فیلم ، برنامه جدی قوه قضاییه برای عقد آریایی ، عقد آریایی چقدر پشتوانه تاریخی دارد؟

به گزارش وبلاگ روشینا، معاون رئیس قوه قضائیه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: عقد آریایی شرعا و قانونی وجود ندارد؛ از این رو، هر دفتری که این اقدام در آن انجام شود، بسته می شود.

فیلم ، برنامه جدی قوه قضاییه برای عقد آریایی ، عقد آریایی چقدر پشتوانه تاریخی دارد؟

وبلاگ روشینا - چندسالی است که عقد آریایی به عنوان یک گزینه در خدمات محضرها در مراسم ازدواج مطرح می شود و در بسته ای که محضردار به مراجعان ارائه می کند در کنار سفره عقد، تزئینات اتاق و ... قرار می گیرد و هزینه آن جداگانه محاسبه می شود. البته برخی محضرداران نیز عقد آریایی را به عنوان یک هدیه روی خدمات دیگر به زوج ها ارائه و برخی خانواده ها نیز از این مساله استقبال می کنند.

عقد آریایی شامل خواندن متنی به فارسی است که عاقد آن را جمله به جمله می خواند و عروس و داماد آن را تکرار می کنند و مضمون آن معمولا پیوند زناشویی و تعهد و وفاداری زوج ها به یکدیگر است.

متن عقد آریایی

+ در این زمینه بیشتر بخوانید: واکنش یک استاد تاریخ به عقد آریایی | سند تاریخی برای متن عقد آریایی در ایران باستان وجود ندارد

این نوع از عقد البته بیشتر جنبه تشریفاتی دارد و حتما در مراسم عقد شرعی هم خوانده می شود، البته این مساله را هم نباید فراموش کرد که این متن فارسی با ایجاد حال و هوایی خاص و گفته شدن جملاتی با مضمون عقد اما به فارسی که برای زوج ها فهم آن راحت تر است، بسیار مورد استقبال قرار گرفته است هر چند رئیس کانون سردفتران ازدواج و طلاق چنین عقدی را غیرقانونی خوانده است.

اما با وجود اینکه برگزار کنندگان مراسم عقد در محضرها از این متن به عنوان عقد آریایی یا عقد باستانی نام می برند و آن را به ایرانیان باستان منتسب می کنند، سند و منبع تاریخی آن تعیین نیست.

ذبیح اله خداییان معاون رئیس قوه قضائیه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در پاسخ به سوالی درباره خبر عقد آریایی در دفاتر ازدواج گفت: برخی دفاتر که در آنها عقد آریایی انجام می شد، شناسایی و با آنها برخورد شد.

وی اضافه کرد: به دلیل ماه محرم و صفر عملا اتفاقی در این خصوص رخ نداد اما به همه دفاتر اعلام کردیم که هر دفتری که اقدام به این فعالیت داشته باشد، شدیداً برخورد و بسته می شود.

معاون رئیس قوه قضائیه گفت: برای شناسایی این دفاتر بازرسان نامحسوس به استان ها روانه شدند و اگر شاهد چنین اقدامی باشند، این دفاتر بلافاصله بسته می شوند.

+ در این زمینه بیشتر بخوانید: واکنش به عقد ایران باستان در ازدواج های کشور | عقد آریایی قانونی نیست

ویدئویی در این زمینه در زیر ببینید:

مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی کند.

فایل آن را از اینجا دانلود کنید: video/mp4

منبع: چمدان

به "فیلم ، برنامه جدی قوه قضاییه برای عقد آریایی ، عقد آریایی چقدر پشتوانه تاریخی دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فیلم ، برنامه جدی قوه قضاییه برای عقد آریایی ، عقد آریایی چقدر پشتوانه تاریخی دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید