دریاچه ها و تالاب های شگفت انگیز ایران (قسمت دوم)

به گزارش وبلاگ روشینا، آشنایی با دریاچه های شگفت انگیز ایران

در قسمت اول این مطلب خواندید که در ایران زیبای ما نیز با این وسعت و تنوع شرایط آب و هوایی اقلیمی، گاهی عجایبی در طبیعت دیده می شوند که تالاب و دریاچه که طبیعتا فضایی آرام، دلنشین و زیبا یکی از این نمونه ها هستند. خبرنگاران را همراهی کنید تا در این قسمت با دریاچه ها و تالاب های جالب و دیدنی دیگری آشنا می شوید.

دریاچه ها و تالاب های شگفت انگیز ایران (قسمت دوم)

4. حوض سلطان قم

بزرگترین آینه طبیعی ایران، دریاچه حوض سلطان قم است. سطح نمکی و مسطح دریاچه نمک با بارش کمی باران تبدیل به آینه ای بزرگ می گردد، به شکلی که نقطه رسیدن زمین به آسمان را می توانید در آن دیدن کنید. این دریاچه در 40 کیلومتری شمال شهرستان قم و 85 کیلومتری جنوب تهران واقع شده و وسعت آن در طول سال تغییر می کند. نکته جالب این است که حوض سلطان در سال 1261 و بر اثر ساخت جاده شوسه تهران قم تشکیل شده و از دو چاله جدا از هم به وجود آمده است. چاله شرقی حوض مره و چاله غربی حوض سلطان نام دارد و این دو از طریق یک آبراه به هم متصل می شوند. در فصل های پر آب، ابتدا چاله مره پر شده و آب اضافی آن وارد حوض سلطان می گردد. بهترین زمان برای بازدید از دریاچه حوض سلطان اوایل بهار و اواسط پاییز است.

آدرس این دریاچه 35 کیلومتری راستا قم- تهران، جاده خاکی است.

5. تالاب چملی تکاب

تالابی زیبا با جزیره ای چمن پوش که روی تالاب در حال حرکت است. این جمله بهترین تفسیر برای شرایط این دریاچه عجیب است. چملی گول در زبان محلی به معنی جزیره ای از چمن بر روی برکه است. چملی گول یا چمن متحرک بدرلو که به اون تالاب چملی هم میگن، دریاچه ای با 80 متر قطر است که جزیره چمنی داخل آن 60 متر قطر نسبی دارد. این چمن متحرک با وزش باد و جریان هوا به جهت های مختلف حرکت کرده و همین مسئله، این جاذبه طبیعی را بسیار منحصر به فرد کرده است. نکته جالب، یکی سبز بودن همیشگی چمن روی جزیره حتی در فصل زمستان و دیگری شناور ماندن نی های جزیره روی آب بدون ارتباط با زمین تنها از طریق وصل بودن ریشه های شان به هم می باشد.

آدرس تالاب، آذربایجان غربی، تکاب روستای بدرلو است.

6. تالاب نیلوفر آبی ساری

از یک حوضچه آب طبیعی، از آب تیره و کدر مرداب، نیلوفرهای صورتی رنگی با برگ های پهن، سرزنده و سبز رنگ از آب بیرون آمده اند تا در دو کیلومتری جاده ساری به نکا در روستای آبندان یه بوستان رویایی نیلوفر آبی برپا کنند. قایق سواری در این تالاب زیبا و عکاسی بین گل های نیلوفر می تواند به خاطره ای فراموش نشدنی تبدیل گردد چرا که تعداد گل های نیلوفر تالاب انزلی مثل قبل زیاد نیست. دوره گل دهی نیلوفر آبی یا به عبارتی لاله تالابی، بسته به شرایط آب و هوایی از اوایل تیر تا اواخر شهریور است. بنابراین اگر در فصل تابستان مسافر ساری هستید بازدید از این تالاب رویایی را از دست ندهید.

آدرس تالاب جاده ساری-نکا، روستای آبدانسر است.

7. دریاچه سبلان اردبیل

برای دیدن دریاچه عجیب بعدی باید زحمت بکشید و به قله سبلان صعود کنید. این روزها دهانه آتش فشانی قله سبلان را یک رنگ آبی فیروزه ای پوشانده است که نام دریاچه سبلان را به آن داده اند. محلی ها اینجا را مکانی مقدس می دانند چرا که اعتقاد دارند زرتشت در این مکان به پیامبری رسیده و قبرش در کنار دریاچه سبلان در زیر یکی از تخته سنگ ها قرار گرفته است. آب دریاچه در بیشتر ماه های سال به جز تیر، مرداد و شهریور بخ بوده و حاصل ذوب شدن برف ها است.

آدرس این دریاچه در اردبیل، لاهرود شابیل، مشکین شهر است.

منبع: الی گشت

به "دریاچه ها و تالاب های شگفت انگیز ایران (قسمت دوم)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دریاچه ها و تالاب های شگفت انگیز ایران (قسمت دوم)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید