هدف پروژه شهر توریست ارتقای رقابت پذیری مقاصد توریست پذیر کشور است
به گزارش وبلاگ روشینا، مدیر کل دفتر مطالعات و آموزش جهانگردی اهداف و خروجی های پروژه شهر جهانگرد را تشریح کرد.

میراث آریا: زاهد شفیعی در گفت وگو با خبرنگار میراث آریا درباره پروژه شهر جهانگرد گفت: هدف شهر جهانگرد که فاز نخست آن سال گذشته انجام شد و فاز دوم آن نیز شروع شده است، ارتقای رقابت پذیری مقاصد جهانگرد پذیر کشور، معرفی و ترغیب برندهای مقاصد جهانگردی اعم از شهر و روستا است که در پروژه ملی اعتبارسنجی، ارزیابی و رتبه بندی مقاصد جهانگرد پذیر تعریف می گردد.
او با اشاره به این که در اجرای فاز دوم پروژه مطالعات عمیق تری روی مقاصد جهانگردپذیر صورت گرفته است، به تشریح اهداف این مطالعات پرداخت و مطرح کرد: این مطالعات و تحلیل ها ظرفیت های هر مکان را به طور موردی معین و سه هدف را دنبال می نماید. هدف ارزشی که ابزاری برای تحقق یک هدف غایی در ایجاد فضایی پویا و رقابتی بین مقاصد جهانگردی کشور است. هدف کاربردی که گواهینامه ای منطبق بر ظرفیت های بالقوه و بالفعل مقصد است و سطح توسعه یافتگی مقاصد کشور از منظر جهانگردی را نشان می دهد.
او توضیح داد: این گواهینامه یک برآیند کلی از نتایج حاصل از قدرت برند اعم از دارایی شهر، تجربه جهانگردان، ادراک جهانگردان از دارایی، نگرش جامعه محلی نسبت به توسعه جهانگردی است.
شفیعی هدف اعتباری را به عنوان سومین هدف این تحلیل ها و مطالعات نام برد و اضافه نمود: یک نشان معتبر ملی محسوب می گردد که برندهای جهانگردی در سطح ملی و بین المللی معرفی می شوند.
تشریح 6 خروجی پروژه
او با اشاره به خروجی های این پروژه، اظهار کرد: صندلی یابی عملکرد مقصد (صندلی مقصد در هرم توسعه مقاصد جهانگردی کشور)، ارزیابی رقابت پذیری و شناسایی عناصر متمایزکننده مقصد (طراحی بهینه ترین الگوی رقابتی مقاصد)، بهینه کاوی زنجیره ارزش خدمات مقاصد جهانگردی، بهینه کاوی زنجیره ارزش محصولات مقاصد جهانگردی، طراحی هویت کلامی و نهایتا طراحی هویت بصری، مقصد شش خروجی هستند که از این مطالعات حاصل می گردد و ذیل برند جهانگردی کشور، برندهای جهانگردی شهری توضیح داده می شوند.
مدیر دفتر مطالعات و آموزش جهانگردی خاطرنشان کرد: برای رسیدن به برند باید با گذر از این شش مرحله، صلاحیت ها و ظرفیت های مقصد شناسایی و شناخته گردد. به همین دلیل ما در چند ماه گذشته اطلاعاتمان را تکمیل و ظرفیت ها را شناسایی کردیم که شهر یزد با کسب امتیاز 68.98 در رتبه نخست نهاده شد و طبق ارزیابی های صورت گرفته از منظر رقابت پذیری اول شد. در بحث وفاداری مخاطبان به برند و مؤلفه های تاریخی فرهنگی نیز بسیار پیروز عمل نموده است. شیراز نیز با کسب نمره 68.92 در رتبه دوم نهاده شد و در مؤلفه های محیط و اتمسفر جهانگردی امتیاز فوق العاده ای را به خود اختصاص داد.
ارتقای صندلی یزد و شیراز
او با اشاره به این که مقاصد می توانند خود را ارتقا دهند، اضافه نمود: درصورتی که شهرها عملکرد بهینه داشته باشند صلاحیتشان دوباره ارزیابی می گردد. دو شهر یزد و شیراز که در پایش اولیه سه ستاره کسب نموده بودند با ارتقای مؤلفه های خود پیروز به کسب چهار ستاره شدند و از صندلی مقصد جهانگردپذیر به شهر مقصد ارتقا پیدا کردند و برای رسیدن به صندلی نهایی که دوستدار جهانگرد است به کسب یک ستاره احتیاج دارند.
ارسال گزارش نهایی به سازمان جهانی جهانگردی
شفیعی در ادامه به امتیازها و رتبه بندی های دیگر شهرها اشاره نمود و گفت: سه شهر کرمان با امتیاز 64.26، همدان 64.19 و اردبیل 58.19 نیز با کسب سه ستاره به عنوان مقصد جهانگردپذیر تعریف می شوند.
او خاطرنشان کرد: نهایتاً هدف از این پروژه، ارتقای صلاحیت های مقاصد و ارسال گزارش جامع آن به سازمان جهانی جهانگردی است.
منبع: توریسم آنلاین