ساخت عایق های نانویی انرژی که انتقال حرارت را کاهش می دهد

به گزارش وبلاگ روشینا به نقل از معاونت علمی و فناوری، یکی از دغدغه های جدی صنایع بالا دستی، جلوگیری از هدررفت انرژی و کمک به حفظ منابع است؛ این فرایند با کمک شرکت های دانش بنیان، خلاق و فناور فرایندی تازه گرفت.

ساخت عایق های نانویی انرژی که انتقال حرارت را کاهش می دهد

ایزوله یا عایق کردن، فرآیندی است که از دیرباز حتی در دوران باستان، برای جلوگیری از نفوذ آب، هوا یا گرد و غبار به روش های گوناگون مورد استفاده قرار می گرفت و اکنون، با توسعه فناوری ها، شکل تازه ای یافته است.

روش هایی که تا سال های گذشته برای تولید عایق ها و ایزوله کردن تجهیزات به کار می رفت، نیازمند صرف زمان، هزینه و ماده اولیه بالایی بود. همچنین بسکمک از مواد مورد استفاده، چسبندگی چندانی نداشتند.

به کمک پیشرفت فناوری و توسعه دانش شیمی ترکیب های تازه ای از جمله رنگ هایی که علاوه بر زیبایی و استحکام بخشی از خواص عایق و نفوذناپذیری برخوردار باشند، مانعی برای هدررفتن انرژی شده و نقش اثربخشی در ایزوله کردن ایفا می کنند.

یکی از معیارهایی که در فرآیند بررسی میزان عایق بودن یک پوشش مورد توجه قرار می گیرد، میزان انتقال حرارت است که در پوشش های تولید شده، این میزان بسیار پایین بوده و کارآیی بالایی را نشان می دهد. این پوشش ها با وجود ضخامت اندکی که دارند، کار عایق را به خوبی انجام می دهند.

اگرچه بیش از 2دهه از تولید رنگ هایی که به نام پوششی برای جلوگیری از هدررفت انرژی حرارتی مورد استفاده قرا می گیرند گذشته است، اما فناوری این پوشش ها در کشورمان پیشرفت چندانی نداشت. با ورود یک شرکت فناور به این حوزه، با استفاده از فناوری نانو و به کمک ویژگی های آب، این پوشش ها شکل و کارایی تازه ای یافته اند.

این شرکت توانسته است ضمن بومی سازی این فناوری، نسل تازه ای از این عایق را که علاوه بر قابلیت رنگ آمیزی، پوشش انرژی هم به حساب می آیند، تولید و تجاری سازی کند. با استفاده از بسپارهای مبتنی بر آب، به کمک ذرات دارای ابعاد نانومتری، فرآورده ای به دست می آید که میزان انتقال حرارت را کاهش داده و ضمن افزایش کارایی و اثربخشی بیش از 85درصد، در جایگاه بالاتری نسبت به نمونه های موجود در بازار قرار می گیرد.

تولید نمونه ایران ساخت عایق ها

در حال حاضر محصولات موجود در بازار داخلی با ساختار و پایه ای متفاوت نسبت به نمونه تولید شده، فرموله می شوند و نمونه ایران ساخت، اولین در نوع خود به تعداد می رود.

از این محصول دانش بنیان می توان در پوشش دهی تا حداکثر 250 درجه سانتی گراد بهره برد و در صنایع و کارخانجاتی که به این پوشش ها نیازی مبرم دارند مورد استفاده قرار داد. به طور مثال دیگ های صنعتی، خطوط انتقال سیالات و گازهای گرم و صنایع غذایی و دامپروری جزو مخاطبان این محصول به تعداد می فرایند.

علاوه بر این محصول، تولیداتی در حوزه محصولات زیست محیطی و ساختمانی تولید می کند که توانسته است ضمن ایجاد اشتغال برای متخصصان و دانش آموختگان دانشگاهی زمینه تامین نیاز کشور را فراهم کرده است و توانسته تولید بیش از 30 تن رنگ عایق را در دستور کار قرار دهد.

با تولید رنگ عایق حرارتی نانویی تا به امروز برای 5 نفر به صورت مستقیم و 30 نفر به صورت غیرمستقیم ایجاد اشتغال شده است که ضمن رفع نیاز در دوران تحریم ها چالش تأمین مواد اولیه را با تولید ایران ساخت به حداقل رسانده است.

منبع: خبرگزاری مهر

به "ساخت عایق های نانویی انرژی که انتقال حرارت را کاهش می دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساخت عایق های نانویی انرژی که انتقال حرارت را کاهش می دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید