رقم عجیب مالیات گریزی

به گزارش وبلاگ روشینا، حدود 50 درصد مالیاتی که وصول می کنیم فرار مالیاتی داریم که بر این اساس این مبلغ 135 هزار میلیارد تومان برآورد می گردد.

رقم عجیب مالیات گریزی

به گزارش گروه مالی وبلاگ روشینا، رئیس سازمان امور مالیاتی اظهار کرد: معادل حدود 50 درصد مالیاتی که وصول می کنیم فرار مالیاتی داریم که بر این اساس این مبلغ 135 هزار میلیارد تومان برآورد می شود.

فرار مالیاتی یکی از درد های قدیمی اقتصاد کشور است که عوارض آن تا سال های نه چندان دور در سایه درآمد های نفتی پنهان می شد، اما با تنگنای فروش نفت در سال های اخیر، جای خالی درآمد های مالیاتی هم بیش از گذشته احساس می شود.

به نظر می رسد دولت سیزدهم علاقه دارد اداره کشور را به سمت درآمد های مالیاتی راهنمایی کند. سخنان وزیر اقتصاد هم در مجلس و هم در روز معارفه رئیس نو سازمان امور مالیاتی درمورد هوشمندسازی و عدالت مالیاتی و بعلاوه تأکید بر دریافت مالیات بر درآمد سرمایه (CGT) و مالیات بر مجموع درآمد (PIT) از این علاقه مندی حکایت دارد.

رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه هم در ماجرای ارائه لایحه بودجه 1401 بر عزم دولت برای افزایش درآمد های مالیاتی تأکید داشته اند که البته باید دید این سخنان در مقام عمل تا چه مقدار اجرایی خواهد شد.

به گفته سید مسعود میرکاظمی در لایحه بودجه سال آینده دولت افزایشی بین 40 تا 44 درصد برای درآمد های مالیاتی در نظر گرفته که به نظر می رسد بخش قابل توجهی از آن باید از راستا توسعه چتر مالیاتی و اخذ مالیات از قانون گریزان فراهم شود.

رقم عجیب مالیات گریزی

در این بین رقم های مختلفی برای مقدار فرار مالیاتی بیان می شود. داوود منظور، رئیس سازمان امور مالیاتی روز گذشته در این باره گفت: حدود 50 درصد مالیاتی که وصول می کنیم فرار مالیاتی داریم که بر این اساس این مبلغ 135 هزار میلیارد تومان برآورد می شود.

البته این اظهارنظر رئیس سازمان امور مالیاتی در حالی است که برآورد مرکز پژوهش های مجلس رقم بزرگ تری را بیان می نماید. پیمان قصری، کارشناس مرکز پژوهش های مجلس پیش از این گفته بود که فقط در سال 99 چیزی بالغ بر 150 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی داشته ایم.

به هر حال رقم مذکور آن قدری درشت هست که رجب رحمانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس مقدار فرار مالیاتی را طی یک سال اخیر حدود چهار میلیارد دلار اعلام نموده و می گوید: در حال حاضر به میزان بودجه 15 استان کشور فرار مالیاتی داریم و اگر این چهار میلیارد دلار به بخش محرومیت زدایی ما تزریق شود، می توانیم امکانات اولیه رفاهی را در کلیه روستا های کشور ایجاد کنیم.

پیشگیری بهتر از درمان

در همین زمینه وزیر امور مالی و دارایی ضمن اعلام کاهش پنج درصدی مالیات واحد های فراوریی در بودجه سال آینده، گفته است: کوشش می کنیم در بودجه سال آینده افزایش درآمد های مالیاتی از محل جلوگیری از فرار مالیاتی و مالیات بر فعالیت های دلالی و سوداگرانه محقق شود.

به گزارش ایسنا، احسان خاندوزی در حاشیه جلسه با اعضای کمیسیون مالی مجلس و رئیس و مسئولان سازمان امور مالیاتی عنوان نمود: این اقدام برای یاری به واحد های فراوریی و رونق فراوری انجام می شود.

به گفته وزیر اقتصاد، در جلسه با اعضای کمیسیون مالی مجلس مقرر شد احکام بر زمین مانده درخصوص اجرای قانون سرانجامه های فروشگاهی و سامانه مودیان هرچه زودتر عملیاتی شود و به زودی خبر های خوبی در این زمینه خواهیم داشت.

خانه ها و ماشین های لوکس

یکی دیگر از محل هایی که مجلس و دولت قصد جدی برای مالیات ستانی از آن ها دارند، دارایی های لوکس می باشد. البته در این زمینه کشمکش هایی وجود دارد. یک بخش از این اختلافات بین سازمان امور مالیاتی و وزارت راه و شهرسازی درباره شناسایی خانه های خالی است.

بخش دیگر هم به انتقاد بعضی فعالان مالی برمی شود که می گویند قیمت بالای خانه ها به علت کاهش ارزش پول ملی است و نباید از گرانی دارایی که ناشی از تورم است مالیات گرفت. البته در مقابل این ادعا، گروهی نیز معتقدند که مخالفان مالیات بر خانه ها و خودرو های لوکس، ثروتمندان و افراد صاحب نفوذ هستند که مایل به پرداخت مالیات نیستند وگرنه مالیات بر خانه ها و خودرو های لوکس، در مجموع یک و نیم درصد تا دو درصد افراد جامعه را مورد هدف قرار می دهد، یعنی همان قشر هایی که درآمد بالایی دارند و مالیات نمی دهند.

به هر تقدیر رئیس سازمان امور مالیاتی روز گذشته درباره خانه های گران قیمت اظهار کرد: باید اطلاعات این خانه ها را از سامانه وزارت راه و شهرسازی دریافت کنیم که بر اساس آیین نامه مصوب دولت باید تا سرانجام آذر یعنی کمتر از ده روز دیگر اطلاعات قطعی در اختیار ما قرار گیرد.

به گزارش صداوسیما، وی شرح داد: در حال تکمیل بانک های اطلاعاتی هستیم و سامانه های لازم را ایجاد نموده ایم و مکاتبات لازم نیز با دستگاه های مختلف از جمله شهرداری ها برای دریافت اطلاعات صورت گرفته است. منظور ادامه داد: سعی می کنیم تا سرانجام بهمن قانون مالیات بر خانه های لوکس را اجرا کنیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "رقم عجیب مالیات گریزی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رقم عجیب مالیات گریزی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید