تشخیص آب سیاه با هوش مصنوعی تنها در 10 ثانیه

به گزارش وبلاگ روشینا، محققان روشی کشف کردند که به یاری آن می توان در 10 ثانیه گلوکوم یا آب سیاه را تشخیص داد.

تشخیص آب سیاه با هوش مصنوعی تنها در 10 ثانیه

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی وبلاگ روشینا،به نقل از مدیکال اکسپرس، یک آزمایش غربالگری سریع نو برای گلوکوم یا آب سیاه می تواند به پیشبرد تشخیص زودهنگام این بیماری، یکی از علل اصلی نابینایی غیرقابل برگشت، یاری کند.

این آزمایش که به وسیله یک تیم تحقیقاتی متشکل از مهندسان و چشم پزشکان به رهبری دانشگاه RMIT در ملبورن استرالیا ساخته شده است، از حسگر های مادون قرمز برای نظارت بر حرکات چشم استفاده می نماید و می تواند در عرض چند ثانیه نتایج دقیقی را ارائه کند.

حدود 80 میلیون نفر در سراسر دنیا مبتلا به گلوکوم هستند که پیش بینی می گردد تا سال 2040 بیش از 111 میلیون نفر با این بیماری زندگی نمایند.

از دست دادن بینایی معمولاً تدریجی است و 50 درصد افراد مبتلا به گلوکوم نمی دانند که به آن مبتلا هستند.

در حال حاضر، گلوکوم به وسیله آزمایش فشار چشم 30 دقیقه ای تشخیص داده می گردد.

آزمایش نو مبتنی بر هوش مصنوعی تنها 10 ثانیه طول می کشد تا خطر ابتلا به گلوکوم را نشان دهد و آن را برای استفاده در یک برنامه غربالگری ملی ایده آل می نماید.

پروفسور دینش کومار، محقق ارشد، RMIT، گفت که تشخیص زودهنگام گلوکوم، تشخیص و درمان می تواند به پیشگیری از نابینایی یاری کند، بنابراین سریعتر و در دسترس بودن غربالگری بسیار مهم است.

وی گفت: این تحقیق امکان انجام یک آزمایش غیر تماسی، با استفاده آسان و کم هزینه را فراهم می نماید که می تواند به طور معمول در کلینیک های عمومی انجام گردد.

بعلاوه می تواند یک برنامه غربالگری در سطح جامعه را ترویج کند و به افرادی برسد که ممکن است در غیر این صورت تا زمانی که خیلی دیر نشده است در پی درمان نباشند.

فناوری پیشرو با تجزیه و تحلیل تغییرات در میزان مردمک بین گلوکوم و چشم های سالم تمایز قائل می گردد.

در این مطالعه که در IEEE Access منتشر شد، مردمک ها 60 بار در ثانیه با استفاده از یک ردیاب تجاری مقرون به صرفه قیمت میزان گیری شدند.

تحت شرایط نور محیط، بیماران به صفحه کامپیوتر نگاه می کردند در حالی که نرم افزار سفارشی تغییرات خاصی را در میزان مردمک چشم شان میزان گیری و بررسی می کرد.

سپس این نرم افزار نتایج را با نمونه های موجود از گلوکوم و چشم های سالم مقایسه کرد تا خطر ابتلا به گلوکوم را معین کند.

دکتر Quoc Cuong Ngo، RMIT، گفت که فناوری نو سریعتر و بهتر از هر رویکرد مشابه مبتنی بر هوش مصنوعی است.

او گفت: نرم افزار ما می تواند نحوه تنظیم مردمک با نور محیط را میزان گیری کند و تغییرات جزئی در شکل و میزان مردمک را ثبت کند.

آزمایش های موجود در آزمایش های گلوکوم هوش مصنوعی مستلزم آن است که بیمار تا 10 دقیقه کاملاً بی حرکت باشد. فناوری ما کار را در 10 ثانیه انجام می دهد، بدون اینکه در دقت به خطر بیفتد.

این تیم اکنون در پی تطبیق این فناوری برای کار با دوربین گوشی های هوشمند به جای ردیاب چشم مورد استفاده در این مطالعه است.

با تحقیقات بیشتر، این نرم افزار می تواند برای تشخیص سایر بیماری های عصبی نیز توسعه یابد.

بیشتر بخوانید

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "تشخیص آب سیاه با هوش مصنوعی تنها در 10 ثانیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تشخیص آب سیاه با هوش مصنوعی تنها در 10 ثانیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید