سرقت 11 میلیاردی از 150 حساب بانکی در مشهد

به گزارش وبلاگ روشینا، اعضای 2 باند اسکیمری که از کارت های بانکی مردم در مشهد کپی می گرفتند، دستگیر شدند.

سرقت 11 میلیاردی از 150 حساب بانکی در مشهد

به گزارش گروه حوادث وبلاگ روشینا و نه نقل از خبرگزاری ایرنا، زنان جوان با ظاهری فریبنده به سراغ فروشنده ها می رفتند. آن ها بیشتر سراغ فروشندگان جوان را می گرفتند، چون می دانستند که نمی توانند حریف حرفه ای ها شوند. این افراد که حکم جاده صاف کن را برای سایر افراد گروه داشتند، مأمور بودند تا وجوه سرقتی از حساب شهروندان را تبدیل به سکه، طلا و ارز کنند. اما به آنچه توجه نداشتند، احتمال دستگیری و زندان نشینی طولانی شان بود.

ماجرای رسیدگی به این پرونده از چندی پیش با شکایت های مشابهی از سوی شهروندان مبنی بر سرقت از حساب هایشان، در پلیس فتای خراسان رضوی آغاز شد. کارشناسان پلیس فتا با دریافت دستور تخصصی از سوی سردار محمدکاظم تقوی، فرمانده انتظامی خراسان رضوی، تحقیقاتشان را با تمرکز بر روی اظهارات مال باختگان آغاز کردند.

مأموران در بررسی اظهارات مال باختگان متوجه شدند که هیچ کدام از شکات دقیقا نمی دانند چگونه و کجا از آن ها کلاهبرداری شده است. آنچه در این میان توجه کارشناسان را به خود جلب کرد، وجود افرادی در میان شاکیان بود که هیچ کدام از کارت های بانکی شان رمز دوم نداشته است، موضوعی که بحث فیشینگ را در این پرونده کم رنگ می کرد.

احتمال استفاده از اسکیمر ها

مأموران وقتی نتوانستند از شاکیان سرنخ قابل توجهی کسب کنند، پرونده را از دو محور دیگر پیگیری کردند. یک شاخه از عملیات، ردزنی پول های سرقتی بود. موضوعی که نیازمند اقدامات کارشناسی دقیق و البته اندکی زمان بر بود.

اقدام بعدی مأموران که از یک احتمال سرچشمه می گرفت، بررسی استفاده از دستگاه های اسکیمر بود - دستگاه کوچکی که می تواند بدون جلب توجه مخاطب به کارتخوان متصل شود و اطلاعات کارت قربانی را کپی کند- شگردی که پس از بررسی های اولیه از سوی پلیس فتا تأیید شد.

از آنجا که برای استفاده از اسکیمر ها حتما باید کارتخوان فعالی در دسترس باشد، کارشناسان دوباره به سراغ شاکیان رفتند و از آن ها خواستند تا مکان هایی که پیش از وقوع سرقت، در آن ها خرید کرده و کارت کشیده اند را اعلام کنند و به این ترتیب پلیس با فهرستی از اماکن تجاری روبه رو شدند که احتمال وقوع سرقت در هر یک از آن ها متصور بود.

آغاز سرکشی از صنوف

مأموران در پیگیری این پرونده به دستگاه های کارتخوانی رسیدند که به دستگاه اسکیمر مجهز شده بودند، اما مالکان این دستگاه ها از وجود این دستگاه بی اطلاع بودند و برخی از این افراد فروشندگان سیار بودند. در ادامه معین شد افرادی با سوءاستفاده از اعتماد آن ها و در برخی موارد با وعده واگذاری امتیاز هایی همچون دریافت مجوز کارواش و... اقدام به نصب اسکیمر بر روی دستگاه های کارتخوان آن ها کرده و با کپی کردن اطلاعات کارت شهروندان مرتکب سرقت می شده اند.

ردزنی متهمان مأموران دایره عملیات ویژه در پلیس فتای استان را به متهمی سابقه دار رساند که با تشکیل یک باند حرفه ای، اقدامات شومشان را پیگیری می کردند. این افراد تمام تلاش خود را کرده بودند تا ردپایی از خود به جا نگذارند، غافل از آنکه ردزنی شده و در تعقیب پلیس هستند.

مأموران پس از انجام هماهنگی های لازم، عملیات دستگیری این افراد را در مشهد اجرا کرده و سرکرده باند و چهار همدستش را دستگیر کردند. در میان دستگیر شدگان زنی بیست ساله نیز حضور داشت.

مأموریت ویژه برای زنان جوان

شاخه دیگر این عملیات که به دنبال کشف شگرد متهمان برای نقد کردن وجوه سرقتی بود، مأموران را به چند صرافی و طلافروشی در مشهد رساند. اماکنی که پول های سرقتی در آنجا تبدیل به طلا، سکه و ارز شده بود.

حضور مأموران در این اماکن تعجب مالکان آن ها را برانگیخت، زیرا آن ها هم ندانسته اسیر این باند شیادی شده بودند.

پیگیری مأموران نشان داد که دو زن جوان با ظاهری آراسته پس از حضور در این اماکن اقدام به خرید کرده و هنگام تسویه حساب از کارت های کپی استفاده کرده و به این ترتیب اقدام به پول شویی کرده اند.

در چهره زنی زنان جوان معین شد که یکی از آن ها همان زن بیست ساله است که به همراه سایر اعضای باند دستگیر شده است. زن جوان در اعترافاتی گفت که با وعده ازدواج از سوی سرکرده باند فریب خورده است. وی با تهیه اسناد هویتی جعلی (کارت ملی) برای زنی دیگر، اقدام به افتتاح حساب برای آن ها کرده است و آن ها مأمور خرید از صرافی ها و طلافروشی ها شده اند.

11 میلیارد کلاهبرداری در 8 ماه

به گفته فرمانده انتظامی خراسان رضوی، برابر با برآورد های اجرا شده هشت ماه از فعالیت این گروه می گذرد و آن ها در این مدت اقدام به برداشت غیر مجاز 11 میلیارد ریال از حساب های 150 شهروند کرده اند.

سردار تقوی با اشاره به اینکه هم زمان با این پرونده، یک باند مشابه اسکیمری دیگر نیز در مشهد شناسایی و منهدم شد، بیان نمود: این افراد نیز پس از سرقت به منظور پول شویی و مخفی کردن ردپای خود، اقدام به خرید از پمپ بنزین های بین راهی در محور های مواصلاتی استان می کردند.

وی با بیان اینکه تحقیقات گسترده ای از این افراد آغاز شده و دو دستگاه اسکیمر که هر دو از یک نوع و بی سیم بودند از اعضای این باند کشف و ضبط شده است، گفت: انجام عملیات کشیدن کارت از سوی فروشندگان در خفا و جایی که صاحب کارت نتواند عملیات را به درستی ببیند و همچنین اعلام رمز چهاررقمی کارت به فروشندگان می تواند زمینه سرقت های اسکیمری را افزایش دهد.

فرمانده انتظامی خراسان رضوی یگانه راه مقابله با سرقت های اسکیمری را وارد کردن رمز کارت از سوی شخص صاحب کارت بیان نمود و گفت: در صورتی که اطلاعات کارت شما سرقت شود، تاجایی که متهم به رمز شما دسترسی نداشته باشد، نمی تواند به هدف شوم خود برسد.

منبع: جام جم آنلاین

به "سرقت 11 میلیاردی از 150 حساب بانکی در مشهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرقت 11 میلیاردی از 150 حساب بانکی در مشهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید