سیاره فراخورشیدی عجیبی که در آن ابرهایی از صخره های بخارشده وجود دارد!

به گزارش وبلاگ روشینا، یک سیاره فراخورشیدی در فاصله 1360 سال نوری از ما، آنقدر به ستاره خود نزدیک است که ابر های آن از سنگ های بخار شده تشکیل شده اند.

سیاره فراخورشیدی عجیبی که در آن ابرهایی از صخره های بخارشده وجود دارد!

این ستاره که WASP-178b نام دارد، به دور WASP-178، ستاره جوان و سفید رنگی که جرم آن دو برابر خورشید است، در مداری بسیار کوتاه تنها 3.3 روزه می چرخد.

در چنین فاصله نزدیکی، مقدار دما آنقدر زیاد است که سیاره در رده فوق داغ طبقه بندی می گردد و این سیاره احتمالاً شدیدترین نوع سیاره فراخورشیدی است که می شناسیم.

مطالعه تازه آب و هوای این جهانی وحشی، که برای اولین بار اجرا شده، مونوکسید سیلیکون (SiO) را در اتمسفر آن شناسایی نموده.

دیوید سینگ، اخترفیزیکدان از دانشگاه جان هاپکینز، گفت: ما هنوز درک خوبی از آب و هوا در محیط های سیاره ای مختلف نداریم.

هنوز مقدار شناخت ما از سیاره های فراخورشیدی پایین است و قدرت پیشبینی آب و هوایی آنها هم اندک است.

از اصطلاح ژوپیتر داغ (hot Jupiter) یا مشتری داغ برای اشاره به سیارت داغ بسیار نزدیک به ستاره خود استفاده می گردد. همانطور که از نام آن پیداست، این جهان ها مانند مشتری، غول های گازی هستند، اما ضمناً بسیار داغ هستند، زیرا آن ها در مدار های بسیار نزدیکی با ستاره های خود قرار دارندریال حتی بعضی از آنها در کمتر از یک روز به اطراف می چرخند.

شکل گیری این سیارات برای ما معماگونه است: آن ها نمی توانند در مدار فعلی خود شکل گرفته باشند، زیرا گرانش، تشعشع و باد های شدید ستاره ای باید مانع از جمع شدن گازها گرد هم شده باشد. با این حال، بیش از 300 مشتری داغ تا به امروز شناسایی شده است. ستاره شناسان بر این باورند که آن ها دورتر از ستاره های خود شکل می گیرند و بعد به سمت داخل مهاجرت می نمایند.

جرم WASP-178b حدود 1.4 برابر مشتری و 1.9 برابر مقدار آن است. دمای این سیاره فراخورشیدی، به دمای 2177 درجه سانتیگراد هم می رسد. این دما نقطه مناسبی برای تشخیص سیلیکات تبخیر شده است: مطالعات نظری نشان داده اند که انتظار می رود مونوکسید سیلیکون در دمای بالاتر بالاتر از 2000 کلوین قابل تشخیص باشد.

چطور متوجه این سیارات فراخورشیدی می شویم؟

هرگاه. سیاره فراخورشیدی بین ما و ستاره میزبانش قرار بگیرد، با هر گذر، مقداری از نور ستاره به وسیله اتم های موجود در جو سیاره فراخورشیدی جذب می گردد. هر عنصر طول موج متفاوتی را جذب یا ساطع می نماید، از همین می توان به عنوان سیگنالی در طیف نور دریافتی از ستاره شناسایی کرد.

سیگنال دریافتی در زمان کوتاهی دریافت می گردد، اما اخترشناسان می توانند با کنار هم گذاشتن اطلاعات گذرها، طیف را برای دریافت سیگنال قابل خواندن تقویت نمایند. با استفاده از این روش، فلزات تبخیر شده مانند تیتانیوم، آهن و منیزیم در جو مشتری های داغ شناسایی شده اند.

تیمی از محققان به رهبری سینگ و همکارش جاش لوترینگر از دانشگاه یوتا از تلسکوپ فضایی هابل برای به دست آوردن طیف WASP-178b استفاده کردند و سیگنالی یافتند که تا حالا پیدا نشده بود. بر اساس تجزیه و تحلیل آن ها، معلوم شد که سیلیکون و منیزیم در جو سیاره وجود دارد.

WASP-178b، مانند تمام مشتری های داغ شناخته شده، به طور جزر و مدی به ستاره خود قفل شده. یعنی یک طرف در روز دائمی رو به ستاره است و یک طرفش هم در شب دائمی است. این باعث ایجاد تفاوت بسیار زیاد دما بین دو نیمکره سیاره فراخورشیدی میگردد که به نوبه خود یک چرخش جوی سریع بین دو نیمکره ایجاد می نماید.

در سمت شب سیاره فراخورشیدی، ممکن است دما به مقدار کافی پایین باشد تا بخار ها به ابر های بارشی تبدیل شوند.

البته فعلا نشانه های چنین بارسی در WASP-178b شناسایی نشده، اما ممکن است در WASP-76b قابل شناسایی باشد.

این تحقیق در Nature منتشر شده است.

منبع: یک پزشک

به "سیاره فراخورشیدی عجیبی که در آن ابرهایی از صخره های بخارشده وجود دارد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سیاره فراخورشیدی عجیبی که در آن ابرهایی از صخره های بخارشده وجود دارد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید