لایروبی نهرهای قدیمی خرمشهر راهکاری برای برطرف آبگرفتکی است

به گزارش وبلاگ روشینا، غلامرضا پور جلالی عصر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: در خرمشهر اجرای شبکه آب های سطحی بر عهده شهرداری است و این کار تاکنون انجام نشده است. انجام آن در سطح شهرستان نیز هزینه سنگینی را می طلبد اما در شرایط فعلی می توان از لایروبی و بازسازی انهار قدیمی خرمشهر به عنوان یک طرح زودبازده و کم هزینه تر برای برطرف مشکل آب گرفتگی معابر پس از هر بار بارندگی استفاده کرد.

لایروبی نهرهای قدیمی خرمشهر راهکاری برای برطرف آبگرفتکی است

وی در خصوص اثربخشی این طرح شرح داد: در گذشته در خرمشهر نهرهای بزرگی همچون نهر کوتشیج، چاسبی، فلافل و النصر وجود داشته که به رودخانه کارون متصل بودند، با لایروبی و بازسازی این انهار می توان آب سطحی را به سمت رودخانه راهنمایی کرد.

مدیر آبفای خرمشهر بر ناتوانی دفع آب های سطحی از طریق شبکه فاضلاب شهری تأکید کرد و گفت: شبکه فاضلاب در همه شهرها بر اساس جمعیت شهرستان و تنها برای دفع پساب های انسانی طراحی می شوند و ورود حجم آب نه تنها به دفع آب های سطحی کمکی نمی کند بلکه باعث پس زدگی فاضلاب نیز می گردد.

وی اضافه کرد: طبق قانون دفع آب سطحی بر عهده شهرداری است و انتظار برطرف مشکل از آبفا با شبکه فاضلاب که کاربری آن برای دفع آب های سطحی طراحی نشده، انتظار درستی نیست و تنها راه برطرف کامل مشکل این است که مانند شهرهای بزرگ همچون تهران شبکه دفع فاضلاب از شبکه دفع آب های سطحی جدا گردد.

پور جلالی، ناتمام بودن شبکه فاضلاب خرمشهر را نیز یادآور شد و اظهار کرد: اجرای طرح احداث شبکه فاضلاب خرمشهر به طول 360 کیلومتر از سال 74 در خرمشهر شروع شد و تنها 40 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و اعتبار موردنیاز برای اجرای کامل طرح طبق آخرین به روزرسانی ها معادل 300 میلیارد تومان است.

مدیر آبفای خرمشهر از تخصص اعتباری بیش از 180 میلیارد تومان برای تکمیل این طرح اشاره نمود و گفت: 135 میلیارد تومان از محل اوراق خزانه برای اجرای طرح شبکه فاضلاب مشخص شده و 48 میلیارد تومان اعتبار نیز سازمان منطقه آزاد اروند برای این منظور مشخص نموده است.

وی ادامه داد: 135 میلیارد تومان اوراق خزانه قرار است برای احداث و تکمیل شبکه فاضلاب در کوی مولوی، کوی فرشید، بازار صفا و حاشیه کارون و چند نقطه دیگر هزینه گردد که از این میان پروژه در کوی مولوی، کوی فیصلی، کوی مشخص و بازار صفا در حال اجراست و کار در حاشیه کارون نیز از هفته آینده شروع می گردد.

پور جلالی اضافه کرد: این اعتبار قرار است علاوه بر احداث شبکه فاضلاب برای ایستگاه های پمپاژ به ویژه در ایستگاه دیزل آباد و ایران زمین که دو ایستگاه شمال و جنوبی هستند و 10 ایستگاه پمپاژ از 32 ایستگاه پمپاژ فاضلاب نیز هزینه گردد.

مدیر آبفای خرمشهر به موارد مصرف 48 میلیارد تومان اعتبار سازمان منطقه آزاد اروند نیز اشاره نمود و گفت: از این اعتبار 42 میلیارد برای شبکه فاضلاب و 6 میلیارد تومان برای آب تعریف شده است که از محل این اعتبارات قرار است برای اجرای پروژه های در کوی عباره، کوی پلیس، ام التلول، تکمیل منطقه کوتشیخ، دوربندشرقی و صد دستگاه استفاده کرد.

وی از شروع طرح مطالعاتی اجرای شبکه فاضلاب مینوشهر اطلاع داد و اضافه کرد: این طرح قرار است با همکاری سازمان منطقه آزاد اروند و سازمان آب و فاضلاب خوزستان اجرا گردد و اعتبارات اجرای طرح نیز از سوی این دو دستگاه تأمین خواهد شد.

پور جلالی، همچنین از پیشرفت 40 درصدی تصفیه خانه فاضلاب خرمشهر اطلاع داد و اظهار کرد: تصفیه خانه فاضلاب خرمشهر ازجمله طرح های فاینانس است که اعتباری معادل 80 یورو برای آن تعریف شده است و اکنون پیشرفت 40 درصدی دارد و پیش بینی می گردد این طرح تا سال آینده به بهره برداری برسد.

وی در ادامه به اجرای شبکه آب رسانی و توزیع آب در شهرستان خرمشهر اشاره نمود و گفت: در خرمشهر 360 کیلومتر شبکه آب وجود دارد که 70 درصد آن فرسوده شده است و اعتباری معادل 300 میلیارد تومان برای تکمیل و نوسازی این شبکه برآورد شده است.

مدیر آبفای خرمشهر از اختصاص 72 میلیارد تومان اعتبار برای نوسازی شبکه آب در خرمشهر در امسال اطلاع داد و گفت: امسال 12 میلیارد تومان از محل اعتبارات طرح های عمرانی و 60 میلیارد تومان از محل اوراق خزانه برای طرح آب رسانی و توزیع آب در خرمشهر اعتبار تعریف شده است که مناطق کوی کارمندان، حاشیه کارون، کوی بهروز و کوی ایثار در برنامه اجرایی امسال دیده شده اند.

پورجلالی از ادامه طرح احداث شبکه ابرشانی در کوی محرزی خرمشهر نیز اشاره و اعلام کرد: فاز نخست کوی محرزی اعتباری با یک میلیارد و 500 میلیون تومانی حدود هفت کیلومتر اصلی اجراشده است و برای اجرای فاز دوم حدود هفت میلیارد دیگر موردنیاز است.

وی همچنین از اجرای این طرح در مناطقی همچون احمد عمران، رویس طعمه، سادات و رأس جنوبی، مینوشهر طی امسال تا سال آینده اطلاع داد.

تخریب بند مارد

مدیر آبفای خرمشهر در ادامه به تخریب خاک ریز مارد نیز پرداخت و شرح داد: خاک ریز مارد تنها یک خاک ریز بوده است و نباید با بند یا سد اشتباه گرفته گردد طراحی آن نیز برای استفاده در مواقع خشک سالی است که پیش تر نیز اجرایی شده بود و طبق طراحی تخریب آب در مواقع سیلابی امری کاملاً طبیعی بوده است.

وی اضافه کرد: احداث این خاک ریز تا حدود زیادی مانع از شور شدن آب های اروند در اثر اختلاط با آب باران شد و کشاورزی خرمشهر را از خسارت بیشتر نجات داد و احداث سد سلولی مارد در بالادست این خاک ریز نیز به عنوان طرح مطالعاتی امور آب جنوب برای آینده در دست آنالیز است.

منبع: خبرگزاری مهر

به "لایروبی نهرهای قدیمی خرمشهر راهکاری برای برطرف آبگرفتکی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لایروبی نهرهای قدیمی خرمشهر راهکاری برای برطرف آبگرفتکی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید