بزرگداشت حکیم نظامی بخشی از هویت فرهنگی ما را بیان می کند

به گزارش وبلاگ روشینا، به گزارش خبرنگار خبرنگاران در لرستان، پیش از ظهر امروز (23 بهمن) ستاد بزرگداشت برنامه های فرهنگی- هنری حکیم نظامی گنجوی در لرستان در محل سالن اجتماعات شهید حیدریان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان تشکیل جلسه داد.

بزرگداشت حکیم نظامی بخشی از هویت فرهنگی ما را بیان می کند

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان با تأکید بر عزم جدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای اقدامات لازم در راستای هرچه باشکوه تر برگزار شدن بزرگداشت حکیم نظامی گفت: این شاعر پارسی گوی یکی از مفاخر و بزرگان ایران زمین است که این بزرگداشت برای بیان بخشی از هویت فرهنگی ما نقش مؤثری را خواهد داشت.

رضا نیازی ادامه داد: همراهی و مشارکت دستگاه های مختلف فرهنگی، دانشگاه ها (با پژوهش هایی که در زمینه نظامی پژوهی انجام داده اند)، شهرداری ها و صدا و سیمای مرکز لرستان در معرفی این حکیم مؤثر هستند که با برنامه های مختلف خود می توانند گام های بلندی با هدف معرفی نظامی در استان بردارند.

وی اضافه نمود: توجه به موضوع نظامی باید عمومی تر شود و در جامعه نمود بیشتری داشته باشد و موضوع شعر و اندیشه های ایشان بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان با تأکید بر اینکه بخش های مختلف ستاد بزرگداشت حکیم نظامی برنامه های خود را به دبیرخانه این ستاد اعلام کنند اضافه نمود: استفاده از ظرفیت های موجود استان همچون نظامی خوانی، نقد و بررسی کتاب ها حوزه نظامی، معرفی کتاب های این حوزه و برگزاری نشست های تخصصی همچون نشستی که پیش از این در برنامه های جنبی دومین نمایشگاه مجازی کتاب با موضوع این شاعر پارسی گوی برگزار شد ادامه داشته باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بر شناسایی و معرفی نظامی پژوهان در سراسر لرستان تأکید کرد و اضافه نمود: مطبوعات و رسانه ها در این حوزه می توانند در معرفی این بخش نقش داشته باشند، همچنین رؤسای ادارات شهرستان ها نیز برنامه های مختلف خود را به دبیرخانه این بزرگداشت اعلام می کنند و موازی با برنامه های ستاد مرکزی برنامه های مختلفی در سراسر استان برگزار خواهد شد.

گفتنی است، در این نشست اعضای حاضر نظرات و پیشنهادهای خود را در حوزه های مرتبط در قالب بزرگداشت حکیم نظامی ارائه کردند و در پایان سیدمصطفی جهانبخت به عنوان دبیر استانی این بزرگداشت انتخاب شد.

جمال الدین ابومحمّد الیاس بن یوسف بن زکی بن مؤیَّد ملقب به نظامی و نامور حکیم نظامی، شاعر و داستان سرای ایرانی پارسی گوی در سده ششم هجری که به عنوان صاحب سبک و پیشوای داستان سرایی در ادبیات پارسی شناخته شده است. آرامگاه نظامی گنجوی، در حاشیه غربی شهر گنجه واقع شده است. نظامی در زمرهٔ گویندگان توانای شعر پارسی است، که نه تنها دارای روش و سبکی جداگانه است، بلکه تأثیر شیوهٔ او بر شعر پارسی نیز در شاعرانِ پس از او آشکارا پیداست. نظامی از دانش های رایج روزگار خویش (علوم ادبی، نجوم، فلسفه، علوم اسلامی، فقه، کلام و زبان عرب) آگاهی گسترده ای داشته و این ویژگی از شعر او به روشنی دانسته می شود. روز 21 اسفند در تقویم رسمی ایران روز بزرگداشت نظامی گنجوی است.

مخزن الاسرار، منظومه لیلی و مجنون، هفت پیکر و اسکندر نامه از شاهکار های این شاعر است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "بزرگداشت حکیم نظامی بخشی از هویت فرهنگی ما را بیان می کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بزرگداشت حکیم نظامی بخشی از هویت فرهنگی ما را بیان می کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید