بازگشت به نوستالوژی دهه 60 با روحانی! ، چگونه خاموشی های گسترده دوران جنگ بازگشت؟

به گزارش وبلاگ روشینا، بحران ایجاد شده اعتراض بسیاری از مردم را برانگیخته است. مردم این مشکل را در کنار دیگر مسائل کشور قرار می دهند و از شرایط موجود ابراز نارضایتی می نمایند. بعضی با یادآوری دهه شصت می گویند کشور در اواخر دهه 90 به شرایط دهه 60 رسیده است و فقط مانده که کوپن باز شود.

بازگشت به نوستالوژی دهه 60 با روحانی! ، چگونه خاموشی های گسترده دوران جنگ بازگشت؟

گروه سیاسی وبلاگ روشینا؛ به همت دست اندرکاران صنعت برق، نوستالژی دهه 60 را مرور کردند، روز هایی که به یکباره برق قطع و همه امور متوقف می شد؛ هرچند وابستگی زندگی امروز به برق در حدی است که نبودش، برای چند دقیقه ممکن است جان بسیاری را با مخاطره روبرو کند! خصوصا اگر بی صدا و بدون اطلاع رسانی باشد.

مرور آرشیو اخبار به ما یاری می نماید تا رد هشدار های مسئولان صنعت برق در مورد احتمال بروز خاموشی در روز های گرم سال 1400 را در خبر های سال گذشته بیابیم؛ آلارم هایی که علت اصلی آن، کم توجهی به لزوم توسعه زیرساخت های افزایش فراوری انرژی برق، متناسب با مقدار مصرف بوده است.

سال جاری، اما بارندگی بسیار کم، که البته پیش بینی هم شده بود، به علاوه گرمای زودرس هوا و تداوم شیوع بیماری کووید-19 و ... منجر به رشد حدود 20 درصدی مصرف انرژی برق شده است، هرچند، بسیاری از مردم و صاحب نظران اعتقاد دارند که بخشی از این افزایش مصرف، مرهون کوشش استخراج کنندگان قانونی و غیرقانونی رمزارزهاست.

قطع برنامه ریزی شدن برق، از ابتدای تیرماه شروع شده است، اقدامی که مسئولان شرکت توزیع نیروی برق پیرامون آن سکوت کردند، حال آنکه جدول خاموشی ها، در فضای مجازی دست به دست می گردد.

در حالیکه مردم اعتقاد دارند که شفاف نبودن مدیران صنعت برق، به نوعی محرم ندانستن مردم و پنهانکاری کم کاری هاییست که طی سال های گذشته در حوزه فراوری و بهبود شرایط تامین انرژی برق مطمئن و پایدار، باید انجام می شده است. صاحب نظران و آگاهان صنعت برق اعتقاد دارند که طی حداقل 5 سال گذشته، هیچ نیروگاه تازهی وارد مدار فراوری برق کشور نشده و بخشی زیادی از نیروگاه های موجود هم به علت آورهال نشدن، با ظرفیتی کمتر از ظرفیت کامل، فراوری برق دارند.

مطلعان حوزه برق و انرژی با تاکید براینکه، تحریم به شکل مستقیم بر این موضوع تاثیر کمتری نسبت به سوء مدیریت ها داشته است، یادآور می شوند که حتی اگر همین امروز، بستر برای شروع عملیات ساخت یک نیروگاه در کشور شروع گردد، حداقل بین 4 تا 6 سال برای وارد مدار شدن این نیروگاه، زمان ضروری است؛ بنابراین، سال 1400 ابتدای راستا پرسنگلاخی ست که به علت تناسب نداشتن مقدار فراوری و مصرف برق، پیش روی ایران قرار داده شده است.

بسیاری از مخاطبان در پیغام های مکتوب و تلفنی، ضمن انتقاد شدید به شرکت های توزیع نیروی برق، اعلام نموده اند که اقدامات تبلیغاتی این شرکت ها در اطلاع رسانی پیرامون انجام مانور های ماهیانه و هفتگی و روزانه برای روزآمد کردن سیستم های تامین و توزیع انرژی برق، تنها یک شواف بوده و واقعیت نداشته است.

خواب سنگین روحانی در بی برقی مردم!

کارشناسان معتقدند مهمترین دلایل خاموشی گسترده اخیر در این موارد خلاصه شده است:

اول این که خشکسالی باعث شده است اغلب قریب به اتفاق نیروگاه های برق آبی از مدار فراوری خارج شوند؛ یعنی حدود 14 درصد کل فراوری برق کشور یعنی 7 هزار مگاوات از دسترس خارج است.

دوم گرمای شدید هوا که ظاهرا در 40 سال اخیر بی سابقه بوده، مصرف برق در وسایل سرمایشی را به مقدار بی سابقه ای بالا برده است؛ در سال های گذشته در پیک مصرف معمولا حدود یک درصد افزایش مصرف نسبت به سال قبل از خودش ثبت می کردیم؛ اما سال جاری نسبت به سال 99 مقدار مصرف در اوج بار 13 درصد بیشتر شده است.

سوم اینکه دولت به نصف تکالیف خودش در ایجاد ظرفیت تازه نیروگاهی عمل نموده و به مقدار کافی ظرفیت تازه فراوری نشده که در پیک به داد کشور برسد.

چهارم ابزار تعرفه گذاری صحیح برق به علت مسائل اجتماعی و به خصوص بی تدبیری عمیق ماجرای بنزین در سال 98 از دست دولت خارج شده است؛ و از این ابزار برای کنترل مصرف نمی تواند استفاده کند. باید اشاره نمود شدت مصرف انرژی در ایران بالاترین مقدار در کل جهان است و همه حامل های انرژی به بدترین شکل ممکن در ایران مصرف می گردد.

پنجم خروج دو تا نیروگاه مهم حرارتی در شمال و جنوب کشور از مدار فراوری به دلایل فنی که تقریبا هزار مگاوات از فراوری برق را شامل می گردد؛ بدترین اتفاق ممکن در برهه کنونی و اوجگیری تابستان داغ 1400 بود.

در نهایت اتفاق خطرناکی افتاده این است که بخشی از تاسیسات و تجهیزات کنترل فرکانس مثل بعضی رله های مهم به علت شدت بار از مدار خارج می شوند و در این شرایط اگر امکان کنترل فرکانس از دست توانیر و دیسپچینگ خارج گردد با قطعی های مکرر مانند دو روز اخیر روبرو می شویم.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "بازگشت به نوستالوژی دهه 60 با روحانی! ، چگونه خاموشی های گسترده دوران جنگ بازگشت؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازگشت به نوستالوژی دهه 60 با روحانی! ، چگونه خاموشی های گسترده دوران جنگ بازگشت؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید