هزینه هنگفت آمریکا برای موشک های هسته ای

به گزارش وبلاگ روشینا، نیروی هوایی آمریکا هزینه هنگفت 13.3 میلیارد دلاری را برای توسعه موشک های بالستیک بین قاره ای اختصاص داده که در بحبوحه شیوع ویروس کرونا با مخالفت منتقدان روبرو شده است.

هزینه هنگفت آمریکا برای موشک های هسته ای

از روزنامه واشنگتن پست، نیروی هوایی آمریکا روز سه شنبه یک قرارداد 13.3 میلیارد دلاری را در جهت مهندسی و توسعه برای جایگزینی موشک بالستیک قاره پیمای مینوتمن 3 تخصیص داده است. این سلاح به صورت مداوم در مدت نیم قرن به عنوان یک بخش کلیدی از برنامه هسته ای آمریکا بوده است.

منتقدان هزینه هنگفت واشنگتن بر روی این پروژه را خطرناک و در بحبوحه گسترش ویروس کرونا آن را بی فایده می دانند.

جو بایدن نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا هم گفته بود که اگر در ماه نوامبر(آبان) به عنوان رئیس جمهور انتخاب گردد، از این پروژه حمایت می نماید. از این رو پروژه مزبور مورد حمایت دو حزب آمریکا است.

این درحالی است که درست یک روز پیش از این موضوع، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا به رهبران پنتاگون به علت مشارکت در جنگ ها برای درآمدزایی به وسیله قراردادهای دفاعی حمله نموده بود. ترامپ بارها نسبت به هزینه هنگفت نگهداری زرادخانه هسته ای عظیم گلایه نموده است، اما بودجه های دفاعی وی همواره حامی نوسازی برنامه هسته ای بوده است.

برای پیشبرد پروژه این قرارداد به شرکت صنایع دفاعی و هوافضای نورثروپ گرامن اعطا شده و تخمین زده می گردد که دست کم 85 میلیارد دلار هزینه در برداشته باشد. این شرکت اعلام نمود که این قرارداد هشت سال کاری زمان می برد و در ایالت یوتا و چند ایالت دیگر از جمله آلاباما، نبراسکا، کولورادو، کالیفرنیا، آریزونا و مریلند اجرا می گردد.

مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا اعلام نمود که نوسازی حوزه هسته ای اولویت اصلی و کلیدی برای بخش دفاعی کشور است. موشک بالستیک بین قاره ای جدید به عنوان یک بخش از پروژه جایگزینی حوزه هسته ای پیش بینی می گردد. اسپر از جمله این موشک ها به موشک های زیردریایی بالیستیک نیروی دریایی، یک بمب افکن جدید نیروی هوایی، یک موشک کروز هسته ای و یک سامانه کنترل و فرماندهی اشاره نمود که انتظار می رود مجموع کل آن به 1.2 تریلیون دلار برسد.

هرچند منتقدان می گویند که 13.3 میلیارد قرارداد برای نورثروپ گرامن بیشتر با مقاصد سیاسی دنبال می گردد تا ضرورت های نظامی.

ویلیام جی. پری وزیر دفاع دولت بیل کلینتون رئیس جمهوری اسبق آمریکا گفت: کشور ما با چالش های امنیتی از جمله همه گیری جهانی (کرونا) روبرو است که تقریبا جان 200 هزار آمریکایی را گرفته است و نباید ذخایر محدود خودمان را برای تسلیحات هسته ای جدیدی هزینه کنیم که نیازی به آنها نداریم و همچنین امنیت ما را کاهش می دهد.

وی افزود که به جای هزینه میلیارد دلاری بر روی موشک های جدید هسته ای که نیازی به آنها نداریم، باید بر روی جلوگیری از جنگ هسته ای ناگهانی تمرکز کنیم. ، ایرنا

منبع: ایران آنلاین

به "هزینه هنگفت آمریکا برای موشک های هسته ای" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هزینه هنگفت آمریکا برای موشک های هسته ای"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید