رباتی که با نیروی ارتعاش حرکت می نماید

به گزارش وبلاگ روشینا به نقل از انگجت، در حال حاضر برای توسعه ربات هایی که بتوانند در بدن انسان کار نمایند، چالش هایی وجود دارد. یکی از این چالش ها کشف منبع نیرو است زیرا نمی توان باتری بزرگی به آنها متصل کرد.

رباتی که با نیروی ارتعاش حرکت می نماید

به همین دلیل محققان دانشگاه جورجیا تک یک ربات مسواکی (bristle-bot)چابک بسیار کوچک ابداع نموده اند که با دریافت انرژی ارتعاش طیف مختلفی از منابع (از اولتراساوند گرفته تا یک بلندگو در نزدیکی فرد) می تواند حرکت کند. برای این منظور محققان یک محرک پیزوالکتریک کوچک را در بدنه ای از جنس پلیمر قرار دادند که پاهای مسواک مانند آن زاویه دار هستند و در واکنش به ارتعاشات در جهتی خاص واکنش نشان می دهند.

ربات های مذکور که با پرینتر سه بعدی ساخته می شوند فقط 2 میلیمتر طول دارند. وزن آنها نیز فقط 5. گرم است. اما آنها می توانند در هر ثانیه حدود 8 میلیمتر حرکت نمایند. محرک های ربات از جنس تیتانات زیرکونات سرب(lead zirconate titanate) ساخته شده اند که می تواند برای حرکت کردن ولتاژ را به ارتعاشات تبدیل کند یا در صورت احتیاج به تأمین انرژی حسگرها این روند را به طور معکوس انجام دهد.

البته این ربات در شکل کنونی خود چندان استفاده ای ندارد و فقط می تواند در یک جهت حرکت کند. همچنین هیچ باری را حمل نمی کند.

محققان امیدوارند ربات هایی با قابلیت جهش یا شنا کردن را بیاموزند. اگر این فناوری توسعه یابد به زودی در دانشگاه ها ربات هایی ساخته می گردد که می توانند مسائل بیماران را از داخل بدن آنها حل نمایند.

منبع: خبرگزاری مهر

به "رباتی که با نیروی ارتعاش حرکت می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رباتی که با نیروی ارتعاش حرکت می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید