هفت سال کوشش شتاب دهنده شریف و اشتغالزایی برای هزار نفر ، گامی در راستای تکمیل زنجیره ارزش آفرینی

به گزارش وبلاگ روشینا، شتاب دهنده شریف گامی در راستای تکمیل زنجیره ارزش آفرینی دانشگاه شریف بوده است و تا به امروز توانسته نقش موثری در اشتغالزایی و حمایت از کسب وکار های نوپا داشته باشد.

هفت سال کوشش شتاب دهنده شریف و اشتغالزایی برای هزار نفر ، گامی در راستای تکمیل زنجیره ارزش آفرینی

به گزارش خبرنگار دانشگاه وبلاگ روشینا، در جهت پر پیچ و تاب کارآفرینی و راه اندازی یک کسب وکار، حساس ترین مرحله ایده ایست که مانند یک جرقه در فکر کارآفرین شکل می گیرد. شاید بتوان گفت ایده همان رویایی است که در قالب یک کسب و کار عینیت خواهد یافت. ایده ای که در هاله ای از بیم و امید واقع شده، بیم آنکه ممکن است ایده موردنظر اصلا جوابگوی بازار نباشد و امید از آنکه اگر این ایده به ثمر بنشیند خلق ارزش و ثروت زیادی خواهد داشت.

کارآفرینان و نوآورن در ابتدای جهت خود در نقطه صفری به نام جستجوگری هستند، مرحله ای که سنگ بنای تمام جهت ایجاد و توسعه کسب و کارشان خواهد بود، قسمت پرچالش ماجرا لحظه ایست که این ایده شامل یک فناوری تازه و به طور کلی استارتاپی نوآورانه باشد آنگاه مرحله جستجوگری برای کارآفرینان حساس تر از قبل خواهد شد و طیف متنوع سوالات، فکر صاحبان ایده را درگیر خواهد نمود که آیا این ایده مناسب بازار است؟ آیا محصول فناورانه ای که فراوری می گردد عملکرد مناسبی خواهد داشت و کلی سوال دیگر.

ایجاد سازوکاری حمایتی برای برطرف مشکل کارآفرینان

اینگونه بود که مرکز رشد پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف بعد چندسال از تاسیس دریافت که بخشی از درخواست های پذیرش برای استقرار در مرکز که عمدتا دانشجویان شریف بودند به مرحله بلوغ نرسیده و برای آن ها به سازوکار حمایتی دیگری جز مرکز رشد احتیاج است. نهادی که بتواند احتیاج کارآفرینان و نوآوران را در مرحله جستجوگری برطرف و به پرورش ایده های استارتاپی و تیم سازی کارآفرینان نوپا یاری کند. در این زمان بود که شتابدهنده شریف شکل گرفت و هم اکنون با گذشت 7 سال توانسته بیم ها را به حداقل برساند و امید ها را در دل صاحبان ایده تقویت کند.

شتابدهند شریف گامی در راستای تکمیل زنجیره ارزش آفرینی دانشگاه شریف بوده است. 21 سال پیش مرکز کارآفرینی دانشگاه صنعتی شریف در کوشش پاسخ دادن به احتیاج دانشجویان برای جهت آینده ای به جز اپلای و تقویت روحیه کارآفرینانه تاسیس شده بود و در سال 1382 مرکز رشد با هدف ارائه امکانات و حمایت از دانشجویان و فارغ التحصیلانی که قصد راه اندازی شرکت داشتند ایجاد شد و در سال 1388 برای تقویت بازوی ارائه خدمات مالی به شرکت ها، صندوق پژوهش و نوآوری شکل گرفت. در سال 1392 دو موضوع باعث شد ایده تاسیس شتابدهنده دانشگاهی جدی تر پیگیری گردد.

یکی تیم هایی که متقاضی ورود به مرکز رشد دانشگاه بودند، ولی احساس می شد هنوز از نظر مهارتی و ساختاری به میزان یک شرکت بالغ نیستند و بعلاوه رشد زیست بوم فناوری اطلاعات در کشور که سرعت تجاری شدن ایده ها و محصولات را به طور معناداری افزایش داده بود. این نوع کسب وکار ها باید در دوره کوتاه تری خدمات خاصی دریافت می کردند تا بتوانند به یک شرکت نوپا تبدیل شوند.

ثبت بیش از 2650 ایده

طبق آمار های ارائه شده از سوی شتابدهنده شریف تا به امروز 650 جلسه ارزیابی، بیش از 50 هزار نفر ساعت مشاوره و کارگاه آموزشی برای 150 تیم پذیرفته شده و بیش از 2650 ایده ثبت شده برگزار شده است. میانگین ارزش گذاری 2 میلیارد تومان بوده و 537 میلیون تومان میانگین سرمایه جذب شده است.

تا به امروز 150 استارتاپ در این شتابدهنده بودند و توانسته بیش از یک هزار اشتغال را ایجاد کند و بیش از 650 میلیارد تومان ارزش مالی خلق گردد این امر تاثیر مالی شتابدهنده شریف بر زیست بوم کارآفرینی نشان می دهد.

سبد استارتاپ های شتابدهنده شریف

سبد استارتاپ های شتابدهنده شریف تا به امروز پررونق و طبق آمار ها 68 درصد این سبد متعلق به حوزه فناوری اطلاعات و تجارت الکترونیک، 24 درصد متعلق به حوزه سخت افزار و 8 درصد مربوط به حوزه هوش مصنوعی بوده است.

اطلاعات بنیانگذاران سبد استارتاپ های شتابدهنده شریف نیز نشان می دهد که آقایان 95 درصد این عرصه را در اختیار دارند و خانم ها تنها 5 درصد را تشکیل می دهند که 80 درصد در مقاطع کارشناسی، 15 درصد در مقطع کارشناسی ارشد و 5 درصد در مقطع دکتری هستند.

25 ساله ها بیشترین آمار در بین بنیانگذاران

جالب است بدانید که شتابدهنده شریف در آخرین آمار ارائه شده خود اعلام نموده است که 50 درصد بنیانگذاران سبد های استارتاپی کمتر از 25 سال، 45 درصد بین 25 تا 35 و 5 درصد بیشتر از 35 سال سن دارند.

یکی دیگر از نکات مهم و مورد سوال این است که این افراد معمولا از چه رشته هایی هستند یا دانشجویان کدام رشته ها به اینگونه فعالیت ها بیشتر علاقمندند؟ حال پاسخ این است که در شتابدهنده شریف رشته مهندسی کامپیوتر 47 درصد، رشته های مهندسی عمران، مهندسی برق، مهندسی مواد و مهندسی مکانیک هرکدام با سهم 10 درصدی و رشته هایی مثل MBA با 5 درصد بیشترین سهم را به خود اختصاص داده اند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "هفت سال کوشش شتاب دهنده شریف و اشتغالزایی برای هزار نفر ، گامی در راستای تکمیل زنجیره ارزش آفرینی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هفت سال کوشش شتاب دهنده شریف و اشتغالزایی برای هزار نفر ، گامی در راستای تکمیل زنجیره ارزش آفرینی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید