طرح اروپا برای مقابله موثرتر با دخالت های خارجی

به گزارش وبلاگ روشینا، در اتحادیه اروپا طرحی در حال آنالیز است که بر اساس آن اتحادیه اروپا بتواند در صورت مداخلات خارجی از طرف کشورهای ثالث رویکردهای انتقام جویانه موثری را در دستور کار قرار دهد.

طرح اروپا برای مقابله موثرتر با دخالت های خارجی

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ روشینا ، اس ار اف سوئیس در گزارشی به آنالیز طرح نو کمیسیون اروپایی برای مقابله با مداخلات خارجی پرداخته و نوشت: در آینده بروکسل می خواهد رویکردی را دنبال کند که در صورت مداخله خارجی در تصمیم گیری های اتحادیه اروپا و یا کشورهای عضو بتواند مستقیماً تلافی کند.

والدیس دومبرووسکیس، معاون کمیسیون اتحادیه اروپا در سخنانی در این باره گفته است: لحن ها در صحنه سیاست بین المللی خشن تر شده و اتحادیه اروپا باید در مجموع به این مسئله واکنش نشان دهد.

وی تاکید نمود: مناقشات سیاست دنیای در حال افزایش است و اتحادیه اروپا به ابزارهای نوی احتیاج دارد تا بتواند در سراسر دنیا تاثیرگذار باشد.

در ادامه این گزارش آمده است: به عنوان مثال در ماه جولای لیتوانی به کشور جزیره ای تایوان اجازه داد یک دفتر نمایندگی در ویلنیوس، مرکز این کشور افتتاح کند. چین در واکنش به این مسئله بلافاصله روابط دیپلماتیک خود با این کشور عضو اتحادیه اروپا را کاهش داد. دولت چین خواهان خروج سفیر لیتوانی از پکن شد.

چین بعلاوه سفر قطارهای باری به لیتوانی را متوقف کرد و مجوزهای ورود مواد غذایی را از این کشور سلب کرد.

حالا اتحادیه اروپا در نظر دارد در آینده چنین رفتارهایی را از طرف کشورهای ثالث(خارج از اتحدیه اروپا) با اقدامات تلافی جویانه مجازات کند. این اقدامات می تواند شامل محدودیت واردات و توقف سرمایه گذاری ها در کشور مربوطه باشد. در این طرح ممکن است شرکت های کشور ثالث از مناقصه های عمومی حذف شوند و یا کشوری از مشارکت در برنامه های مد نظر اروپا منع گردد.

والدیس دومبرووسکیس، در سخنان خود شرح داد که این گونه ابزارهای تحریمی هدف پیشگیرانه را دنبال می نمایند.

وی اضافه کرد: بنابراین خواست اتحادیه اروپا این است که صرفاً با منظره از دست دادن دسترسی به بازار داخلی اتحادیه اروپا بتواند تاثیری تعدیل نماینده داشته باشد.

در فوریه گذشته مجلس اروپایی و شورای کشورهای عضو اتحادیه اروپا در بیانیه مشترکی خواهان چنین ابزارهای نوی در عرصه سیاست خارجی اتحادیه اروپا شدند و استقبال از رفتارهای انتقام جویانه در برابر کشورهای دنیا سوم را درخواست کردند.

در این راستا ظاهراً کشورهای عضو اتحادیه اروپا حاضرند صلاحیت ها و اختیارات ملی را به اتحادیه اروپا واگذار نمایند. این یک گام قابل توجه است. بر این اساس اتحادیه اروپا تنها تهدید را کافی نمی داند چرا که در این صورت اعتبار اتحادیه اروپا به چالش کشیده خواهد شد و در مواقعی اجرای تهدیدها ضروری است.

در ادامه این مطلب آمده است: این ابزار تحریمی نو به کمیسیون اروپایی این قدرت را می دهد که برای مثال محدودیت های تجاری و یا سرمایه گذاری علیه کشورهای ثالثی که به شیوه ای غیر قابل قبول در تصمیمات سیاسی اتحادیه اروپا و یا یک کشور عضو مداخله می نمایند اعمال کند. در این طرح دیگر به اتفاق آراء همه کشورهای عضو احتیاجی نیست.

دولت ها در شورای کشورهای عضو اتحادیه اروپا و مجلس اروپا حالا به آنالیز این طرح می پردازند. در شورای اروپایی مخالفت هایی با این طرح وجود دارد چرا که بعضی کشورها مراقب هستند که هیچ صلاحیت و اختیار دیگری به کمیسیون اروپایی واگذار نگردد.

کمیسیون اروپایی روز چهارشنبه اعلام نمود که این پیشنهاد بعد از یک مشورت عمومی عمیق در سطح اتحادیه اروپا تنظیم شده است. بیش از همه شرکت ها و اتحادیه های صنعتی از این ابزار بازدارندگی در سطح اتحادیه اروپا حمایت نموده اند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "طرح اروپا برای مقابله موثرتر با دخالت های خارجی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرح اروپا برای مقابله موثرتر با دخالت های خارجی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید