از جراحی پلاستیک بینی (رینوپلاستی) بیشتر بدانیم

به گزارش وبلاگ روشینا، کلمه ی رینو پلاستی از دو بخش تشکیل شده است: Rhino به معنی بینی و plasty به معنی ترمیم و اصلاح.به کرات از بعضی بیماران شنیده می گردد که فکر می نمایند در جراحی پلاستیک از ماده ی پلاستیکی استفاده می گردد. در حالی که اصلاً چنین چیزی وجود ندارد و کلمه ی پلاستیک همان مفهوم ترمیم و اصلاح را دارد.

از جراحی پلاستیک بینی (رینوپلاستی) بیشتر بدانیم

از جراحی پلاستیک بینی (رینوپلاستی) بیشتر بدانیم

نویسنده:محمد صدیق

کلمه ی رینو پلاستی از دو بخش تشکیل شده است: Rhino به معنی بینی و plasty به معنی ترمیم و اصلاح.

به کرات از بعضی بیماران شنیده می گردد که فکر می نمایند در جراحی پلاستیک از ماده ی پلاستیکی استفاده می گردد. در حالی که اصلاً چنین چیزی وجود ندارد و کلمه ی پلاستیک همان مفهوم ترمیم و اصلاح را دارد.

*چه کسانی احتیاجمند جراحی پلاستیک بینی هستند؟

افرادی که به جراحی پلاستیک احتیاج دارند به دو دسته تقسیم می شوند: دسته ی اول گروهی هستند که به دلایل مختلف مثل ناهنجاری های مادرزادی، تصادفات و بعضی بیماری ها، بخش هایی از بینی شان دچار مشکل عملکری یا ناهنجاری ظاهری شده است و دسته ی دوم که به دلخواه خود خواستار تغییر شکل ظاهری بینی شان هستند.

*آیا هر پزشکی می تواند جراحی زیبایی بینی انجام دهد؟

اصولاً هر نوع جراحی را پزشکی می تواند انجام دهد که علم، آگاهی و تجربه ی کافی در خصوص آن عمل داشته باشد و نکته ی مهم تر این که بتواند در صورت بروز هرگونه عارضه یی آن را برطرف کند. با توجه به اینکه بینی عضو برجسته ی میانی صورت انسان است، در صورتی که این عمل به وسیله متخصص کاردان و با تجربه انجام نگردد، صدمه ی وارد بر بینی واقعاً غیرقابل جبران است. بنابراین توصیه می کنم کسانی که خواستار جراحی زیبایی بینی هستند، حتماً به متخصصین با تجربه مراجعه نمایند تا بعداً از نموده ی خود پیشیمان نشوند.

*آیا عمل جراحی زیبایی بینی عوارض هم دارد؟

بله، به طور عام برای هرگونه عمل جراحی عوارضی وجود دارد. عمل جراحی بینی عوارض ساده مثل تورم و کبودی تا عوارض سخت تر مثل انسداد بینی خونریزی های شدید و حتی صدمه به چشم هم ممکن است پیش بیاید، اما نکته ی مهم این است که اگر جراحی به وسیله متخصص این رشته و فرد با تجربه انجام گردد این عوارض به حداقل خود می رسد و از بروز عوارض سخت تا حد بسیار زیادی پیشگیری خواهد شد. چنانچه جراح در رشته ی خود که جراحی گوش و حلق و بینی است از دانشگاه های معتبر تخصص گرفته باشد. تجربه ی بالای علمی و عملی داشته باشد و در حین جراحی حوصله و دقت کافی به خرج دهد به جرأت می توان گفت عارضه ی قابل توجهی بروز نخواهد کرد و نتایج عمل بسیار خوب خواهد بود.

*بینی هایی که مورد جراحی قرار می گیرند چند دسته اند؟

چنانچه قبلاً گفتیم به طور کلی به دو دسته تقسیم می شوند. در گروه اول بعضی بیماری های مادرزادی وجود دارند مثل مسدود بودن سوراخ بینی یا تشکیل نشدن بخشی از بینی، بیمارانی با چنین مسائل مادرزادی احتیاجمند جراحی های چند مرحله یی و دقیق هستند. بیمارانی هم که در تصادفات دچار صدمات جدی بینی شده اند یا استخوان بینی، شکستگی شدید پیدا نموده، ضروری است جهت برطرف ناهنجاری تحت عمل جراحی بازسازی قرار گیرند.

اما دسته ی دوم که به خاطر زیبایی برای جراحی مراجعه می نمایند به سه دسته ی عمده تقسیم می شوند.

1-بینی های استخوانی: در این گروه کسانی قرار می گیرند که بخش استخوانی بینی در آن ها غالب است و قوزهای برجسته ی استخوانی دارند.

2- بینی های گوشتی: در این افراد بخش تحتانی بینی یعنی بخش غضروفی آن ها وسیع تر است و این گروه معمولاً پوست های چرب و ضخیم دارند و غضروف های بینی این افراد بسیار ضعیف و شل است و همین مسأله باعث پهن شدن بینی و افتادگی نوک بینی می گردد.

3- بینی های معمولی: در این گروه تناسب کافی بین بخش استخوانی و تحتانی بینی وجود دارد و پوست بینی معمولی است.

منبع:نشریه 7 روز زندگی، شماره 102.

منبع: راسخون

به "از جراحی پلاستیک بینی (رینوپلاستی) بیشتر بدانیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از جراحی پلاستیک بینی (رینوپلاستی) بیشتر بدانیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید