چشم انداز خیره کننده مریخ را در 60 ثانیه دیدن کنید

به گزارش وبلاگ روشینا، ناسا به تازگی فیلمی واضح از دهانه جزرو سیاره مریخ منتشر نموده است.

چشم انداز خیره کننده مریخ را در 60 ثانیه دیدن کنید

به گزارش وبلاگ روشینا و به نقل از ناسا، این ویدئوی 60 ثانیه ای شامل مجموعه ای از تصاویر سطح مریخ است که وضوح آنها بهبود یافته و رنگی شده اند و دلتای دهانه جزرو در مریخ را نشان می دهند.

این دلتا میلیاردها سال قبل از رسوباتی که یک رودخانه به دریاچه ای باستانی در این دهانه می ریخته، ساخته شده است.

این فیلم به وسیله دوربین مست کم زد(Mastcam-Z) در بخش بالایی مریخ نورد استقامت ثبت شده است. در ابتدای فیلم می توان بخش غربی مریخ نورد را مشاهده کرد و سپس تصویر به سمت شمال سیاره حرکت می نماید.

16 تصویر با یکدیگر ترکیب شدند تا تصویر نهایی برای ساخت این فیلم ایجاد گردد. این تصاویر در 28 نوامبر 2021، زمانی که این مریخ نورد در بالاترین نقطه در South Séítah مستقر شده بود، ثبت شدند. قرار گرفتن در این نقطه به آن امکان ثبت تصاویری از تخته سنگ ها و سایر ویژگی های این سیاره از فراز دلتا و بعلاوه غرب و شمال غرب را می داد.

کوه هایی که در پس زمینه دیده می شوند، لبه های دهانه جزرو هستند. این چشم انداز تپه های قهوه ای را در فاصله میانی که بخشی از دلتا است نشان می دهد جایی که رودخانه باستانی به دریاچه دهانه جزرو برخورد می نموده است. این مریخ نورد چندین ماه اخیر را صرف کاوش منطقه ها شنی و صخره ای پیش زمینه تصویر نموده است.

نوارهای رنگی تصویر برای بهبود کنتراست بصری و تعیین کردن تفاوت های رنگی ایجاد شده است و در حقیقت آسمان مریخ به چشم انسان ها آبی رنگ نیست.

یکی از اهداف اصلی مریخ نورد استقامت جستجوی نشانه هایی از حیات باستانی در سیاره سرخ است. این مریخ نورد ویژگی های زمین شناختی و آب وهوای گذشته مریخ را تعیین می نماید و راه را برای کاوش سیاره سرخ باز می نماید و بعلاوه اولین ماموریتی خواهد بود که گرد و غبار و سنگ های مریخی را جمع آوری و ذخیره می نماید.

ناسا با همکاری آژانس فضایی اروپا طی ماموریت های آینده کاوشگری به مریخ خواهد فرستاد تا نمونه های جمع آوری شده را با خود به زمین بیاورد.

ماموریت استقامت ناسا بخشی از رویکرد کاوش ماه تا مریخ ناسا است که طی آن در ماموریتی موسوم به آرتمیس فضانوردان به ماه سفر می نمایند تا برای سفر و کاوش مریخ در آینده آماده شوند.

مریخ نورد استقامت در روز 18 فوریه سال 2021 بر روی سطح مریخ فرود آمد تا به جستجوی دهانه جزرو بپردازد. این مریخ نورد یک بالگرد مریخی نیز به نام نبوغ با خود به همراه داشت که تا به امروز 17 پرواز موفقیت آمیز داشته است.

این مریخ نورد ماه گذشته سومین نمونه مریخی را از سطح این سیاره جمع آوری کرد و درون یکی از 43 لوله تیتانیومی خود قرار داد.

ناسا میخواهد این نمونه ها را تا سال 2031 به زمین بازگرداند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "چشم انداز خیره کننده مریخ را در 60 ثانیه دیدن کنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چشم انداز خیره کننده مریخ را در 60 ثانیه دیدن کنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید