پوشش 100درصدی خانه های بهداشت در کشور، 94 درصد روستاها آب آشامیدنی سالم دارند

به گزارش وبلاگ روشینا، معاون بهداشتی وزیر بهداشت، گفت: با بیش از 17 هزار و 500 خانه بهداشت و 32 هزار بهورز در سراسر کشور به پوشش نزدیک به 100 درصدی در این زمینه رسیده ایم؛ به گونه ای که ممکن نیست شما روستایی با جمعیت 1000 نفر پیدا کنید که در آن خانه بهداشت نباشد.

پوشش 100درصدی خانه های بهداشت در کشور، 94 درصد روستاها آب آشامیدنی سالم دارند

به گزارش وبلاگ روشینا- منطقه خراسان، علیرضا رئیسی در مراسم تقدیر از بهورزان نمونه کشوری که صبح امروز برگزار گردید، اظهار کرد: یکی از اصول حقوق بشر موضوع عدالت در سلامت است که تجلی آن در همین شبکه گسترده خانه سلامت و بهورزان ماست. ما با بیش از 17 هزار و 500 خانه بهداشت و 32 هزار بهورز در سراسر کشور به پوشش نزدیک به 100 درصدی در این زمینه رسیده ایم. به گونه ای که ممکن نیست شما روستایی با جمعیت 1000 نفر پیدا کنید که در آن خانه بهداشت نباشد.

وی اضافه نمود: این پوشش ممتاز در سراسر کشور به سادگی به دست نیامده است. باید توجه کرد که در قطع نامه آلماآتا که تقریبا مقارن با انقلاب اسلامی حدود چهل سال پیش شکل گرفت هم به همین موارد تاکید گردیده بود و در همان زمان هم ایران جزء کشورهای پیشرو در حوزه بهداشت بوده است. در ماه اکتبر سال میلادی جاری هم قرار است این قطعنامه مجدداً آنالیز گردد که با توجه به تجربه موفق ما اصرار زیادی برای حضور پررنگ ایران از طرف سازمان بهداشت جهانی در این آنالیز وجود دارد. بر این اساس ما یک فراخوان صادر کردیم که بالغ بر 2000 عکس برای ما ارسال شد و دیدیم که بهورزان ما چقدر کوشش می نمایند. در عین حال کاری که قطعاً در قطع نامه پیش رو به آن تأکید می گردد و ما از قبل آن را آغاز کردیم، توجه به بحث مشارکت های مردمی و اجتماعی سازی سلامت است که ما سال ها آن را در دستور کار داریم.

معاون بهداشتی وزیر بهداشت درخصوص ویژگی های بهورزان که باعث موفقیت های بسیاری در حوزه بهداشت گردیده است، گفت: سه ویژگی بهورزان ما باعث رشد شاخص های بهداشتی در کشور گردیده است که اولین رمز موفقیت آن انتخاب افراد بومی و از بین مردمان همان منطقه است؛ افرادی که در مناطق خودشان بسیارخوش نام و مورد تأیید مردم و البته باهوش ترین افراد آن محله هستند. ویژگی دوم که نقش کلیدی دارد این است که بهورزان ما جامع نگر عمل کردند و تنها به بحث بهداشت و سلامت نپرداختنند، بلکه به فرهنگ و اقتصاد منطقه نیز توجه نموده اند و حتی نوع طبخ غذا که برای کودک بهتر باشد را به خانواده ها آموزش دادند.

رییسی با اشاره به عدم تطابق آموزش های دانشگاهی و مسئولیت های حرفه ای در بخش های مختلف سومین ویژگی تأثیرگذار بهورزان را آموزش دقیق براساس کاری که باید انجام دهند دانست و اضافه نمود: یکی ازمشکلات اصلی ما این است که اگر فردی که در دانشگاه تحصیل نموده بخواهد وارد بازار کار گردد، تازه باید آموزش ببیند که چه کاری انجام دهد، اما بهورزان ما دقیقاً برای همین آموزش دیده اند، به گونه ای که هم اکنون برای مراقبین سلامت در شهرها از افراد آموزش دیده دانشگاهی استفاده می کنیم، اما آنها باید حداقل 250 ساعت در دوره های آموزشی مشابه آنچه بهورزان ما آموزش دیده اند، شرکت نمایند.

وی با اشاره به تأثیر بهورزان در بهداشت کشور، خروجی این امر را افزایش شاخص های بهداشتی کشور برشمرد و اضافه نمود: ما طی سال های گذشته به اغلب شاخص هایی که سازمان بهداشت جهانی برای سال 2030 پیش بینی نموده بود، دست یافته ایم؛ گستردگی شبکه که به بیش از 98 درصد پوشش رسیده است و امید به زندگی که 40 سال پیش برای مردم ایران 55 سال بود هم اکنون برای آقایان به 72.5 و برای خانم ها به 75.5 سال افزایش پیدا نموده است که رشد چشم گیری را نشان می دهد.

معاون بهداشتی وزیر بهداشت از پوشش 94 درصدی آب آشامیدنی سالم در روستاهای کشور اطلاع داد و گفت: ایمن سازی که قبل از انقلاب به صورت بسیار پراکنده انجام گردیده بود به نزدیک 100 درصدی رسیده است؛ مرگ مادر در اثر زایمان از 200 مورد به کمتر از 20 مورد و نوزادان زیر دو سال از 120 مورد به حدود 13 مورد در هر 100 هزار تولد رسیده است.

وی اضافه نمود: سازمان بهداشت جهانی در سال 2008 گزارش دو صفحه ای منتشر کرد که در آن به خانه بهداشت و بهورز اشاره گردیده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "پوشش 100درصدی خانه های بهداشت در کشور، 94 درصد روستاها آب آشامیدنی سالم دارند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پوشش 100درصدی خانه های بهداشت در کشور، 94 درصد روستاها آب آشامیدنی سالم دارند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید