پافشاری اردوغان بر تداوم عملیات اکتشاف نفت و گاز در مدیترانه

به گزارش وبلاگ روشینا، باوجود هشدارهای سران اتحادیه اروپا، رئیس جمهورترکیه از ادامه عملیات حفاری به منظور یافتن گاز و نفت در شرق مدیترانه خبر داد.

پافشاری اردوغان بر تداوم عملیات اکتشاف نفت و گاز در مدیترانه

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ روشینا، رئیس جمهور ترکیه از سران اتحادیه اروپا به دلیل توصیه به وی در زمینه کاهش عملیات حفاری در منطقه انتقاد کرد.

به نوشته روزنامه اکاثی مرینی، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه بیان نمود که ترکیه حفاری تازه را در شرق مدیترانه و عمدتا در قبرس ادامه خواهد داد.

اردوغان روز جمعه گفت: ترکیه دستورالعمل های هیچ کس را قبول نمی کند. آنها [اتحادیه اروپا] هنوز متوجه نشده اند که من چه کسی هستم. من فرزند این ملت هستم. چه زمانی به این تصور رسیدید که اردوغان تحت دستورالعمل شما صحبت می کند؟.

با این حال، معین نیست منظور اردوغان چه کسی است، زیرا وی پنجشنبه با چارلز میشل رئیس شورای اروپا مکالمه تلفنی داشت و چندی قبل هم با اورسولا فون درلاین رئیس کمیسیون اروپا گفت وگو کرد.

اردوغان شرح داد که آنکارا به توصیه های اتحادیه اروپا گوش نخواهد داد و بلافاصله بررسی های لرزه نگاری و حفاری در منطقه ویژه اقتصادی شرق مدیترانه شرقی و قبرس را انجام خواهد داد.

وی افزود: ما حقوق خود را آنگونه که باید بدست می آوریم و آنها را درشرق مدیترانه، قبرس، به طور عمده در دریا، بدست خواهیم آورد، ما به اکتشاف نفتی ادامه خواهیم داد. الان داریم این کار را می کنیم؟ بله ما این کارها را انجام می دهیم. و برخی از نشانه ها مبنی برا پیدا شدن گاز را داریم. اکنون، هدف ما این است که نفت استخراج کنیم.

به گفته تحلیلگران سیاسی، آنکارا پس از اطمینان از عدم تحریم در اجلاس اتحادیه اروپا، اکنون سیاست خود را در شرق مدیترانه دنبال می کند و قصد ندارد در مورد موضوع حفاری های اکتشافی عقب نشینی کند.

حدود یک ماه ونیم قبل، فن درلین و چارلز میشل رطی سفر به ترکیه، با اردوغان دیدار کرده و درباره مسائل دوجانبه از جمله تنش زدایی در شرق مدیترانه و همچنین ابعاد عضویت کامل این کشور در اتحادیه اروپا صحبت کردند.

در ماه های گذشته اقدامات اکتشافی ترکیه در شرق دریایی مدیترانه به تشدید تنش ها میان این کشور و کشورهای اروپایی منجر شده است. یونان و قبرس به همراه برخی کشورهای اروپایی می گویند که اقدامات ترکیه غیرقانونی و تنش آمیز است و به آنکارا درباره تبعات این اقدامات هشدار داده اند. ترکیه اما اعلام کرده که این کشور تنها در حال تامین حقوق خود در این دریا و دریاهای سیاه و اژه است.

با این حال، رئیس جمهور ترکیه عضویت این کشور در اتحادیه اروپا را برای بازگشت قدرت به این قاره لازم دانسته و خواستار تغییر ساختار این اتحادیه شد.

ص

منبع: خبرگزاری فارس

به "پافشاری اردوغان بر تداوم عملیات اکتشاف نفت و گاز در مدیترانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پافشاری اردوغان بر تداوم عملیات اکتشاف نفت و گاز در مدیترانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید