سود و زیان های طرح فروش فوق العاده خودرو، تقاضای بازار خودرو واقعی نیست

به گزارش وبلاگ روشینا، خبرنگاران: معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: شرکت های خودروسازی با احتیاج حبابی شکل، روبرو شدند و اکنون تقاضاهایی که در بازار و ثبت نام در طرح های پیش فروش خودرو وجود دارد، واقعی نیست.

سود و زیان های طرح فروش فوق العاده خودرو، تقاضای بازار خودرو واقعی نیست

به گزارش وبلاگ روشینا به نقل از تسنیم، سعید زرندی درباره افزایش قیمت خودرو در بازار و چرایی این اتفاق، شرح داد: صنعت خودرو یک احتیاج واقعی دارد که بیشتر یک میلیون تا یک میلیون و 100هزار دستگاه نیست، لذا بخشی از احتیاجی که در طرح های پیش فروش خودرو و حتی بازار وجود دارد، کاذب است.

وی با بیان اینکه در طرح های پیش فروش خودرو توسط شرکت های خودروسازی جمعیت زیادی ثبت نام می نمایند، این در حالی است که همه ثبت نام نمایندگان احتیاجمند خودرو نیستند، توضیح داد: بخشی ازاعلام احتیاجها و ثبت نام ها به خاطر اختلاف قیمت بازار و کارخانه است و این رشد تقاضا به منزله آن است که شرکت های خودروسازی با احتیاج حبابی شکل، روبرو شدند.

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه سال گذشته شرایط فراوری خودرو به مراتب سخت تر از امسال بود، اضافه کرد: در سال 98 با وجود چالش های متعددی که صنعت خودرو از نظر تأمین قطعه با آن روبرو بود، در حدود 900 هزار دستگاه خودرو فراوری شد و امسال پیش بینی ما این است که با بهتر شدن شرایط، شرکت های خودروسازی به فراوری یک میلیون و 100هزار خودرو دست پیدا نمایند.

آرامش در بازار با یک طرح

زرندی با بیان اینکه هدف گذاری امسال وزارت صمت و شرکت های خودروسازی این است که احتیاج جامعه را پوشش دهیم، گفت: بخشی از احتیاج مردم برای خرید خودرو در قالب طرح های پیش فروش انجام شد که این طرح توانست آرامشی در بازار خودرو ایجاد کند و از طرفی با عرضه خودرو که توسط شرکت های خودروسازی اتفاق می افتد، آرامش کوتاه مدت به بازار خودرو داده می گردد.

وی گفت: شرکت های خودروسازی نسبت به تحویل خودرو در طرح فروش فوق العاده (تحویل سه ماهه) اقدام می نمایند اما این امر با غافل شدن از تعهدات گذشته و بلند مدت نیست.

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره اینکه طرح فروش فوق العاده خودرو باعث می گردد که تعهدات معوق شرکت های خودروسازی بیشتر گردد، شرح داد: نسبت تعهدات معوق و تعهدات جدید در دوره های مختلف به جهت تامین قطعه متفاوت است اما در مجموع شرکت های خودروسازی 80 به 20 خودروهای معوق را تحویل دادند و این به معنای آن است که شرکت های خودروسازی 80 درصد معوقات خود را تحویل مشتریان دادند و 20 درصد برای تحویل خودروهای جاری در نظر گرفتند.

وی با بیان اینکه در واردات بعضی از قطعات مورد احتیاج خودروها، گشایشی رخ داده که باعث می گردد فراوری رشد پیدا کند، اضافه کرد: در ماه های پایانی سال گذشته (منهای اسفند) فراوری خودرو بسیار رشد کرد و حتی شکاف فراوری نسبت به سال 97 به کمترین حالت خود رسید و در این میان پیش بینی شد که فراوری خودرو نسبت به سال 97 بیشتر گردد ولی شیوع کرونا باعث شد که در ماه پایانی سال گذشته شرکت های خودروسازی با افت فراوری روبرو شوند.

به سمت داخلی سازی قطعات خودرو حرکت کردیم

زرندی گفت: از آنجا که تامین مواد اولیه مورد احتیاج خودرو توسط شرکت های خودروسازی با مسائل جدی روبرو بود، سعی کردیم بیش از گذشته به سمت داخلی سازی قطعات خودرو حرکت کنیم که ضمن کاهش ارزبری بتوان فراوری خودرو را به روزهای اوج خودش برگردانیم و البته با تدابیری بعضی از قطعات (قطعاتی که امکان فراوری آن هنوز در کشور وجود ندارد) را وارد کشور کردیم.

وی اطمینان داد: شرکت های خودروسازی می توانند احتیاج واقعی بازار خودرو را جوابگو باشند، بدین جهت هدف از طرح فروش فوق العاده، تزریق خودرو به بازار و کاهش التهاب در این بخش است.

خودروسازان، خودروهایی که توان فراوری دارند پیش فروش کردند

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره اینکه این احتمال وجود دارد که شرکت های خودروسازی نتوانند، خودروهای که در طرح پیش فروش ها عرضه شده را در موعد مقرر تحویل مردم دهند، اضافه کرد: شرکت های خودروسازی، در خصوص خودروهای که توان فراوری دارند طرح پیش فروش را عملیاتی کردند و آنها به هیچ عنوان خودرویی را ثبت نام نکردند که نتوانند در موعد مقرر تحویل دهند.

به خاطر تحریم امکان تحویل بعضی از خودروها وجود ندارد

وی در خصوص تعهدات خودروهای تحریمی و جایگزینی آن توسط شرکت های خودروسازی، گفت: اگر خودروی تحریمی را شرکت های خودروسازی بتوانند فراوری نمایند، آن خودروها قطعا فراوری و تحویل مردم می شد اما به خاطر تحریم، این امر امکان پذیر نیست و حتی شرکت اصلی سازنده هم اجازه نمی دهد این خودروها به صورت مستقیم وارد ایران گردد، از این رو چاره ای جزء انجام طرح های جایگزین نیست.

منبع: اقتصادنیوز

به "سود و زیان های طرح فروش فوق العاده خودرو، تقاضای بازار خودرو واقعی نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سود و زیان های طرح فروش فوق العاده خودرو، تقاضای بازار خودرو واقعی نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید