شنبه های اعتراضی جلیقه زردها به عدد 21 رسید

به گزارش وبلاگ روشینا، تهران - خبرنگاران - در یکصد و چهل و یکمین روز از شروع اعتراض های مردمی به سیاست های مالی دولت موسوم به جنبش جلیقه زردها و با گذشت مهلت گفت و گوی ملی مکرون در 16 مارس، امروز خیابان های شهرهای مختلف فرانسه باز هم صحنه حضور معترضان بود.

شنبه های اعتراضی جلیقه زردها به عدد 21 رسید

به گزارش شبکه تلویزیونی فرانس اینفو تی وی، این بیست و یکمین تجمع معترضان از زمان آغاز اعتراض ها و سومین هفته اعتراض ها پس از تصویب قانون ضدخرابکاری در مجالس سنا و ملی فرانسه است که ممنوعیت هایی را برای معترضان به دنبال داشت.

مجلس سنای فرانسه 22 اسفند 97 برابر با 13 مارس 2019 پس از بحث وجدل موافقان و مخالفان، خاتمه به قانون مبارزه با خرابکاران موسوم به ضد خرابکاری رای داد.

شورای قانون اساسی فرانسه 16 فروردین سال جاری ضمن مخالفت با تبصره ای از قانون پیشنهادی دولت مکرون موسوم به قانون ضد خرابکاری برای سرکوب شدیدتر مخالفان ضد دولتی، دست مقام های ارشد از قدغن کردن معترضان از شرکت در تجمعات گروهی در صورت تهدید برای نظم عمومی را کوتاه گذاشت.

تجمع امروز، سومین هفته پس از تصویب قانون مبارزه باخرابکاری در فرانسه است، چهار ماه و 21 روز از نخستین روز اعتراض ها در 17 نوامبر سال 2018 میلادی(26آبان سال 97) می گذرد؛ بنابه اعلام رسانه های فرانسوی، برای امروز دو تجمع در پاریس برنامه ریزی شد است؛ یکی بین میدان جمهوری و لا دفانس حومه مهم شهر پاریس و دیگری بین ایستگاه مونپارنس و حوضه لاویلت.

لا دفانس، واقع در حاشیه غربی شهر پاریس و در امتداد محور خیابان شانز الیزه میزبان بسیاری از دفاتر و شرکت های بزرگ و رده اول دنیا و تشکیل دهنده بزرگترین منطقه تجاری و مالی اروپا است. طاق پیروزی که میزبان وزارت حمل و نقل فرانسه است نیز در این محله واقع شده است.

دیگر تجمع ها در شهرهای دیژون، مونتپلیه، لیون، لیل، نیس، بوردو یا تولوز انتظار می رود. همچنین 700نفر از نمایندگان و ناظران جلیقه زردها در سن نزر برای یک تجمع بزرگ گردهم آمده اند.

معترضان در حالی به خیابان ها آمده اند که حکم ممنوعیت اعتراض در مراکز شهر اوکسر و بورگ- آن- برس صادر شده ات؛ همچنان که هر گونه تجمع و اعتراضی در پایتخت، شانزه لیزه و پلس دو لتوال، منطقه وسیعی از محدوده کاخ الیزه و مجلس ملی ممنوع اعلام شده است.

اعتراض ها در پلیس از سوی اریک دروئه یکی از چهره های سرشناس جنبش جلیقه زردها راهنمایی و رهبری خواهد شد.

به گزارش وبلاگ روشینا، امانوئل مکرون رییس جمهوری فرانسه که از ماههای ابتدایی حضور در الیزه، به خاطر مواضع و سیاست های اتخاذی در معرض انتقادهای شدید قرار داشته، از 17نوامبر سال 2018 با چالش عمیق نارضایتی مردمی به نام جنبش جلیقه زردها روبرو شده است.

موج جدید اعتراض ها علیه مکرون از 17 نوامبر سال 2018 در واکنش به تصمیم دولت به افزایش مالیات سوخت از سر گرفته شد که 288 هزار فرانسوی در 2034 منطقه فرانسه را به خیابان ها و جاده ها کشاند؛ این اعتراض ها امروز به بیست و یکمین هفته خود رسیده است.

در جریان اعتراض های جلیقه زردها تاکنون 11نفر کشته و دستکم 2 هزار تظاهرکننده و یک هزار نیروی پلیس زخمی شده اند.

تاکنون حدود 9هزار نفر در جریان این اعتراض ها بازداشت شده اند. اعتراض های مردمی در حالی تداوم دارد که از یک سو امانوئل مکرون همچنان بر مواضع خود در چارچوب گفت و گوی ملی اصرار دارد و از سوی دیگر معترضان همچنان خواهان برکناری رئیس جمهوری فرانسه هستند.

خبرگزاری فرانسه هم در خبری اعلام نمود که 9 نفر از جلیقه زردها به دلیل خرابکاری رادارهای مخابراتی دستگیر شدند.

بنا به اعلام این خبرگزاری، این افراد که بین 20 تا 41 سال داشتند روزهای پنجشنبه و آدینه چهارم و پنجم آوریل در اقدام اعتراضی، اقدام به تخریب چند دستگاه دوربین ثبت سرعت جاده ای نموده اند.

این افراد به دلیل نقش اصلی در نخریب سازمان یافته اموال عمومی که به نحوی برای مردم خطرناک محسوب می گردد زندانی شده اند. یکی از این افراد که زن بوده است به دلایل بهداشتی آزاد شده است.

این افراد تحت نظارت قضایی با شرط ممنوعیت تظاهرات آزاد شده اند که دادگاه آنها متعاقبا برگزار خواهد شد. از این ها 2نفر محکوم و زندانی شده اند. در جریان تحقیقات، محققان متوجه شدند که متهمان یک جلسه زمینه سازی برای خرابکاری پنج رادار، که 2دستگاه از این تعداد به طور کامل تخریب شده است در حوزه مخابراتیسن اتین داشته اند.

به گفته یکی از محققین که اشاره دارد ارزش جدید رادار ثابت حدود 50 هزار یورو است می گوید که متهمان به سه سال زندان محکوم می شوند. تخریب این رادارها 660 میلیون یورو به دولت خسارت زده است.

دو نفر دیگر از جلیقه زردها که 22 و 28 ساله و متعلق به این کگروه خرابکار هستند، در روز 2 فوریه، پس از دستگیری به دلیل آتش زدن یک رادار ثابت، تحت تعقیب و محاکمه قرار گرفتند.

**تجمع شبانه مقابل ویلای مکرون در توکه

همچنین به گزارش ال.سی.ای پیش از آغاز بیست و یکمین شنبه اعتراض های مردمی، ده ها نفر از معترضان به سیاست های مالی دولت فرانسه، آدینه شب مقابل ویلای مکرون در منطقه توکه تجمع کردند؛ پیش تر نیز در دی ماه پارسال شماری از معترضان در همین منطقه دست به تجمع زده بودند و خواهان استعفای مکرون شدند.

معترضان، شب گذشته حوالی ساعت 20 و 30 دقیقه مقابل ویلای مکرون تجمع کردند که با دخالت پلیس این تجمع ساعت 23 به سرانجام رسید.

پلیس برای متفرق کردن معترضان از گاز اشک آور استفاده کرد.

معترضان شعار می دادند مکرون، آمده ایم تو را در خانه ات پیدا کنیم.

این افراد از مناطق مختلف فرانسه از جمله سن اومر، کاله Etaples, Berck، بولونی سور مر، برک، اتپل و تورکون به توکه آمده بودند.

اروپام**6984**2040

منبع: ایرنا

به "شنبه های اعتراضی جلیقه زردها به عدد 21 رسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شنبه های اعتراضی جلیقه زردها به عدد 21 رسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید