احیای کشت پنبه در خراسان جنوبی بعد از 60 سال برای فراوری مله

به گزارش وبلاگ روشینا، پنبه مله به عنوان یکی از تولیدات کشاورزی خاص شهرستان سربیشه بعد از حدود 60 سال فراموشی دوباره کشت شد.

احیای کشت پنبه در خراسان جنوبی بعد از 60 سال برای فراوری مله

به گزارش وبلاگ روشینا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی، هاشم اتفاقی مسئول نمایندگی میراث فرهنگی شهرستان سربیشه با بیان این مطلب اضافه نمود: شهرستان سربیشه به خصوص روستاهای واقع در غرب شهر سربیشه از دیر باز یکی از خاستگاه های کشت و فراوری پنبه مله بوده و از ویژگی های روستاهای فراوری کننده این محصول در شهرستان سربیشه بخصوص روستاهایی چون فال، رزق و آسفیچ، در مقایسه با مناطق دیگر فراوری کننده پنبه مله در جنوب خراسان این بوده که علاوه کشت این نوع از پنبه، نسبت به فراوری و توزیع بذر آن اقدام می کردند.

اتفاقی ضمن بیان توضیحاتی در مورد مشخصات ظاهری این پنبه ازجمله رنگ قهوه ای این پنبه که از شاخصه های خاص این محصول بوده و اینکه طول الیاف آن نسبت به سایر پنبه ها کوتاه تر است، از احیای پارچه ای به همین نام در شهرستان سربیشه اطلاع داد.

وی اضافه نمود: 12 کیلو بذر اصلاح نژاد شده پنبه مله سال جاری به صورت آزمایشی در روستای مختاران بخش مود و با همکاری دهیاری روستا در زمینی به وسعت 300 متر مربع کشت شده است. بذر ها طی ارتباطی با مرکز تحقیقات پنبه کشور و با مساعدت آن پژوهشگاه دریافت شد، تفاوت این بذر اصلاحی با بذر محلی در این است که طول الیاف آن نسبت به بذر محلی بلندتر بوده و نخ تهیه شده از آن نسبت به نخ فراوریی از پنبه محلی دارای استقامت و کیفیت بیشتر است.

مسئول میراث فرهنگی شهرستان سربیشه گفت: با برنامه ریزی اجرا شده تصمیم داریم ضمن برگزاری دوره های آموزش پارچه بافی خصوصا با نخ مله در آینده و نیز ادامه دار کردن فرایند کشت و فراوری مله در روستاهای دشت مختاران، این منطقه را به یکی از قطب های فراوری مله در سطح استان تبدیل کنیم.

منبع: میراث آریا

به "احیای کشت پنبه در خراسان جنوبی بعد از 60 سال برای فراوری مله" امتیاز دهید

1 کاربر به "احیای کشت پنبه در خراسان جنوبی بعد از 60 سال برای فراوری مله" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "احیای کشت پنبه در خراسان جنوبی بعد از 60 سال برای فراوری مله"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید