خرید امانی 44 هزار راس دام از عشایر خراسان رضوی

به گزارش وبلاگ روشینا، خبرنگاران/خراسان رضوی مدیر کل امور عشایر خراسان رضوی گفت: بنا به دستور دولت مبنی بر حمایت از دامداران و با توجه به تحویل 32 هزار راس از سهمیه 76 هزار راسی دام در استان، مجددا برای خرید 44 هزار راس باقی­مانده به صورت امانی با عشایر قرارداد منعقد شده است.

خرید امانی 44 هزار راس دام از عشایر خراسان رضوی

محمد نبوی فرد در گفت ­وگو با وبلاگ روشینا در خصوص طرح­ های حمایتی دولت برای خرید دام از عشایر اظهار کرد: متاسفانه در سال زراعی گذشته به دلیل خشکسالی بی سابقه خسارت زیادی به مراتع وارد شده، به طوری که این مساله منجر به کاهش 80 درصدی برداشت محصول در مراتع شده است. از آنجایی که قسمت زیادی از تغذیه دام سبک به مرتع و علوفه وابسته است، این بخش بیشترین آسیب از خشکسالی را متحمل شده است.

وی افزود: در کل کشور حدود 80 میلیون دام سبک وجود دارد که از این میزان 25 میلیون راس در اختیار عشایر خراسان رضوی بوده و از این محل حدود 200 هزار تن گوشت قرمز، معادل 25 درصد نیاز مصرفی گوشت در کل کشور، در استان ما تولید می شود.

مدیر کل امور عشایر خراسان رضوی اظهار داشت: طی هماهنگی­ های اجرا شده در اردیبهشت ماه سال جاری میان سازمان امور عشایر ایران و شرکت پشتیبانی امور دام کل کشور خرید حمایتی یک میلیون راس دام از عشایر در دستور کار قرار گرفت و مقرر شد دام های نر و دام های ماده ای که دیگر قدرت باروری ندارند، در این طرح خریداری شوند.

نبوی فرد با تاکید بر اینکه استان ما پس از استان فارس در اجرای این طرح پیشرو بوده، افزود: سهیمه خراسان رضوی از خرید حمایتی دام عشایر 76 هزار راس بوده که این طرح از 25 خرداد ماه آغاز و تا اواخر مهر ماه سال جاری ادامه یافت.

وی افزود: 32 هزار و 109 راس دام تا اواخر مهر ماه سال جاری به وزن 1300 تن از عشایر خراسان رضوی خریداری و تحویل کشتارگاه ها شده است. همچنین خرید این میزان دام 48 میلیارد تومان هزینه دربرداشته که تمام مطالبات عشایر در استان تا به امروز پرداخت شده است.

مدیر کل امور عشایر خراسان رضوی با بیان اینکه در این طرح به ازای هر یک کیلو وزن دام زنده، سه کیلو جو دولتی به دامداران اعطا شده، شرح داد: در مجموع حدود 3900 تن جو به عشایر تحویل داده شد.

وی درباره تخصیص خوراک در طرح خرید امانی دام افزود: با فرض اینکه وزن هر دام 40 کیلوگرم در نظر گرفته شود، دولت به ازای هر یک کیلوگرم وزن دام زنده، سه کیلوگرم جو در اختیار دامدار قرار خواهد داد. بنابراین برای هر دام زنده 120 کیلوگرم جو به دامدار تحویل داده می شود که این میزان برای 44 هزار راس دام در استان معادل 5280 تن جو خواهد بود.

مدیر کل امور عشایر خراسان رضوی گفت: از 5280 هزار تن جو اختصاص یافته شده در این طرح برای استان تا کنون 20 درصد آن در حال توزیع بوده و 80 درصد به جای مانده نیز حداکثر طی سه هفته آینده توزیع خواهد شد.

نبوی فرد بیان کرد: مدت زمان اجرای این طرح تا آخر دی ماه است. چنانچه در این سه ماه در استان به گوشت نیاز باشد، عشایر باید میزان گوشت درخواستی را به اداره کل امور عشایر خراسان رضوی تحویل دهند. در مجموع اجرای این طرح کمکی از طرف دولت به عشایر است که طی آن علوفه با ارز دولتی به قیمت 2200 تومان در اختیار عشایر قرار گرفته است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "خرید امانی 44 هزار راس دام از عشایر خراسان رضوی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خرید امانی 44 هزار راس دام از عشایر خراسان رضوی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید