هوش مصنوعی MIT تصمیم می گیرد تا بیماری را تشخیص دهد یا آن را به پزشک بسپارد

به گزارش وبلاگ روشینا، پیشرفت های انجام شده در زمینه هوش مصنوعی باعث شده است که از هوش مصنوعی بتوان برای تشخیص بیماری هایی مانند تومور های سرطانی بافت سینه، ریه، پوست، مغز و بیماری های دیگر استفاده کرد؛ اما در دنیای پزشکی، یکی از چالش های پیش روی استفاده از هوش مصنوعی برای تشخیص، این است که بدانیم چه موقعی باید به نظر هوش مصنوعی توجه کنیم و چه زمانی باید تشخیص را به طور کامل بر عهده پزشکان متخصص بگذاریم.

هوش مصنوعی MIT تصمیم می گیرد تا بیماری را تشخیص دهد یا آن را به پزشک بسپارد

البته موضوع این نیست که در زمینه تشخیص پزشکی کدام یک می توانند بهتر عمل نمایند بلکه مسأله مهم در نظر دریافت فاکتور هایی مانند تجربه کاری و سطح تخصص پزشکان در زمان تشخیص است. با توجه به این موضوع محققان علم کامپیوتر و آزمایشگاه هوش مصنوعی دانشگاه MIT الگوریتمی را بر پایه یادگیری ماشینی (machine learning) در زمینه پزشکی توسعه داده اند. این الگوریتم می تواند تصمیم بگیرد که در رابطه با یک بیماری، تشخیص لازم را انجام دهد یا اینکه این کار را بر عهده متخصصان بگذارد.

از همه مهم تر اینکه این الگوریتم توسعه داده شده می تواند با توجه به در دسترس بودن تیم پزشکی، تجربه و دوره های باز آموزی گذرانده شده توسط این تیم خودش را سازگار کند. به عنوان نمونه، در زمان شلوغی یک بیمارستان می توان این الگوریتم را به گونه ای تنظیم کرد که تنها در مواقع خیلی ضروری از یاری تیم پزشکی برای تصمیم گیری استفاده کند.

محققان MIT این الگوریتم را برای انجام دادن کارهای مختلفی آماده نموده اند. از جمله کارهای پزشکی قابل انجام توسط این الگوریتم می توان به پردازش عکس های گرفته شده از قفسه سینه برای تشخیص پنوموتوراکس (Pneumothorax) اشاره نمود. پژوهش های انجام داده شده نشان می دهند زمانی که از این الگوریتم هوش مصنوعی برای تشخیص عظیم شدن بیش از حد قلب (Cardiomegaly) همراه با یاری تیم پزشکی استفاده شد، دقت تشخیص در حدود 8 درصد بهتر از زمانی بود که از هوش مصنوعی یا تیم پزشکی به تنهایی برای تشخیص استفاده شده بود.

  • هوش مصنوعی در نبرد با ویروس کرونا چه نقشی دارد؟

David Sontag نویسنده ارشد مقاله ارائه شده توسط این محققان در کنفرانس بین المللی یادگیری ماشینی در رابطه با هوش مصنوعی MIT گفت: موانعی مانند قابل اعتماد بودن و مسؤولیت پذیری وجود دارند که نمی گذارند از سیستم های تمام اتوماتیک در زمینه های پزشکی استفاده گردد. ما امید داریم که دیگر توسعه دهندگان هوش مصنوعی با الهام از هوش مصنوعیِ ما بتوانند به صورت خلاقانه تری از تخصص افراد مختصص در الگوریتم هوش مصنوعی خود استفاده نمایند.

در مرحله بعد، این محققان می خواهند که هوش مصنوعی توسعه داده شده را به قابلیت همکاری هم زمان با چندین مختصص مجهز نمایند. به عنوان نمونه، آن ها می خواهند که هوش مصنوعی توسعه داده شده با متخصصان رادیولوژی مختلفی که دارای تجربه تشخیص در بیماران مختلف هستند همکاری کند.

این تیم تحقیقاتی باور دارند که از هوش مصنوعی توسعه داده شده می توان برای نظارت بر محتوای تولیدی کاربران در شبکه های اجتماعی هم استفاده کرد، زیرا این الگوریتم توانایی تشخیص متن یا عکس های نامناسب را دارد. با توجه به اینکه شبکه های اجتماعی درگیر بر طرف کردن موضوعاتی مانند اطلاعات غلط و دشمنی کاربران در شبکه اجتماعی خود هستند، استفاده از ابزار هایی مانند این هوش مصنوعی می تواند بدون احتیاج به استفاده از سیستم های تمام اتوماتیک، از فشار کاری نظارت نمایندگان بر روی محتوای کاربران کم کند.

  • چرا هوش مصنوعی نتوانست دنیا را از بحران کرونا نجات دهد؟

منبع: Engadget

منبع: دیجیکالا مگ

به "هوش مصنوعی MIT تصمیم می گیرد تا بیماری را تشخیص دهد یا آن را به پزشک بسپارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هوش مصنوعی MIT تصمیم می گیرد تا بیماری را تشخیص دهد یا آن را به پزشک بسپارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید