آیا با دیمپل شیت آشنایی دارید!

به گزارش وبلاگ روشینا، آب بندی سازه ها از نکات مهمی است که در هنگام ساخت سازه باید به آن توجه کرد. به این منظور استفاده از لایه های زهکش از اهمیت زیادی برخوردار می باشد. دیمپل شیت از جمله المان هایی است که فضای مورد نیاز برای زهکشی آب را فراهم می کند. ساختار این المان به شکل شانه تخم مرغی بوده و مانع از ایجاد فشار هیدرواستاتیکی در پشت سازه می شود. در ادامه این مطلب از ما با ما همراه باشید و با ویژگی های دیمپل شیت ها به طور کامل آشنا شوید.

آیا با دیمپل شیت آشنایی دارید!

دیمپل شیت

همان گونه که در بالا اشاره شد، از دیمپل شیت به منظور زهکشی آب در اطراف فضای سازه استفاده می شود. استفاده از این شیت ها از ایجاد فشار هیدرواستاتیکی در پشت سازه جلوگیری به عمل می آورد. از ویژگی های دیمپل شیت ها می توان به عدم نفوذ پذیری، کارایی بالا، عمر طولانی و قیمت مناسب آن ها اشاره کرد. از دیگر ویژگی های این شیت ها می توان به مقاومت آن ها در برابر ضربه های سنگ در هنگام نصب اشاره کرد. در ساخت دیمپل شیت ها از نوعی پلاستیک با دوام که در ساخت آن HDPE و LLDPE به کار رفته است، استفاده می شود.

دیمپل شیت هایی که ارتفاع بیش تری دارند، از قابلیت بالاتری برای انتقال آب برخوردار می باشند. این گونه شیت ها باید به گونه ای باشند که در طول عمر سازه به خوبی عملکرد خود را حفظ کنند. چرا که در غیر این صورت خسارات جبران ناپذیری به بار خواهد آمد. در ارزیابی این گونه شیت ها، معیارهای عملکردی و دوام آن ها مورد ارزیابی قرار می گیرند. معیارهای عملکردی شامل ویژگی های مکانیکی، هیدرولیکی و دوام آن ها می باشد.

با افزایش تعداد لایه های این گونه شیت ها، خواص و کارایی آن ها نیز بهبود می یابد. برای مثال در این موارد مقاومت کششی و استحکام آن ها در برابر پارگی بالاتر می رود. مقاومت فشاری در برابر بارهای دائمی در زمانی که از چند لایه شیت استفاده شود، بالاتر می رود. هم چنین با انجام این کار، لایه های مقاوم تری نسبت به شرایط جوی و محیطی ایجاد خواهد شد.

در هنگام نصب دیمپل شیت بر روی آن ها از یک لایه هشدار (signal layer) استفاده می شود. این لایه بسیار نازک بوده و در یک طرف شیت وجود دارد. استفاده از این لایه سبب می شود در صورت بروز هرگونه آسیب یا از بین رفتن لایه ها، محل آسیب دیده شناسایی شده و نسبت به ترمیم آن اقدام شود.

نصب دیمپل شیت

نصب دیمپل شیت ها آسان بوده و برای انجام این کار به ابزار پیچیده ای نیاز نیست. اتصال این شیت ها به دیواره به آسانی و با استفاده از میخ هیلتی و واشر آب بند کننده امکان پذیر می باشد. هم چنین این امکان وجود دارد از جوش حرارتی در طرفین هر رول استفاده شود.

مزایای استفاده از دیمپل شیت

استفاده از دیمپل شیت در ساخت سازه مزایای زیادی به همراه دارد که از جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دیمپل شیت می تواند آب را از خود عبور دهد و به همین خاطر از تجمع آب در اطراف سازه جلوگیری به عمل می آورد.
  • این شیت ها برای موجودات زنده آسیب زا نبوده ومحیط زیست را آلوده نمی کنند.
  • برای نصب این گونه شیت ها نیاز به خشک کردن سطح مورد نظر نیست.
  • نصب این المان آسان بوده و برای انجام این کار نیاز به ابزارآلات خاصی نیست.
  • دیمپل شیت ها از وزن پایینی برخوردار هستند.
  • استفاده از دیمپل شیت ها باعث بهبود کیفیت بتن می شود.
  • امکان اتصال این گونه شیت ها با همپوشانی ورق ها بر روی هم وجود دارد.
  • دیمپل شیت ها از مقاومت بالایی در برابر فشار بتن پاششی برخوردار هستند.
  • انعطاف پذیری دیمپل شیت ها در تماس با سطوح ناهموار بالا می باشد.
  • دسترسی به این شیت ها آسان بوده و در اندازه های مختلف به بازار عرضه می شوند.
  • امکان نصب این گونه شیت ها در تمامی شرایط آب و هوایی وجود دارد.
  • استفاده از دیمپل شیت ها سبب می شود دیوار فونداسیون در برابر آب های زیر زمینی حفظ شوند.
  • به کارگیری این گونه شیت ها ارتباط مناسبی در محل ترک های فونداسیون ایجاد می کند.
  • دیمپل شیت ها سبب می شوند در صورت جا به جایی فونداسیون و ایجاد ترک در آن، عملکرد آن حفظ شود.

کاربرد دیمپل شیت

کاربرد دیمپل شیت در صنعت ساختمان سازی و ساخت سازه بسیار گسترده می باشد. از جمله کاربردهای دیمپل شیت می توان به استفاده از آن ها در زهکشی تونل های مترو، تونل جاده ها، فونداسیون و گودبرداری های عمیق، تحکیم مقاومت سازه و به عنوان زهکش در روف گاردن ها اشاره کرد.

منبع: ساختمانچی

به "آیا با دیمپل شیت آشنایی دارید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا با دیمپل شیت آشنایی دارید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید