آشنایی با نشانه های سرطان های سر و گردن

به گزارش وبلاگ روشینا، سرطان های سر و گردن طیف وسیعی را شامل می شوند که شایع ترین آنها در ایران و جهان سرطان حفره دهان و حنجره است. تشخیص به موقع بیماری سبب موفقیت در درمان می شود بنابراین افراد باید علائم هشداردهنده را جدی بگیرند.

آشنایی با نشانه های سرطان های سر و گردن

به گزارش وبلاگ روشینا، کامبیز نوین عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران درباره سرطان های سر و گردن گفت: سرطان های سر و گردن از نظر اپیدمیولوژی در مردان شایع تر از زنان است. براساس آمارهای وزارت بهداشت و درمان سرطان های سر و گردن در اکثر استان ها جزو 10 سرطان شایع در مردان به شمار می رود، البته آمار مبتلایان آن کمتر از سرطان روده و معده است.

وی بیان نمود: استعمال دخانیات و مصرف الکل از جمله عوامل اصلی در بروز سرطان های سر و گردن به شمار می رود. همچنین عوامل شغلی و آلاینده های محیطی نیز می تواند سبب بروز سرطان های سر و گردن شود مثلا افرادی که مشاغل خاص دارند و با موادی همچون نیتروزامین، فرمالدهید، عطر و گردوغبار زیاد در ارتباط هستند احتمال ابتلای آنها به بعضی از سرطان های سر و گردن بیشتر است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران درباره علائم هشدار سرطان های سر و گردن توضیح داد: این سرطان ها طیف وسیعی را شامل می شوند که شایع ترین آنها در ایران و جهان سرطان حفره دهان و حنجره است.

این متخصص رادیوتراپی انکولوژی افزود: سرطان حنجره در افرادی که دخانیات مصرف می کنند بیشتر بروز می یابد. علائم آن می تواند خشونت صدای پایدار باشد که در موارد پیشرفته اعصاب و غدد لنفاوی گردن را نیز درگیر می کند.

نوین گفت: تنگی نفس و انسداد راه هوایی و اختلال در بلع از دیگر علائم هشدار سرطان حنجره به شمار می رود. در صورت بروز هریک از این موارد افراد باید برای بررسی به پزشک مربوطه مراجعه کنند.

وی در مورد سرطان حفره دهان گفت: هر توده یا زخمی در مخاط دهان که با گذر زمان بهبود نیابد می تواند علائمی از ابتلا به سرطان حفره دهان باشد. معمولاً در ابتدا خود فرد متوجه آن می شود و در این موارد لازم است برای بررسی بیشتر و در صورت نیاز نمونه برداری به پزشک مراجعه کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران تاکید کرد: افراد باید در صورت مشاهده هرگونه زخم یا توده ای که با گذر زمان بهبود نیابد، لق شدگی یا افتادن بدون توجیه دندان و لمس توده در گردن حتماً به پزشک مراجعه کنند، چراکه یکی از عوامل اصلی موفقیت در درمان تشخیص به موقع است.

منبع: همشهری آنلاین

به "آشنایی با نشانه های سرطان های سر و گردن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با نشانه های سرطان های سر و گردن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید