خطوط و نشانه های Y شکل عصر حجر ممکن است نشان دهنده نوعی سیستم نوشتاری باشد

به گزارش وبلاگ روشینا، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای واصله، خطوط و نشانه های Y شکل عصر حجر ممکن است نشان دهنده نوعی سیستم نوشتاری باشد.

خطوط و نشانه های Y شکل عصر حجر ممکن است نشان دهنده نوعی سیستم نوشتاری باشد

دست کم 20 هزار سال پیش، انسانهایی که در اروپا زندگی می کردند، غارنگاره های شگفت انگیزی از حیوانات را خلق کردند که همراه تک تک آنها علائم عجیبی نیز می نوشتند؛ خطوط، نقاط و نمادهای Y شکل. نتایج یک تحقیق تازه ادعا می نماید که این علائم ممکن است با رفتار فصلی حیوانات شکار ارتباط داشته باشد و در نتیجه، این علائم به نخستین نوشته شناخته شده در تاریخ بشر محسوب می گردد.

اگرچه هنر غارهای پارینه سنگی بیشتر بخاطر اسب های زیبا و اثر بجای مانده از دست های رنگ شده شناخته شده است اما در این غارها هزاران نقش انتزاعی وجود دارد که محققان مطالعه و آنالیز آنها را از چند دهه اخیر شروع نموده اند. براساس گزارشی که پنجم ژانویه 2023 در مجله باستان شناسی کمبریج منتشر شد، گروهی از محققان این موضوع را مطرح نموده اند که این نقاط و خطوط به ظاهر انتزاعی، زمانی که در نزدیکی نقاشی حیوانات قرار می گیرند، در واقع یک سیستم نوشتاری پیچیده را تشکیل می دهند که برداشت انسانهای اولیه از فصل جفت گیری و تولد گونه های مهم منطقه ای را نشان می دهد.

با این حال، سایر محققان از نتیجه گیری این تحقیق درباره این غارنگاره ها موافق نیستند.

انسانهای اولیه در اروپا به عنوان شکارچی گرداورنده هایی شناخته می شوند که از گوشت حیواناتی همانند اسب، گوزن و گاومیش استفاده می کردند. هنگامی که آن حیوانات به صورت فصلی در گله گرد هم می آمدند، فرصت مناسب شکار آنها به وسیله انسانها بوجود می آمد.

تجزیه و تحلیل آماری محققان روی بیش از 800 مجموعه علائم مرتبط با حیوانات، به فرضیه آنها قوت می بخشد. محققان ارتباط قوی بین تعداد علائم و ماههای قمری پیدا نموده که در آن نوعی حیوان جفت گیری می نماید.

بنت بیکن محقق ارشد این تحقیق و همکارانش فرضیه خود را یک قدم جلوتر بردند و روی علامت Y شکلی تمرکز کردند که فکر می نمایند به یک رویداد خاص در چرخه زندگی یک حیوان اشاره دارد. تجزیه و تحلیل های آماری بار دیگر نتیجه گیری محققان را تایید می نماید و نشان می دهد که قرار دادن علامت Y شکل در یک مجموعه علائم، نشان دهنده فصل تولد گونه های جانوری است.

آوریل نوول محقق دانشگاه ویکتوریا واقع در کاناداست که در تحقیقات اخیر شرکت نداشته است. با این وجود، او در گفت و گو با لایوساینس اظهار کرد که هرگونه تحقیقات درباره نشانه ها و علائم غیر تمثیلی ارزشمند است اما فرضیه هایی در این تحقیق مطرح شده که اثبات نشده اند.

منبع: همگردی

به "خطوط و نشانه های Y شکل عصر حجر ممکن است نشان دهنده نوعی سیستم نوشتاری باشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خطوط و نشانه های Y شکل عصر حجر ممکن است نشان دهنده نوعی سیستم نوشتاری باشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید