جنجال قطع برق، استخراج بیت کوین و سوختن مازوت؛ ماجرا چه بود؟

به گزارش وبلاگ روشینا، روز سه شنبه بود که شرکت توانیر در اطلاعیه ای خاطرنشان کرد به دلیل افزایش مصرف برق و گاز در بخش خانگی و تجاری و محدودیت سوخت تحویلی به تعدادی از نیروگاه ها، خاموشی های پراکنده در بعضی مناطق اعمال شده است. بعد از این اتفاق استخراج بیت کوین با برق ارزان توسط چینی ها در مزارع بیت کوین و ارتباط آن با خاموشی های گسترده جنجال زیادی به پا کرد.

جنجال قطع برق، استخراج بیت کوین و سوختن مازوت؛ ماجرا چه بود؟

به گزارش وبلاگ روشینا، در چنین شرایطی که خاموشی ها در روز سه شنبه رخ داد، سوزاندن مازوت از سوی نیروگاه ها نیز با توجه به آلودگی شدید هوا هم حاشیه ساز شد. این در حالیست که فریدون عباسی، رئیس کمیسیون انرژی مجلس در این باره گفت: سوزاندن مازوت چیز بدی نیست؛ اگر مازوت بد بود، چرا کشور های دیگر از ما می خرند و برق فراوری می نمایند.

او در یک برنامه تلویزیونی با انتقاد از بعضی اظهارنظر ها گفت: کشور های دیگر مازوت می سوزانند. خریداران ما هم معین اند و وزارت نفت می تواند اعلام کند که کدام کشور ها از ما مازوت می خرند.

این سخنان درحالی بود که ادعا های غیر رسمی چیز دیگری را روایت می کرد، بر این اساس و با توجه به استاندارد های زیست محیطی که سازمان ملل در خصوص سوزاندن مازوت وضع نموده، کیفیت مازوت فراوریی باید از یک استاندار هایی برخوردار باشد که بر اساس آن به دلیل تحریم ها، مازوت فراوریی پالایشگاه های ایران از این کیفیت برخوردار نیستند و این مازوت ها باید در داخل مصرف گردد، برای همین خاطر است که مازوت به عنوان سوخت در نیروگاه ها استفاده می گردد، این ادعا در حالی مطرح شد، که این مسئله با واکنشی از سوی وزارت نفت همراه نشد.

همچنین وزیر نیرو درباره استفاده چینی ها از رمزارز ها و صحبت هایی که در خصوص علت خاموشی ها در این راستا مطرح می گردد، گفت: هر کسی که مجوز دارد طبق مجوز می تواند نسبت به استخراج رمزارز ها اقدام کند و هر کسی که مجوز ندارد، چه خارجی و چه داخلی مطابق قانون با آن برخورد خواهد شد.

رضا اردکانیان ادامه داد: هستند مواردی که با مجوز از رمزارز ها استفاده می نمایند و در گزارشی که بنده دارم حدود 300 مگاوات مصرف صورت می گیرد و این در شرایطی است که اوج بار این روز ها 38 هزار مگاوات تخمین زده می گردد.

وی افزود: کسانی که غیرمجاز اقدام به استخراج رمزارز می نمایند، کارشان غیرقانونی است و باید دستگاه های مربوط با آن ها مقابله نمایند. اگر شهروندان نیز مواردی را مشاهده کردند آن موارد را به توانیر گزارش دهند و شرکت توانیر نیز برای این مساله پاداش در نظر گرفته است.

این در حالیست که بعد از اعتراض مردم و رسانه ها نسبت به استخراج بین کوین توسط چینی ها در ایران، مدیرکل روابط عمومی شرکت توانیر گفت: بنا به درخواست مردم شریف ایران، ماینر رفسنجان خاموش شد. استخراج رمز ارز از مزرعه رفسنجان، متعلق به شرکت ایرانی توسعه سرمایه گذاری ایران و چین با دستور مدیرعامل شرکت توزیع برق استان کرمان متوقف شد.

ظرفیت فراوری برق ایران چقدر است؟

حمیدرضا صالحی عضو هیئت مدیره سندیکای صنعت برق ایران و رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران در مصاحبه با وبلاگ روشینا با اشاره به حواشی که در خصوص قطع برق در بعضی از مناطق کشور ایجاد شد، گفت: باید توجه داشت که صنعت برق در کشور از معدود صنایعی است که از صفر تا صد فراوری برق آن از فراوری تا انتقال و توزیع آن در داخل کشور انجام می گردد و وابستگی به خارج از کشور ندارد، که این خود نکته بسیار مهمی به حساب می آید، که در این مباحث این چند روز به آن توجهی نشده است.

وی افزود: ظرفیت فراوری برق در نیروگاه های دولتی و بخش خصوصی در مجموع سالیانه 80 هزار مگاوات بوده که اوج مصرف آن در تابستان و چیزی در حدود 60 هزار مگاوات است، البته باید به این نکته مهم توجه کرد که همیشه حدود 20 هزار از ظرفیت فراوری برق کشور، درگیر نمی گردد، زیراکه نیروگاه ها احتیاج به تعمیر و اورهال دارند و بنابراین از مدار فراوری خارج می شوند، اما با این حال، ما در تابستان که مصرف برف در پیک خود است، قطعی نداشته ایم و پایداری شبکه را برقرار کردیم، این در حالیست که در زمستان که مصرف نسبت به تابستان کاهش می باید، ما با مصرف 40 هزار مگاواتی روبرو هستیم.

عضو هیئت مدیره سندیکای صنعت برق ایران با تاکید بر اینکه علت اصلی قطعی برق که روز سه شنبه رخ داد، مربوط به عدم تامین سوخت نیروگاه ها از سوی وزارت نفت بود، گفت: همانطور که با آمار توضیح داده شد، ظرفیت فراوری برق در کشور طی فصل زمستان، مازاد میزان مصرف است، اما بالاخره نیروگاه ها برای تامین برق مورد احتیاج کشور، احتیاج به خوراک دارند که این سوخت باید از سوی وزارت نفت و پالایشگاه ها به نیروگاه ها تحویل داده گردد، همچنین یک نکته مهم دیگر این است که رابطه مصرف گاز به عنوان سوخت پاک پالایشگاه ها با برق برعکس است.

صالحی اعلام کرد: به بیان دیگر در فصل تابستان که برق در اوج مصرف قرار گرفته است، میزان مصرف گاز در کشور به پایین ترین حد خود می رسد و از لحاظ بابت تامین سوخت در تابستان معمولا مسئله ای پیش نمی آید، زیرا که گاز به موقع با توجه به مصرف خانگی و افت آن، در اختیار نیروگاه ها قرار می گیرد، اما در فصل زمستان، این موضوع عکس است، یعنی مصرف گاز افزایش پیدا می نماید و برق مصرفش نسبت به تابستان کاهش می یاید، بنابراین با رشد مصرف گاز در همه بخش ها، تامین سوخت نیروگاه ها با مشکل روبرو می گردد و معمولا در اولین اقدام گاز صنایع، واحدی های فراوریی و شهرک های صنعتی قطع می گردد که این مسئله خود با عواقب بسیار جبران ناپذیری روبرو است.

بیشتر بخوانید:

سیاست گذاری در راستای منافع چینی ها؟

ارتباط استخراج بیت کوین با خاموشی ها چیست؟

چاره ای جزء سوزاندن مازوت نداریم

وی افزود: بنابراین باید فکری به حال مصرف گاز کرد، در این رابطه مصرف گاز در ایران به طور متوسط 2 برابر میزان مصرف جهانی است که این خود نکته قابل توجه ای است، که باید در این زمینه فکر جدی کرد، نکته دیگر میزان مصرف برق بیت کوین است که این الان حدود 500 مگاوات برق روزانه چه به صورت قانونی و چه به صورت غیر قانونی برق صرف فراوری بیت کوین می گردد که در قیاس با مصرف 40 هزار مگاواتی در کل، عدد بزرگی نیست.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه سوخت مصرفی نیروگاه ها در ایران به ترتیب گاز، گازوئیل و مازوت است، ادامه داد: در بیشتر فصول سال سعی می گردد در صورتیکه گاز در دسترس باشد با توجه به اینکه سوخت پاکی است، به عنوان خوراک نیروگاه ها مورد استفاده قرار بگیرد، اما در بعضی ایام به خصوص در زمستان که مصرف گاز اضافه می گردد، چاره ای جزء استفاده از مازوت نیست، این در حالیست که مازوت نیز یک محصول بای پروداکت در پالایشگاه ها است که هنگام پالایش نفت فراوری می گردد.

صالحی خاطر نشان ساخت: بعد از برجام قرار بود، پالایشگاه ها از نظر کیفی مورد ارزیابی قرار بگیرند و کیفیت محصولات فراوریی آن ها افزایش یابد، اما متاسفانه این کار انجام نشد و با توجه به اینکه ارزیابی کیفی پالایشگاه ها بر اساس مازوت فراوریی انجام می گیرد، این مازوت یا نفت کوره فراوریی آلایندگی زیادی دارد و این مشکلاتی که می بینید را ایحاد نموده، باید در فرجه برجام پالایشگاه های اقدامات لازم را انجام می دادن که ندادند که در حال حاضر این گرفتاری ها ایجاد شده است.

منبع: فرارو

به "جنجال قطع برق، استخراج بیت کوین و سوختن مازوت؛ ماجرا چه بود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جنجال قطع برق، استخراج بیت کوین و سوختن مازوت؛ ماجرا چه بود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید