سامانه داروخانه ای برای دریافت واکسن آنفلوانزا با کد ملی وجود ندارد

به گزارش وبلاگ روشینا، نایب رییس انجمن داروسازان ایران با شفاف سازی این مساله که تا به امروز سامانه ای برای ثبت کدملی در داروخانه ها برای دریافت مجدد واکسن آنفلوانزا راه اندازی نشده است مطرح کرد که بنابر آمار این انجمن، میزان واکسن دریافتی تنها حدود یک میلیون بوده است، این در حالی است که سازمان غذا و دارو این آمار را دو و نیم میلیون دز اعلام کرده است.

سامانه داروخانه ای برای دریافت واکسن آنفلوانزا با کد ملی وجود ندارد

به گزارش وبلاگ روشینا ، دکتر علی فاطمی، نایب رییس انجمن داروسازان ایران در گفت و گو با برنامه تهران کلینیک رادیو تهران در خصوص شرایط تهیه واکسن و تحویل آن به تنها گروه های پرخطر و نگرانی های مردم در این رابطه گفت: تمامی سازمان های بهداشتی بر این باورند که همه افراد باید واکسن آنفلوانزا را در بازه زمانی اواخر شهریور تا اواخر مهرماه دریافت کنند. امسال با توجه به همه گیری کرونا، پیش بینی می شود که حجم تقاضاها نسبت به سال گذشته افزایش یابد.

وی افزود: مساله مهم و اصلی در این دوره زمانی، نحوه پاسخگویی به تقاضاهاست. کمبود مواد دارویی و تقاضای بالای مردم، اتفاقی بود که در اسفندماه سال گذشته که مردم با کمبود ماسک و مواد ضدعفونی کننده روبرو بودند، نشان داد که به صورت مطلوب نتوانستیم این شرایط را مدیریت کنیم. در عین حال در حال حاضر انجمن داروسازان ایران و سازمان غذا و دارو در تلاش هستند تا مدیریت این مساله را به عهده بگیرند.

دکتر فاطمی با تاکید بر اینکه گروه های پرخطر جامعه با پرونده ثبت شده سلامتشان می توانند به طور رایگان واکسن را دریافت کنند، گفت: اولویت واکسن آنفلوانزا همانطور که پیش تر هم گفته شده با کسانی است که بیماری های زمینه ای دارند که این افراد با ارائه کارت و شماره ملی خود و رجوع به پرونده سلامتشان در مراکز درمانی می توانند واکسن را به طور رایگان دریافت کنند. این مکانیسم، مکانیسم سازمان غذا و دارو برای دریافت واکسن است اما انجمن داروسازان ایران بر این باور است که عموم مردم بتوانند به واکسن آنفلوانزا دسترسی پیدا کنند.

فاطمی با تشریح آمار واکسن آنفلوانزای دریافتی گفت: حدود 16-15 میلیون دز واکسن باید برای تزریق آماده باشد که طبق آمار دریافتی انجمن داروسازان ایران، تنها حدود یک میلیون دز وارد کشور شده است اما سازمان غذا و دارو در گزارشات خود این آمار را دو و نیم میلیون عنوان کرده است. این میزان دو و نیم میلیونی نیز تنها قابل توزیع در مراکز درمانی برای گروه های پرخطر است و شرکت های پخش دارو هم اظهار کرده اند که با این آمار ممکن است واکسن حتی برای فروش در داروخانه ها هم در دسترس نباشد.

نایب رییس انجمن داروسازان ایران در پایان با تاکید بر اینکه حتی باید برنامه ریزی برای تهیه و دریافت واکسن در داروخانه ها برای جلوگیری از تخلفات غیرقانونی و بازار سیاه دارو انجام شود نیز گفت: ارائه کد ملی در داروخانه ها برای عدم دریافت مجدد واکسن و به راه افتادن بازار سیاه دارو عملا ممکن نیست. تا به امروز سیستمی برای داروخانه ها برای جلوگیری از آشفتگی خرید واکسن راه اندازی نشده است که لازم است برنامه ریزی لازم برای سامانه ای یکپارچه انجام گیرد.

منبع: جام جم آنلاین

به "سامانه داروخانه ای برای دریافت واکسن آنفلوانزا با کد ملی وجود ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سامانه داروخانه ای برای دریافت واکسن آنفلوانزا با کد ملی وجود ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید