس با سه هزار و 600 داوطلب بیشترین سهم را در کنکور دارد.

داوطلبین کنکور 1400 در حوزه های آموزش و پرورش شامل دو هزار و 814 نفر در رشته ریاضی، هفت هزار و 848 نفر در علوم انسانی، شش هزار و 370 نفر در رشته تجربی، یک هزار و 519 نفر در زبان خارجه و یک هزار و 288 نفر در رشته هنر هستند.

در دوران جمع بندی کنکور چه کنیم؟

بهادر کامران با بیان این که جمله معروفی می گوید زمانی که همه چیز مهم می گردد دیگر هیچ چیز مهم نیست! در این صورت وقتی کار زیاد و وقت کم است اولویت بندی و برنامه ریزی اهمیت دوصد چندانی پیدا می نماید.

آیا مطلب نو بخوانیم؟

وی ادامه داد: در روز های سرانجامی که داوطلبان مطالب خوانده شده، اما مرور نشده دارند، یا مطالب فراموش شده دارند و یا حتی مطالبی دارند که اصلا آن ها را نخوانده اند، در میان دریایی ازاین مطالب، اولویت بندی نقش بسیار مهمی دارد.

کامران با اشاره به این که این اولویت بندی باید به این شکل باشد که ابتدا داوطلبان روی مطالبی تمرکز نمایند که قبلا آن هارا خوانده و تنها احتیاج به مرور درس ها دارند، اضافه نمود: داوطلبان در صورتی به سراغ مطالب خوانده نشده می توانند بروند که اولویت های پیشین را به درستی رعایت نموده باشند.

چگونه حجم زیاد مطالب خوانده شده را مرور کنیم؟

این مدرس کنکور اعلام کرد: پیشنهادما برای مرور مطالب خوانده شده، حل دوباره سوالاتی ست که قبلا داوطلب کنکور آن هارا حل نموده است.

کامران ادامه داد: راه های مختلفی برای مرور وجود دارد، برای مثال دانش آموز می تواند جزواتی که قبلا آن هارا مطالعه نموده است را بخواند یا تمام سوالاتی که قبلا حل نموده است را مجددا حل نماید؛ اما برترین و پربازده ترین کار این است که دانش آموز سوالات مهمی که قبلا حل و علامت گذاری نموده است را مجددا حل نماید.

وی با بیان این که برترین ابزار جهت مرور، حل دوباره و سه باره سوالات به گزین شده است. اسم کرد: داوطلب در حین حل کردن مجددسوالات به گزین شده یا سوالات را به خاطرخواهد آورد و به راحتی سوال حل خواهد شد و یا اگر توانایی حل سوال را نداشته باشد، ناگزیر به سراغ مرور نکات و مطالب مرتبط با حل سوال خواهد رفت و درنتیجه بازیابی و مرور اطلاعات و مطالب اتفاق خواهد افتاد.

دانش آموزان و داوطلبان با اضطراب و استرس روز های سرانجامی پیش از کنکور چگونه مقابله نمایند؟

این مدرس توضیح داد: بسیاری از داوطلبان که در این روز ها استرس دارند و می گویند نمی خواهیم به سراغ سوالاتی که قبلا حل نموده ایم برویم، زیرا ممکن است نتوانیم آن هارا حل کنیم، در این صورت مضطرب می شویم توصیه می گردد ابتدا تورق سریع و نگاه چشمی به جزوه داشته باشند و مانند دستگاه اسکنر به سرعت نکات و روش های تست زنی و حل سوالات را اسکن نمایند و در سرانجام به حل مجدد سوالات علامت دار بروند. با این کار حفره های فراموشی پرشده و بازیابی مطالب صورت می گیرد.

آیا تست جامع بزنیم؟

کامران با بیان این که بسیاری از مشاوران به داوطلبان توصیه می نمایند در روز های سرانجامی تست های جامع را حل نمایندیعنی با دفترچه های آزمون کنکور سال های گذشته، آزمون را شبیه سازی نمایند، اعلام کرد:

در آزمون شبیه سازی داوطلبان همانند جلسه کنکور نباید محل آزمون را ترک، مدت زمان آزمون را رعایت و تمام نکاتی که باید در روز آزمون رعایت گردد را در آزمون شبیه سازی شده هم لحاظ نمایند، مشاوران سخت گیر تر حتی توصیه می نمایند داوطلبان از لحاظ پوشش ظاهری هم همان پوشش سر جلسه کنکور را داشته باشند تا به مقدار زیادی این شبیه سازی به واقعیت نزدیک باشد.

وی با اشاره به این که بسیاری از داوطلبان در اجرای این روش مشکل دارند، اسم کرد: برای آن دسته از داوطلبانی که برای این مورد مشکل دارند توصیه می گردد که آزمون هارا نیمه جامع آغاز نمایند، برای مثال در درس فیزیک، احتیاجی نیست تمام سوالات فیزیک دفترچه را حل نمایند، ابتدا به مرور نکات فیزیک سال دهم، بپردازند و روز بعد سوالات پایه دهم موجود در دفترچه کنکور دوسال (برای مثال سال های 98و 99) را حل نمایند، به همین ترتیب فیزیک تمام پایه ها مرورو جمع بندی خواهد شد، این روش برای کنترل استرس داوطلبان توصیه می گردد.

کامران در سرانجام گفت: برای تمامی داوطلبان و دانش آموزان آرزوی موفقیت و کامیابی داریم.

منبع: فرادید

به "چندروز مانده تا کنکور، مطلب تازه بخوانیم یا مرور کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چندروز مانده تا کنکور، مطلب تازه بخوانیم یا مرور کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید